donderdag 31 januari 2019

Route 57: Bredevoort, het boekenstadje

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 57e route uit deze serie: Bredevoort, het boekenstadje. Deze tocht door en rondom Bredevoort laat je diverse bezienswaardigheden van het 'Boekenstadje Bredevoort' zien. In eerste instantie loop je over een pad rondom het recreatiegebied de 'Slingeplas', waarna je even een stukje door Bredevoort loopt. Vervolgens loop je langs de Keizersbeek en door de bossen van 'Havezate ‘t Walfort'. Hierna ga je weer terug naar Bredevoort, waar je via leuke smalle steegjes kennis maakt met de 'Boekenstad'.

Route 57: Een route rondom het boekenstadje Bredevoort
Afstand: 7,2 kilometer
Start: Plein op 't Zand, Zand 25 - 7126 BG Bredevoort
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 2 februari 2019
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf het plein loop je naar het grote witte gebouw 'Sint Bernardus' en net voor dit gebouw ga je RA, de klinkerweg (’t Zand) op
02.Deze klinkerweg blijven volgen totdat het een geasfalteerde weg wordt en dan direct LA, de geasfalteerde weg (Pastoorsdijk) op. Even later verlaat je de bebouwde kom van Bredevoort
03.Op de viersprong RA, je loopt langs een informatiebord 'Slingeplas' en de weg gaat met een bocht naar rechts
04.Direct hierna het eerste geasfalteerde fietspad LA, een paadje naar rechts negeren en het pad voor enige tijd blijven volgen
05.Op de driesprong rechts aanhouden, je blijft langs de Slingeplas lopen
06.Op de Y-splitsing rechts aanhouden en even daarna een paadje naar links negeren
07.Bij de volgende Y-splitsing links aanhouden, het licht stijgend pad op
08.Eerste klinkerpad (voetpad) LA en je loopt tussen enkele ijzeren hekjes door
09.Je komt uit op de straat (Stadsbroek), met in het midden een plantsoen en speeltuin
10.Je houd dit plantsoen en speeltuin aan je rechterzijde en loopt de straat uit tot aan de viersprong
11.Hier LA de straat (Roelvinkstraat) in en je steekt vervolgens de brug over de beek (Boven Slinge) over
12.Direct na deze brug RA, de klinkerweg (Bekendijk) op, je hebt de beek nu aan je rechterzijde. Deze weg wordt later een smaller pad
13.Je komt uit op een klinkerweg, hier links aanhouden en vervolgens op de viersprong RD de straat (Prins Mauritsstraat) in. Aan je linkerzijde passeer je de 'Joodse begraafplaats'
14.Je komt uit op de geasfalteerde weg (Winterswijksestraat), hier RA en vrijwel direct daarna weer LA de geasfalteerde weg (Stationsweg) in. Even later loop je de bebouwde kom van Bredevoort uit
15.Je steekt de geasfalteerde weg (Bredevoortsestraatweg N318) over en op het fietspad (ook Bredevoortsestraatweg) RA
16.Net voor de brug, het eerste geasfalteerde weggetje LA en net voor het bereiken van het ijzeren hekwerk weer LA
17.Je loopt nu op de rand van het weiland, met aan je rechterzijde een beek (Keizersbeek)
18.Dit pad langs het water blijven volgen, linker zijpaden negeren en het wordt later een iets breder fietspad
19.Bij de eerste brug RA en deze brug over de beek (Keizersbeek) oversteken
20.Je steekt direct er na de brug over de beek (Boven Slinge) over en loopt de zandweg (Walfortlaan) met fietspad in
21.Eerste bospad RA en je loopt langs een bordje Havezate ‘t Walfort'
22.Eerste paadje schuin RA en kort daarna nogmaals schuin RA
23.Je passeert een slagboom en je komt uit op een geasfalteerd fietspad en ga hier RA en vervolgens LA
24.Via de verkeerslichten steek je de geasfalteerde weg (Bredevoortsestraatweg N318) over
25.Op de T-splitsing RA, de geasfalteerde weg (Winterswijksestraat) op en even later loop je de bebouwde kom van Bredevoort in
26.Je steekt de brug over de beek (Schaarsbeek) over en daarna de eerste weg (Koppelstraat) LA
27.Je loopt langs de 'Koppelkerk' en direct daarna RA de klinkerweg (Prins Mauritsstraat) in
28.Eerste klinkerweg (Bastionstraat) LA en je loopt richting de molen 'De Prins van Oranje'
29.Einde klinkerweg LA, een smal klinkerpaadje op, de molen heb je aan je rechterzijde
30.Op de T-splitsing LA, een smal paadje tussen de huizen door
31.Op de T-splitsing, bij de Sint-Georgiuskerk, RA en daarna een smal steegje (’t Walletje) naar rechts negeren
32.Eerste klinkerweg (Officierstraat) schuin RA en op de volgende T-splitsing LA, de klinkerweg (Landstraat) in
33.De straat even blijven volgen, straten naar rechts en links negeren
34.Bijna aan het eind van de straat het paadje naar rechts richting het 'Vestingpark' negeren en hierna het eerste zandpaadje RA
35.Je loopt over het paadje aan de linkerzijde van de waterplas (Grote Gracht), paden naar links negeren
36.Pad uitlopen tot aan de straat (Kruittorenstraat) en hier RA
37.Deze straat blijven volgen en even daarna ligt aan je linkerzijde het 'plein', de plek waar je ook bent gestart