zaterdag 23 december 2017

Verslag van de GUV Marathon

Prachtige groepsfoto, gemaakt net voor de start van de GUV Marathon door Dick Lubbers
Sportieve kaskraker voor het goede doel! Het was een kippenvelmoment……

Exact volgens het geplande tijdschema, slingerde zich het peloton deelnemers aan de GUV Marathon zich richting het centrum van Aalten. Op de Markt had zich een haag van publiek gevormd om de kanjers met applaus te begroeten. Het was de finish van een prachtige sportieve dag!

“Speelplezier en vertier voor kansarme kinderen in Aalten en omgeving.” Dat  was het motto van de GUV Marathon en de actie moest geld op leveren om dit te ondersteunen. AVA`70 was door AFM gevraagd als ambassadeur van hun inzameling en besloten was, om hieraan mee te werken. Nadat het plan was uitgewerkt en bekend gemaakt, volgde een stroom  van reacties, spontane acties, donaties en diverse vormen van sponsoring. Daarnaast groeide ook de deelnemerslijst met de dag. Wandelaars, hardlopers, fietsers en begeleiders uit de hele regio en zelfs uit Duitsland schreven zich in om deel te gaan nemen aan de GUV Marathon.

Op zaterdag 23 december was het dan eindelijk zo ver. Om 06.00 uur vertrok een tiental wandelaars om het parcours van 42,2 kilometer wandelend af te gaan leggen.  Vanaf een uurtje of negen, stroomde de Markt langzaam maar zeker helemaal vol voor het vertrek van de estafetteloop. Het was een prachtig gezicht, dat er een peloton van zo`n 400 deelnemers aan de start verschenen voor dit sportieve evenement. Na het vertreksignaal, met de jeugd van AVA`70 voorop, ging het door het dorp in de richting van partycentrum `t Noorden, waar de jongste deelnemers getrakteerd werden op een pannenkoek, ranja en een mooie medaille. De stoet liep vervolgens van etappeplek, naar etappeplek en overal konden de hardlopers rekenen op applaus van het publiek. Het gesprek viel onderweg nooit stil. Het was bijzonder gezellig en dat karakteriseerde ook de GUV Marathon. Bij het Grachthuys in Bredevoort was de eerste cateringplek en het team vrijwilligers, die hier verantwoordelijk voor was, had werkelijk overal aan gedacht. Via de Haart en de Heurne ging het naar IJzerlo voor de tweede langere tussenstop, waar de atleten water en fruit konden pakken.
Daarna werd het parcours vervolgd naar Dinxperlo, waar de verloren calorieën aangevuld konden worden met broodjes, drankjes en fruit. Voor de club sportievelingen, die de hele marathon liepen, begonnen de kilometers langzaamaan wel te tellen, maar opgeven is dan geen optie. In Lintelo kon er nog snel een kopje bouillon gedronken worden, voordat de laatste etappe van start ging. De finish kwam in zicht en zoals gebruikelijk, waren de deelnemers bijna niet meer te houden. Toch begon het een beetje te kraken bij menigeen, dus af en toe werd er een korte stop en go ingelast. Je gaat immers samen, dus je komt ook als groep weer thuis. Op de Markt waren louter lachende gezichten te zien. Natuurlijk bij de deelnemers, waarvan heel veel een persoonlijk record hadden gescoord. Niet zozeer vanwege het tempo, maar wel door de afstand die werd afgelegd. Sommigen liepen zelfs voor het eerst een halve of hele marathon. Uiteraard was ook de organisatie bijzonder blij met het verloop van de dag en uit de reacties van de deelnemers bleek ook wel, dat de opzet meer dan geslaagd was. Terwijl het eindbedrag uitgerekend werd, kwamen nog de verschillende donaties binnen en dat verheugde uiteraard de feestvreugde.

De GUV Marathon werd besloten met een zegetocht naar partycentrum `t Noorden, waar de atleten met gejuich werden binnengehaald. Snel nog even een broodje of een glas glühwein, voordat de overhandiging van de cheque kon plaatsvinden. Het eindbedrag liep intussen steeds verder op en onder groot gejuich van alle aanwezigen, verscheen er uiteindelijk een opbrengst van maar liefst € 18.690, 60 op het bord. Een bedrag dat inmiddels al weer verder is opgelopen…

De GUV Marathon 2017…. Een prachtige dag met een geweldige groep deelnemers, die samen hebben gezorgd voor een schitterende opbrengst voor kansarme kinderen in Aalten en omgeving. De organisatie bedankt iedereen, die op welke wijze dan ook, heeft bijgedragen  aan het slagen van dit evenement!  

Geen opmerkingen: