zondag 10 juni 2018

Verslag van de 11e Keppelrun in Hoog Keppel

Wendy Mullink verpulverde het record met een minuut en noteerde 37.33 minuten op 10 kilometer
Awal broers domineren elfde Keppelrun maar Mullink scherpt record aan

Door Benno Stevering

KEPPEL – De Keppelrun, inmiddels is de elfde aflevering gehouden onder een unieke, kenmerkende sfeer. Lopers worden met muziek binnengehaald. Achter de dranghekken staan hordes publiek. Dit maak je alleen maar mee in Keppel. De elfde Keppelrun werd zondag 10 juni beheerst door de gebroeders Awal Aman uit Doesburg. Zo toonde Yahala tijdens de Ramadan geen verzwakking en won de tien kilometer in 33.35 minuten. Voor de Awal broers is de Ramadan een zware beproeving ieder jaar. En vooral als ze leven voor hun sport, de atletiek. Ze zakten ondanks deze pittige periode niet terug in niveau. De Ethiopiers openden in 3.10 minuten per kilometer, hun traingstempo. ‘’Doordat wij in deze periode overdags niet kunnen eten en drinken ontbreekt het ons aan de extra energie. Het eerste deel verliep rustig, terwijl ik in het tweede mijn tempo opvoerde.’’ Yahala kwam lekker fris over de eindstreep in Keppel. Weliswaar liep hij dit jaar geen parcoursrecord, wel was hij sneller dan in zijn race twee jaar geleden in Keppel. Op ruime achterstand volgde marathonloper Martijn van der Wardt, gevolgd door Tonny Stouten. Martijn liep al eerder mee in de Keppelrun. Afgelopen jaar liep hij de marathon in 2.49 uur. Dit jaar wil de langeafstandloper de marathon van Berlijn lopen. Zijn doel is om 2.45 uur te realiseren. Tonny Stouten uit Apeldoorn kan al terugkijken op mooie tijden. De topveteraan liep namelijk al eens 31 minuten op de tien kilometer in een ver verleden. Dit keer liep hij harder dan in de Hengelose Quintusloop die hij vorige week won. Lars Dales uit Ulft noteerde een vierde tijd van 37.29 minuten.Ook Marco Rutgers uit Doetinchem liep sterk mee in de tien kilometer lange Keppelrun. John Peters uit Wehl liep een prettig wedstrijd. Net als de meeste lopers had hij het zwaar maar liep de wedstrijd uit in een goede tijd bij de veteranen. 

Siraj Awal Aman kwam samen met broer Mudesir Awal Aman als snelste over de eindstreep op de vijf kilometer in 16.08 minuten. Dit leverde echter geen parcoursrecord op. Beiden hadden drie weken bijna niet getraind vanwege de Ramadan. De verbetering daarvan was weggelegd voor Wendy Mullink uit Doetinchem. Zij verpulverde het record van topbokster Linda Ooms met een minuut en noteerde 37.33 minuten en werd vijfde overal op de tien kilometer. ‘’Mijn doel het record aan te scherpen lukte. De tactiek om niet te hard te starten werkte en na drie kilometer kwam ik in mijn ritme. Ik had nog nooit eerder de Keppelrun gelopen. Het is een leuke wedstrijd met het talrijke publiek en een grote deelname. Ook op de zandwegen in het bos heb ik mijn krachten verder goed verdeeld. Ik kende geen moment van verzwakking. Natuurlijk was het zwaar, maar je moet wel blijven lopen voor een goede prestatie. Het is heerlijk om in de schaduw te kunnen lopen. Ik voel me prima op mijn gemak bij het Argo topteam. Onder de leiding van trainer Stefan Scanu is het team gegroeid en is de sfeer optimaal.’’ Topbokster uit Tonden, Linda Ooms liep het parcoursrecord bij de tien kilometer vorig jaar. Dit keer liep Mullink een minuut van het record af. Sandra de Jonge uit Rozendaal pakte net als vorig jaar de winst op de vijf kilometer in 19.24 minuten. ‘’Ik loop graag in een groene bosrijke omgeving. Net als in Rozendaal is het hier ook prachtig groen. Helaas kon ik mijn winnende tijd van vorig jaar niet verbeteren. Het is hier echt een sfeervol evenement en een prachtige entourage. Ik loop al meer dan twintig jaar wedstrijden. Iedere keer is het weer leuk om in een andere wedstrijd aan de start te staan. Vooral de laatste kilometer ging erg lekker.’’ Bij de mannen finishte Lars Duistermaat achter Mudesir Awal. Voor Duistermaat een goede prikkel. Hij bouwt weer snelheid op en was blij dat hij lang met de broertjes Awal meekon en had niet gerekend dat hij nog voor Nederlands Kampioen Edwin Wissema uit Didam op het podium zou komen. Frank Reintjes uit Oud Zevenaar finishte achter Wissema. Reintjes wist lekker door te trekken in Keppel. Al eerder boekte hij hier goede resultaten. Wissema over zijn run: ‘’Na het NK ben ik qua training vol doorgetrokken. Na 1 kilometer merkte ik dat de twee Awal broers te sterk waren. De basis bij die jongens is erg goed. Het kost hen relatief weinig energie om een mooie prestatie neer te zetten. Lars Duistermaat lag te ver voor. Ik vond het parcours over die grind- en zandpaden in het bos best lastig. Tenslotte voelden mijn benen zwaar en moest ik voor de vierde plek gaan. Vorige week nog een gouden plak op het NK veteranen. Nu eerste bij de 35 plussers. Mijn focus ligt nu op de atletiekbaan. Het is helemaal niet verkeerd om af en toe pijn te lijden in de atletiek. Dan weet je hoe je er voor staat.’’ In totaal kwamen er maar liefst tijdens de sfeervolle, uitstekend georganiseerde elfde Keppelrun 900 deelnemers aan de start. Speaker was de jarige Mark Pessink uit Wehl van Bodyaction. Naast Bodyaction was ook Run2day en Aviko sponsor van het evenement. De baron van Kasteel Keppel loste het startschot van de loop. Run2day zorgde voor een snelle uitslagenverwerking na afloop voor de prijsuitreiking en op het internet.

Geen opmerkingen: