zondag 21 oktober 2018

Bronzen medaille Gert-Jan Wassink bij NK marathon in Amsterdam

Gert-Jan Wassink 2:18:44 uur op de Marathon van Amsterdam
Na een verre van ideale aanloop als het ging om de testwedstrijden in voorbereiding op het moment waarop het moest gebeuren, heeft Gert-Jan zondag een bronzen medaille weten te veroveren op het NK marathon. In Amsterdam moest hij alleen Michel Butter en Edwin de Vries voor zich dulden in de titelstrijd. Gert-Jan wist met een vlak schema uit te komen op een eindtijd van 2.18:44 uur. Butter was ruim een minuut sneller.

“We begonnen heel hard”, kijkt Gert-Jan terug op de marathon. “De eerste tien kilometer liepen we in 32.05 minuten, waarmee we op een schema zaten voor een eindtijd van 2.15 uur. Er werd daarom in de groep gepraat, ook met twee Belgische jongens, en we besloten echt wat gas terug te nemen. Uiteindelijk vond ik dat juist weer iets teveel gas terug, want we kwamen halverwege door in 1.09:08. Ik had daar liever een halve minuut sneller door willen komen. Dan was mijn eindtijd waarschijnlijk ook nog wat beter geweest.”

Het was een Nederlands kampioenschap en dus telde niet alleen de tijd. “Na twintig kilometer plaatsten Michel Butter en Edwin de Vries een versnelling. Die heb ik eerst laten gaan, waarna ik het gat dichtliep, met Paul Zwama in mijn kielzog. Na 26 kilometer werd er opnieuw een versnelling geplaatst en liepen we kilometers van 3.09 minuten. Dat was een beetje te hard tussendoor, waardoor ik zelf gas terug heb genomen en mijn eigen tempo ben gaan lopen. Ronald Schröer liep lange tijd een heel eind vooruit en werd na 30 kilometer door de andere twee jongens gepakt. Ik haalde hem na 34 kilometer en kon zo de derde plaats pakken.”

Over zijn wedstrijd en uitslag kon Gert-Jan dan ook best tevreden zijn. “De wedstrijd ging op zich goed. Wel had ik de laatste kilometers weer krampen in mijn kuit, waardoor ik niet echt door kon versnellen. Toen moest ik echt op mijn hak gaan landen en als ik iets niet graag wil, is het dat wel. Dat ging dus niet zo heel lekker, maar uiteindelijk haalde ik wel mooie de finish als derde. Ik heb erg genoten van deze marathon.”

Geen opmerkingen: