zondag 28 oktober 2018

Verslag van de 34e halve marathon van Doetinchem - deel 1

De nummers 1 en 2 van de halve marathon, Pascal Schepers (351) en Rick Heutinck (95)
Tweestrijd 34e Halve Marathon resulteert in winst voor Schepers

Door Benno Stevering

In het zicht op een rappe eindtijd was het Pascal Schepers uit Doetinchem van het Argo Topteam die zich zondagochtend het sterkste toonde in de slotfase van de 34e Halve Marathon. Hij liet de klokken stil staan op 1.15.05 uur. Plaats- en clubgenoot Rick Heutinck die samen met Pascal streefde naar eindtijd onder de 1.15 nam na de tweestrijd genoegen met een 2e plek op elf tellen. De oudere 36-jarige Bas Arentz legde beslag op de 3e plek en het feest in Doetinchem was compleet. Winnaar Schepers, geboren en getogen in Doetinchem: ‘’Eerder ging de marathon van Enschede in 2.46.15 uur. En twee weken geleden liep ik Eindhoven in 2.44.50 uur. Toen was het met graad of 24 te warm om richting de 2.42 te finishen en vandaag konden de handschoenen aan. Na de marathon had ik weinig spierpijn, de afgelopen dagen voelde de benen goed en dat gaf mij zaterdag de doorslag toch te starten in Doetinchem. Samen met Rick ging het kop over kop, waarbij we om onder de 1.15 uur te duiken halverwege wat kostbare tijd lieten liggen vanwege de mulle zandpaden en de wind. Die tijd zit erin voor ons beide en komt nog wel. Eerst ga ik eind van het jaar een nieuwe planning maken in hoeverre ultralopen en trails deel blijven uitmaken van mijn wedstrijden. Daarnaast zijn we bij het Argo topteam bezig om betere randvoorwaarden te realiseren om zo met zijn allen snellere stappen te kunnen zetten en de nodige extra ondersteuning voor de topatleten te kunnen aanbieden. Natuurlijk vormt de nu nog vrijwillige rol van trainer Stefan Scanu een belangrijk deel hiervan. Hij is de grondlegger van de goede resultaten. We zijn nu plannen aan het uitwerken, met mijn expertise als medewerker van NOC*NSF wil ik daarbij een steentje aan bijdragen. Voor een atletiekvereniging moet het ook geweldig zijn om meer professionele ondersteuning te kunnen blijven aanbieden. Uiteindelijk moet je het zelf doen als atleet, maar als we samen een stap verder kunnen maken met het Argo topteam in de vorm van busvervoer naar wedstrijden en trainingen, financiering aanbod voor diverse faciliteiten zoals trainingsstages. “Tegelijk kunnen wij zorgen om meer mensen in beweging te krijgen, op ieder zijn of haar ambitie en niveau.’’  

Het fitte Argo topteam bepaalde overall het podium. Trainer Stefan Scanu gaf aan duidelijk stappen te gaan maken met zijn rekruten. Dit jaar liepen de atleten al tientallen persoonlijke records. Twee atleten hebben zelfs een NOC*NSF status vanwege hun prestaties. Heutinck: ‘’Of ik nu 1 of 2 ben, ik wilde onder de 1.15 u lopen wat helaas niet lukte. Ik dacht dat gedeelte wat minder verliep in de wedstrijd dat halen we wel weer in, maar ondanks een snellere tweede helft hebben we het voor de tiende kilometer te rustig gedaan. Maar toch hebben we een prachtige wedstrijd gelopen. Ik dacht even dat Pascal wegspurtte in de slotfase om de winst te pakken, maar ook hij wilde onder de 1.15 uur. Qua tempo zaten we goed. Gemiddeld liepen we rond de 3.35 minuten per kilometer. Deze tijden liepen halverwege wat op. Dan lukt het niet meer om bij te stellen in de laatste kilometers. Maar voor de omstandigheden hebben we een prima tijd neergezet. We hebben het ideale pad gekozen en de verdeling van het kopwerk verliep goed. Dit was mijn tweede halve marathon. Voor beiden ligt de intentie om richting 1.14u toe te werken.’’ Bas Arentz: ‘’Rick en Pascal waren echt nog wel te snel voor mij. Zij gingen ook direct na de start er van door. Tot 12 kilometer wist ik met Remi Rondeel het front te vormen in de achtervolging. Ik vond dat er meer in zat en ben vertrokken. Remi bleef op gepaste achterstand lopen. Vorig jaar heb ik 20 wedstrijden gelopen en nu vijf. De groei zit er nog steeds in. Deze lijn wil ik dan voortzetten.’’ Remi Rondeel  van Argo die van alle deelnemers de beste tijd in de boeken had staan- maar zijn niveau en ritme van vorig jaar miste - werd 4e voor Liemers atleet Guido Engelen uit Zevenaar die zich testte in zijn eerste halve marathon. Voor Engelen viel de laatste vier kilometer tegen. Hij moest erg diep gaan. Van 3.48/3.50 liepen zijn kilometer tijden op naar 4 minuten per kilometer. In de Montferlandrun wil hij een tijd van 57 minuten neerzetten over 15 kilometer. Rondeel liep de eerste helft van de halve marathon samen op met Bas Arentz. Na de 11e kilometer kregen de atleten de wind achter en ging het tempo omhoog. Twee jaar geleden werd hij derde. En ook een tweede plek viel hem eens ten deel. Dit jaar werd Rondeel 4e. ‘’Als ik hetzelfde niveau had als twee jaar terug zou ik hebben gewonnen. Ik kom steeds beter weer in de wedstrijd.’’ 

Wendy Mullink van Argo haalde met 1.22.39 uur het beste uit zichzelf en was erg content met een 2e plek na een eindspurmet winnares Mireille Baart uit Wageningen. Mireille Baart uit Wageningen, lid van Pallas 67 was blij met haar zege in Doetinchem. De 37-jarige atlete die samen op liep met Wendy Mullink richting finish: ‘’Ik ben nu 10 jaar serieus bezig. Om er een echte wedstrijd van te maken hebben we er een tandje boven op gedaan. Ik heb bijzonder genoten van een prachtig parcours gelegen in een fraaie omgeving. In Breda liep ik destijds 1.19 uur, mijn persoonlijk record. Het was fris en winderig. Maar qua temperatuur was het voor de tijd van het jaar prima te doen.’’ Wendy Mullink uit Doetinchem: ‘’Hier had ik vantevoren niet voor in durven zetten. We liepen continue langs elkaar in een groepje dat uiteindelijk werd uitgedund. In Babberich heb ik mijn vertrouwen voor de halve marathon uitgetest. In de laatste vierhonderd meter zette Mireille Baart aan en kon ik haar niet meer houden.’’  De halve kende 350 deelnemers, terwijl het gehele evenement net als vorig jaar 700 lopers trok. 

Jordy Kloet van Argo werd tweede achter Mudesir Awal Aman op de 7,5 kilometer. Kloet gaf aan: ‘’Het was een enigszins rare wedstrijd geworden. De gebroeders Awal Aman uit Doesburg liepen vlot samen op. Het verschil was klein. Mudesir won in 24.19 minuten, terwijl Jordy Kloet een tweede tijd realiseerde van 24.54 minuten. Een ontspannen ogende Mudesir: ‘’Het ging lekker soepel. Jammer dat Siraj er af moest. Vooral in de laatste kilometer ging het nog extra hard. In de laatste kilometer kregen we de wind in de rug. Straks wacht de 7,5 kilometer in de Montferlandrun. Een parcoursrecord zat er niet in.’’ Sirja Awal Aman moest vroegtijdig de wedstrijd staken vanwege kramp. Het ging verder prima en ik ben tevreden.’’ Ruben Garretsen van Argo werd een uitstekende derde in 25.25 minuten. Hij bleef Luuk Nusselder die zware benen had gedurende de wedstrijd wel voor. Nusselder kwam in 25.54 minuten over de meet. Veteraan Frank Reintjes liep een krachtige wedstrijd. In de slotfase werkte hij zich naar voren en werd vijfde in 26.20 minuten. De parcoursrecords bleven intact. Harry Striekwold sprak het evenement op voortreffelijke wijze aaneen.

Geen opmerkingen: