donderdag 17 januari 2019

Gert-Jan Wassink kiest om het anders te doen

Gert-Jan Wassink
Wedstrijden, ik zou er de komende tijd een aantal lopen, met als doel me voor te bereiden op de Rotterdam Marathon. Daar sta ik op 7 april aan de start. Door middel van veel wedstrijden wilde ik me fit maken voor die marathon, maar samen met Honoré en ook door advies in te winnen bij andere mensen in mijn begeleidingsteam, heb ik nu een ander plan samengesteld. Niet tig wedstrijden, maar zelfs maar één echte wedstrijd in de voorbereiding, en de focus op kwaliteit.

De conclusie waar we toe zijn gekomen is dat ik niet het niveau heb dat ik zou willen hebben, wat betekent dat de vorm er nog niet is. Als je dan heel veel wedstrijden gaat lopen, betekent het dat je constant een week voor de wedstrijd gas terug moet nemen en na de wedstrijd voor je herstel ook weer gas terug moet nemen. Dat wil zeggen dat je telkens twee weken volledige training kwijt bent. Voor mij werkt dat op dit moment niet en dus gaan we het anders aanpakken.

Ik heb nu alleen de Midwintermarathon op mijn programma staan. Waar ik daar eerst de 25 kilometer zou lopen, hebben we dat teruggebracht naar de 8 kilometer. Dat heeft als reden dat door mijn val nog niet volledig en goed heb kunnen trainen. Als ik de 25 kilometer zou willen lopen, zou ik een risico moeten nemen met betrekking tot de trainingen. Vooral voor het langere duurwerk moet je heel belastbaar zijn. Voor een 25 kilometer wedstrijd op hoog niveau moet je eigenlijk wel 30 kilometer in een rustige duurloop kunnen lopen, volgens onze methodiek. Dat niveau heb ik nog niet. Ik loop nu wel met heel veel gemak 25 kilometer, maar je moet dat structureel lopen. Dat is nu nog niet aan de orde.

Een ander ding is dat ik die langere periode achter elkaar goed wil trainen, zodat ik geen concessies hoef te doen in trainingen met het oog op een wedstrijd. Dan moet je dus gas terugnemen en je periodisering aan gaan passen. Ik wil eerst zorgen dat ik mijn oude niveau terugkrijg en dat hoop ik in de komende drie maanden te bewerkstelligen. Dat betekent dus dat ik bijna geen wedstrijden ga lopen. Misschien een keer een trainingswedstrijd in de regio, voor de lol. Die loop ik dan ook echt als training en niet als wedstrijd. Dan kan ik wel even proeven aan een wedstrijd, maar voor de rest wil ik alleen maar trainen, zodat ik in de periodisering mezelf gewoon heel goed kan opwerken richting een hoog niveau.

Gert-Jan

Geen opmerkingen: