zondag 6 januari 2019

Gert-Jan Wassink is het jaar positief gestart

                            “Ondanks de regen heb ik heel veel zin om weer te gaan lopen”

Nadat ik jullie voor de kerstdagen moest vertellen over mijn vervelende val, ben ik het nieuwe jaar een stuk beter begonnen. Inmiddels ben ik namelijk weer aan het trainen en probeer ik elke dag, soms twee keer per dag, wat te doen. Dat betekent dat ik alternatieve trainingen afwissel met korte loopjes. Het hardlopen op zich gaat goed. Tijdens het lopen moet ik alleen wel heel erg letten op mijn techniek, want bij de val van een paar weken terug ben ik op mijn heup en knie gevallen.

Die heup en knie zijn precies de aanhechtingen aan de hamstring, waar ik nu last van heb. De hamstring is als het ware nog een beetje gestrest en trekt zich heel gauw strak. Tijdens het lopen heb ik daar niet zozeer last van, maar na het lopen wordt hij heel erg stijf. Gelukkig heb ik een goed begeleidend team. Mijn fysiotherapeut Zoran heeft mij manueel heel goed los kunnen maken. Dat scheelt al een heleboel, omdat ik toch nog wat scheef stond.

Rondom mijn SI-gewricht stonden de wat scheef, omdat ik door de pijn ook anders ben gaan wandelen, om dingen te ontzien. Veel hardlopers zullen het kennen; ik heb ook dry needling behandelingen gehad. Dat is wel pijnlijk, maar helpt wel heel goed. Door die behandelingen vloeit de spanning uit mijn hamstring ook weg.

Deze zaterdag regent het een beetje, maar ik heb ondanks dat heel veel zin om weer te gaan lopen. Ik mag niet te langzaam lopen, dus mensen die me op Strava volgen hebben waarschijnlijk al gezien dat ik wat actiever loop nu. Wel blijf ik lekker in zone 1 lopen. Maar als ik nu hoog in zone 1 loop, loop ik al wel 16 kilometer per uur. Mijn vorm is in die zin qua duurvermogen ook wel goed en eigenlijk heeft de rust me ook wel goed gedaan.

Ik heb een heel lange periode gekend van diepe vermoeidheid, tijdens de voorbereiding op de marathon. Daarna ben ik op trainingskamp gegaan en achteraf gezien niet helemaal optimaal hersteld van de marathon, waardoor er wat restvermoeidheid in het lichaam is gebleven. Daardoor was het resultaat van de Montferland Run en de Warandeloop niet goed. Nu is het zo dat ik me weer heel uitgerust voel, dat ik in de trainingen merk dat mijn hartslag weer een heel stuk lager is en dat ik vervolgens veel makkelijker loop op die hartslag. 

Gert-Jan

Geen opmerkingen: