vrijdag 27 april 2018

Verslag van de 5e Koningsloop in Aalten

vlnr Evan Oosterink, Rick Heutinck en Freddy Dekker
Doetinchemmer Rick Heutinck superieur in Koningsloop Aalten

door Benno Stevering

AALTEN – Onder perfecte omstandigheden liep de kersverse vader Rick Heutinck uit Doeitnchem vrijdagmiddag naar de volle winst in de Aaltense Koningsloop. Hij kende geen moment van verzwakking. Met 16.22 minuten bleef de lange afstand survivalrunner wel verwijderd van het parcoursrecord dat Mark te Brake.vorig jaar neerzette. Heutinck: ‘’Mijn directe opponent was vandaag de jonge atleet Evan Oosterink van Argo. Hij bood het langst tegenstand maar ontbrak het aan kracht na de eerste grote ronde. Uiteindelijk liep ik steeds verder weg van de jongen van het Argo topteam uit Doetinchem. Ik kon aanzetten en had tenslotte nog een flink eindschot in de laatste twee ronden. Ik liep op souplesse en het ging erg lekker op deze bijzondere dag waarbij we veel bultje op en af moesten lopen. Daarbij ging het nog eens best wel hard. Feitelijk kom ik het best tot mijn recht op de vlakke stukken. Maar juist het glooeiende parcours door het centrum van Aalten kende de charme van de Koningsloop. Ik werk namelijk in het Slingeland als verpleegkundige waarbij er toch nog veel feestdagen gewerkt moeten worden. Ik heb nooit eerder sneller gelopen op deze afstand. Met twee jonge pasgeborenen zet ik de survival even op een lager pitje. Ik ben geïnviteerd voor de Gerard Tebroke Memorialloop waar ik in mei de 10 km loop. Daarna wacht ons het NK survival in de Knipe’’ De pas 16 jarige Oosterink maakte een enorme progressie door en was blij met zijn tweede tijd van 16.28 minuten.’’In het eerste rondje moest ik duidelijk op tempo komen. Mijn bedoeling was achter koploper Rick Heutinck te blijven lopen. Ik wist dat hij een goede tijd had gelopen bij de Kruisberg Trial Run. Het ging aardig goed in Aalten. Maar inderdaad brak de kracht me op in de laatste twee ronden. Ook was het druk op het parcours waarbij we veel mensen moesten inhalen. Met deze tweede tijd ben ik tevreden. Ik ga me nu volledig focussen op de vijf kilometer. Aan het Rietveld college doe ik dit jaar mavo examen, waarna ik hoop over te stappen naar de Havo. De training voor het hardlopen staat prima in balans met de studie.’’ Op de 1500 meter verbeterde Oosterink onlangs zijn record naar 4.30 minuten. Veteraan Freddy Dekker uit Lichtenvoorde koos positie en wist uiteindelijk de derde plek op te eisen in 17.07 minuten. 

Met 19.37 minuten was het Cindy Brussé van de organiserende vereniging die Wendy Sasse uit Harreveld nipt voor wist te blijven. Sasse kwam in de laatste ronde namelijk nog angstvallig dichterbij aangezien de koplooster verzuurde. Cindy hierover: ‘’In de smalle bochten kon ik niet goed zien hoever Wendy achter me was. In de vierde ronde ging het nog lekker, daarna verzuurde ik snel. Ik heb zin in de triatloncompetitie waarbij we als team vier van de vijf wedstrijden mee moeten doen om mee te dingen met de prijzen. Ik zie erg uit naar de Stadstriatlon waarbij het zwemmen door de grachten van Woerden gaat. Het is een vierde triatlon op 21 mei. Zwemmen is ook mijn beste discipline.’’ Brusé, fulltime werkzaam op de Winterswijkse spoedeisende hulp, zal zich na de kwart triatlon in Woerden focussen met haar team op de eredivisie. Helaas kon ze in haar voorbereiding de halve marathon van Enschede vanwege een beenblessure niet uitlopen. Voor Woerden zal ze viermaal per week twee uur moeten fietsen. Met zijn 68 jaren was veteraan Theo Schootman uit Neede de oudste deelnemer. Hij realiseerde 21.18 minuten.AVA’70 kon terugkijken op een goede bezette, bijzonder sfeervolle Koningsloop. Harry Striekwold uit Gaanderen was de speaker van de loopwedstrijd in Aalten.
Cindy Brusse

Geen opmerkingen: