zondag 21 oktober 2018

Verslag van de 2e Herfstloop in Wehl

Rick Heutinck
Erwin Reijmer naar eerste plek eindklassement Wim Lebbink Herfstloopcompetitie

Door Benno Stevering

De kwantitatief en kwalitatief goed bezette en georganiseerde Wim Lebbink herfstloopcompetitie eindigde zondagochtend in een tweede plek voor Erwin Reijmer, lid van de Liemers, woonachtig in Doetinchem achter plaatsgenoot Rick Heutinck die voelde al dat hij na zijn rappe 33.03 minuten onlangs bij de herfstloop in Babberich in een sterke vorm verkeerde. De overstap van de survival naar de atletiek legt hem met zijn kleine, snelle pas geen windeieren. In Doetinchem wil hij meedoen voor een snelle halve marathon. In Wehl won hij met 33.56 minuten, terwijl Reijmer genoegen moest nemen met een 34.53 minuten. Liemers atleet Reijmer hield de eer van zijn familie die het evenement rondom wijlen Wim Lebbink organiseerde- levendig met een eerste plek in het eindklassement. ‘’Het ging goed. Ik had gehoopt om halverwege door te komen in 17 minuten. Na 2 kilometer vertrok Rick echter al. Zijn doorkomst van 16.45 minuten was voor mij nog te hard op het moment. Wedstrijdritme komt vanzelf. Het was wat gladder in het bos en dan kom je minder vlot de bochten door. Er kwam weer wat extra spanning op mijn bovenbenen, dat is een goed teken. Maar ik kon nog net niet diep genoeg gaan! Bijzonder fijn om hier mee te mogen lopen. Ik heb hier ook al eerder het eindklassement mogen winnen. Hier in de Liemers liggen mijn roots. Ik train onder de hoede van Titus Fierkens op de atletiekbaan in Zevenaar.’’ Rick Heutinck traint sinds kort bij trainer Stefan Scanu in Doetinchem op de atletiekbaan. Hij liep vanaf start op kop en had gehoopt op wat meer strijd. Uiteindelijk trok hij zelf door richting finish. ‘’Ik voel dat ik in vorm ben en vind het fantastisch dat ik deel uit kan maken van het topteam van Argo. In Babberich liep ik al 33.03 minuten. Daar ben ik erg blij mee. Ik denk dat het allemaal nog sneller kan.’’ Rick, verpleegkundige in het Slingelandziekenhuis is pas vader geworden en naast het hardlopen doet hij nog veel aan krachttraining. ‘’Ik hoop dit jaar een snelle halve marathon te lopen. Met een kleine, smalle pas denk ik dat ik op de lange afstand voordeel heb. Op de planning staan verder nog het NK bij de Venloop in Venlo en de City Pier City in Den Haag.’’  Bas Arentz wist clubgenoot Remi Rondeel in de slotfase naar de vierde plek te verwijzen. Vijfde finisher, de zestienjarige jonge atleet Evan Oosterink van Argo werd tweede in het eindklassement en verbeterde zijn persoonlijk record. Sneller dan vorige week won Kaylee Groot Zevert uit Wehl het eindklassement bij de vrouwen. Haar focus ligt na de test in de Stevensloop over de dijken op de halve in Doetinchem. ‘’Ik loop het liefst de hele weg op een verhard parcours. Ik train nu drie jaar bij Argo onder Joeri Voltman. Met vier keer trainen per week ben ik nu dik tevreden, want ook ik heb mijn persoonlijk record aangescherpt.’’ 

Argonaut Jordy Kloet kon op de vijf kilometer de snelle Edwin Wissema uit Didam, lid van de Liemers in de laatste vijfhonderd meter van zich af schudden om erna het eindklassement te pakken. Kloet gaf aan: ‘’Ik moet eerst mijn omvang trainen. De eerste twee kilometer liep ik samen op met Bob te Lindert. Ik hoopte dat Edwin op afstand bleef, maar die kwam de laatste 500 meter er nog bij. Samen kwamen we uiteindelijk over de eindstreep.’’ Hij moest echter toestaan hoe clubgenoot Bob te Lindert met wie hij twee kilometer samen op liep de dagzege naar zich toetrok in 15.52 minuten. Heel even leek het erop dat het parcoursrecord van Jeroen Reintjes die in 2012 15.14 minuten liep nog in beeld kwam, maar dat beeld werd later bijgesteld. Te Lindert mistte wedstrijdritme vanwege last aan zijn middenrif.  Dit keer had hij baat bij een harde start, wist hij goed door te trekken en richt zich nu op het crossseizoen. ‘’De eerste kilometer ging in 3.03 minuten. Mijn gevoel om door te trekken was goed na een harde start. Ik focus me nu op het crossseizoen en loop ondermeer mee in Aalten en in de Warandaloop.’’ Ook veteraan Marco Rutgers uit Doetinchem deed goede zaken op de vijf kilometer en liep weer rapper. ‘’Ik heb wel wat extra risico genomen, maar was dik tevreden met het eindresultaat.’’ Kerstin van Embden uit Elten hield de concurrentie bij de vrouwen op ruime afstand, zette aan in de laatste kilometer en won in 19.45 minuten. Daags ervoor reed ze nog een mountainbikeroute. Aangezien ze niet echt veel hardlooptraining heeft afgerond de afgelopen weken, was dit een goede keuze om eerst weer te werken aan de snelheid. Zowel op de vijf als op de tien kilometer bleef het parcoursrecord intact.

Geen opmerkingen: