Hardlopen in de Nederlandse- en Duitse grensstreek
woensdag 24 juni 2026
dinsdag 23 juni 2026
Waarom hardlopen in de warmte helemaal zo slecht niet is
![]() |
| Gebruik wel je gezonde verstand! Het is weer die tijd van het
jaar waarin je hardlopers nogal eens hoort klagen over de warmte. De tijd
waarin er soms een evenement wordt afgelast vanwege de hitte, maar ook de tijd
waarin hele dunne mannetjes ongelooflijke duurprestaties leveren in vaak
bloedhete omstandigheden. Hoe kan het toch dat ook sporters uit landen met een
gematigd klimaat topprestaties kunnen leveren in de hitte? Voor een belangrijk
deel is dat te danken aan hittetraining. Door Klaas Boomsma Warmte went Je zult vast ook hebben
meegemaakt; op de eerste dag dat het kwik boven de 20 graden komt, voelt
hardlopen alsof je gehuld in een slaapzak met een zak cement op je rug door mul
zand loopt. Een paar weken later is het bij diezelfde temperatuur alweer een stuk
beter te doen. Warmte went. Je lichaam leert zich aanpassen aan het
functioneren in de warmte en daarnaast gebeurt er nog iets wat voor hardloper
heel interessant is. Mij staat nog helder voor de
geest dat ik in 2013 meedeed aan de Fish Potato Run tussen Urk en Emmeloord
ergens in september. Een kleine week voor die run was ik teruggekomen uit Tel
Aviv waar ik twee weken lang volop had hardgelopen in temperaturen boven de 30
graden. Ik vloog. Op mijn bescheiden niveau. Ik kon in die wedstrijd over 8
mijl (12,8 km) tot aan de finish een tempo van onder de 4 minuten per kilometer
volhouden. Dat was me over een afstand van 10 kilometer of meer nog nooit
gelukt. Zou dat iets te maken hebben gehad met het trainen in de hitte? The poor man’s altitude
training Dat zou heel goed kunnen.
Wanneer je traint in een hogere omgevingstemperatuur dan je gewend bent, stijgt
logischerwijs je lichaamstemperatuur. Gebeurt dat, dan daalt je centrale
bloedcirculatie, waardoor de aanmaak van het hormoon aldesteron toeneemt en dat
zorgt er weer voor dat het plasmavolume in je bloed toeneemt. Dit zorgt voor
een betere zuurstofvoorziening naar de spieren en daarmee een verhoogde VO2max.
Een verschil met hoogtetraining is dat bij dat type training de verbetering van
het zuurstoftransport wordt bereikt door een toename van het aantal rode
bloedcellen. Overigens is het effect van hoogtetraining wel wat spectaculairder
dan die van hittetraining. Hittetraining wordt dan ook
wel ‘the poor man’s altitude training’ genoemd. Want waar het voor de meeste
mensen niet betaalbaar of anderszins mogelijk is om drie weken op een berg te
bivakkeren om te trainen, kan je er wel vrij gemakkelijk zelf voor zorgen dat
je je lichaamstemperatuur extra verhoogt tijdens training. Bovendien heeft
hittetraining eerder effect dan hoogtetraining. Waar je bij hoogtetraining
minimaal drie weken op hoogte moet verblijven, zijn de effecten van
hittetraining na zes dagen al merkbaar. In de zomermaanden krijg je deze
‘extra’ training gratis. Zelf ga ik in de zomer regelmatig expres lopen op het
warmst van de dag. Verder kun je trainen met een extra jasje aan (liefst niet
ventilerend) of trainen op de loopband in een verwarmde omgeving. Gebruik je verstand Uiteraard geldt ook voor deze
vorm van training: gebruik je gezond verstand. Word je duizelig, krijg je
hoofdpijn of ervaar je coördinatieverlies (over de weg zwalken), stop dan met
hardlopen en zoek verkoeling. Je hoeft niet nog eens extra de grenzen van je
kunnen op te zoeken. Bij echt hoge temperaturen
kijk ik eigenlijk helemaal niet op mijn horloge naar mijn tempo, easy does it.
Toch mooi om te bedenken dat je in de hitte trainingswinst aan het boeken bent! (bron) |
maandag 22 juni 2026
Marijke Esselink vecht zich in Zweden een weg terug
![]() |
| Marijke Esselink is na een zware blessure weer op de weg terug Atlete Marijke Esselink viel
bijna anderhalf jaar geleden uit met een zware rugblessure. Tijdens haar
revalidatietraject verhuisde ze naar Zweden om daar een ultieme poging te doen
om de Olympische Spelen te halen. Door Esther Broenink Als ik iets wil, dan moet het
nu, dacht Marijke Esselink (27) ruim een jaar geleden toen ze de uitslag van
haar MRI-scan kreeg. De atlete, die jarenlang in Heerenveen trainde en op
internationaal niveau acteerde, wist dat ze een nieuwe prikkel nodig had om
beter te worden. Tegelijk was ze zich er maar al te zeer van bewust dat grote
aanpassingen tijd kosten en een sportcarrière niet oneindig is. Toen de sportarts haar in
maart 2025 meedeelde dat ze vanwege een verschoven ruggenwervel ruim een jaar
uit roulatie zou zijn, zag ze een kans om het roer flink om te gooien. Ze
verhuisde in januari met haar vriend naar Zweden om daar in een nieuwe omgeving
met een nieuwe trainingsgroep haar carrière een tweede leven in te blazen. Emigreren Esselink speelde al geruime
tijd met het idee om te emigreren. Ze had het naar haar zin in Heerenveen, maar
de kwaliteit van de trainingsfaciliteiten kwam niet in de buurt van die van
haar concurrentes. „De paar procent die ik zocht om beter te worden, kon ik
hier niet halen.” Tegenstanders trainden de hele
winter in een indoorhal door, terwijl Esselink met haar trainingsgenoten moest
hopen op een zachte winter, zodat er buiten getraind kon worden. De enige
indoorhal van het land staat immers in Apeldoorn. Dit is niet alleen ver weg,
maar vooral ook prijzig om af te huren. De meerkampster informeerde
bij andere atleten naar hun trainingsomgeving en de mogelijkheden om bij een
groep aan te sluiten. In eerste instantie liet ze haar oog op Engeland vallen,
maar de regelgeving rond emigratie en werk was door de Brexit dusdanig streng
dat het niet haalbaar was. Toen Esselink vanwege een discgolftoernooi van haar
zwager in Zweden was, besloot ze Växjö te bezoeken. Scandinavische winter De stad in het zuiden van
Zweden ligt op tweeënhalf uur rijden van Malmö en is de thuisbasis van
Esselinks concurrente Lovisa Karlsson. Na een rondleiding was Esselink
enthousiast en zag ze kansen om hier haar route naar de Olympische Spelen van
Los Angeles voort te zetten. De faciliteiten waren goed, de trainingsgroep
klein en van hoog niveau. Toen haar vriend Jelger Kan in de omgeving ook een
baan als fysiotherapeut bij de eredivisieclub Växjö DFF vond, stond niks de
verhuizing nog in de weg. Direct maakte het koppel
kennis met de Scandinavische winter. Het kwik zakte tot -20 graden en de dagen
waren kort. De schemering trad al rond half drie ‘s middags in en een halfuur
later was het donker. „We hadden het ook niet getroffen. Normaal is er in
januari veertig uur zonlicht en dit jaar maar vier. Het was echt een heel
donkere maand.” Verschoven wervel Volle bak trainen was er niet meteen bij voor de atlete. Ze zat nog midden in het herstel van haar rugblessure. Deze werd veroorzaakt door een breuk die ze in 2017 in een ruggenwervel opliep. Dat de wervel weer kon gaan schuiven, was bekend. Toch was dit niet het eerste waaraan gedacht werd toen Esselink in december 2024 met pijnklachten kampte. „Eerst leek het onschuldig en dachten we dat het stijfheid was. Maar het werd alleen maar erger en erger.” Toen de sportarts die haar
voor de breuk had behandeld ook op het EK in maart was, besloot ze hem om hulp
te vragen. Ze kreeg de pijnstiller diclofenac en moest na het toernooi
langskomen voor een scan. Het betekende de start van een lang revalidatietraject
voor de oud-Nederlands kampioen. De eerste maanden mocht
Esselink enkel bekkenoefeningen doen om weer ruimte te creëren voor de
verdrukte wervel. Na verloop van tijd kon ze beginnen met enkele
krachtoefeningen en een halfuurtje joggen. In Zweden, tien maanden na de
diagnose, kon ze weer beginnen met het beoefenen van de meerkamponderdelen. Het was een zware periode voor
de meerkampster. „De twijfel sluipt er wel in. De arts zei dat ik weer op mijn
oude niveau kon komen, maar dan moest ik wel heel goed revalideren. Je weet
nooit of dat echt lukt. Daar kom je pas achter als je het probeert.” Ander afzetbeen Hoewel ze de eerste
wedstrijden achter de rug heeft, weet Esselink niet of ze haar oude records kan
evenaren of zelfs verbeteren. „Sommige onderdelen gaan heel goed. Met
speerwerpen gooi ik net zo ver als voor de blessure. Op andere onderdelen mis
ik nog kracht en snelheid.” Zo bleef ze in haar eerste
wedstrijd nog ver van haar topscore bij het verspringen. Dit komt niet enkel
door het feit dat ze nog maar een paar maanden volledig belastbaar is, maar
vooral door een verandering in techniek. Esselink is van afzetbeen gewisseld.
Het is een verandering die atleten zelden midden in hun carrière maken. Vanaf
nul moest de meerkamper weer opnieuw de techniek leren. De revalidatie was hier het
ideale moment voor. „Ik heb alles op de schop gegooid. Het voelt nog heel
onnatuurlijk en ik moet er nog aan wennen. Maar ergens vind ik het ook wel weer
leuk dat ik het allemaal weer opnieuw kan doen met andere mensen en in een
andere omgeving.” „Soms voelt het alsof ik geen
tijd meer heb. Ik word dit jaar 27 en dan ga je wel een beetje rekenen hoeveel
jaar ik nog mee zou kunnen en hoelang mijn lichaam het nog vol kan houden. Dat
gaat op een gegeven moment wel in mijn hoofd zitten..” Olympische droom Op de Olympische Spelen in Los
Angeles zou Esselink 29 zijn. De leeftijd waarop veel meerkampers de piek in
hun carrière beleven. De atlete heeft haar blik volledig gericht op dit
evenement. Dit jaar zal nog in het teken van herstel staan, volgend jaar ‘is
belangrijk, maar ook nog niet heel erg’. Het gaat om 2028. Die visie past bij de aanpak
van haar nieuwe trainer. Esselink had in Nederland minimaal één hoofddoel per
jaar en moest hier ook presteren om een goede ranking te houden. In Zweden kan
de atlete dat loslaten. „Ik ben alles op een heel andere manier gaan zien. Mijn
coach werkt op een andere manier. Niet elk jaar hoeft een piek te zijn. Dat
vind ik wel interessant, zeker omdat ik best blessuregevoelig ben.” Om kans te maken op een
olympisch debuut, moet Esselink niet alleen fysiek weer in topvorm komen. Ook
moet ze haar plekje in de atletiekwereld opnieuw veroveren. Haar ranking, die
recht geeft op deelname aan grote toernooien, is door anderhalf jaar afwezigheid
vervallen. Zelfs inschrijving voor het Nederlands kampioenschap is op dit
moment niet mogelijk; daarvoor moet ze eerst punten behalen op een andere
meerkamp. Buiten de gebaande paden Esselink kiest met haar
avontuur in Scandinavië voor een route buiten de gebaande paden. Ze had nog
geprobeerd op Papendal bij het topsportprogramma aan te kunnen haken. Met haar
scores voor de blessure haalde ze de vereiste limieten, maar de rugblessure
werd als te ingewikkeld beschouwd, waardoor de Achterhoeker alsnog buiten de
boot viel. Ze was de enige op het
Europees kampioenschap die niet bij de nationale bond traint. Dat betekent dat
ze niet alleen geen gebruik kon maken van de faciliteiten die er op Papendal
zijn, maar ook dat alle kosten die de sport met zich meebrengt niet vergoed
worden. „Frustrerend”, vindt Esselink. Tegelijk twijfelt ze hardop of die
topsportbubbel wel bij haar past. Esselink geniet van de kleinschalige trainingsgroep waar ze zich nu in begeeft. Trainingsmaatjes zijn concurrenten en vriendinnen tegelijkertijd. De meerkamper heeft in Växjö haar thuis gevonden en zal daar in ieder geval tot haar droom in 2028 blijven wonen. (bron) |
zondag 21 juni 2026
EHBO op de trails: Hitte-uitputting en hitteberoerte
![]() |
| hhh Hardlopen in warme
omstandigheden kan zwaar zijn en zelfs gevaarlijk worden als het lichaam
oververhit raakt. In trailrunning, waar je vaak verder van medische hulp bent,
is het belangrijk om de verschillen tussen hitte-uitputting (heat exhaustion)
en hitteberoerte (heat stroke) te herkennen en te weten hoe je moet handelen. Het verschil tussen
hitte-uitputting en hitteberoerte Hittegerelateerde aandoeningen
vormen een spectrum. Hitte-uitputting is een serieus waarschuwingssignaal,
terwijl hitteberoerte een levensbedreigend noodgeval is. Hitte-uitputting Hitte-uitputting ontstaat
wanneer het lichaam te veel vocht en zouten verliest, meestal door zweten. Het
lichaam kan nog wel afkoelen, maar raakt overbelast. Belangrijke symptomen: -Overmatig zweten -Duizeligheid en zwakte -Misselijkheid -Hoofdpijn -Snelle maar zwakke hartslag -Bleke, klamme huid Hitteberoerte Hitteberoerte ontstaat wanneer
het lichaam niet meer in staat is zichzelf te koelen. Dit is een medisch
noodgeval. Kenmerken: -Lichaamstemperatuur boven
40°C -Verwardheid of desoriëntatie -Geen of juist extreme
transpiratie -Flauwvallen of
bewusteloosheid Zonder snelle behandeling kan
hitteberoerte leiden tot blijvende schade of zelfs overlijden. Praktijksituatie: herkennen op
een verzorgingspost Het artikel beschrijft een
herkenbare situatie: een loper komt een verzorgingspost binnen, voelt zich
slecht, is duizelig en kan niet meer eten. Als hulpverlener (of
medeloper) hoef je geen arts te zijn, maar stel jezelf drie vragen: 1.Is dit uitdroging? Vraag of de loper dorst heeft.
Geen dorst maakt pure dehydratie minder waarschijnlijk. 2.Is dit hitteberoerte? Let op mentale toestand: 3.Kan iemand normaal praten? Is hij/zij helder en
aanspreekbaar? Bij verwardheid moet je direct
handelen als bij een noodgeval. Blijft hitte-uitputting over? Dan is onmiddellijke koeling
en rust nodig. Wat doe je bij
hitte-uitputting? Het doel is simpel: het
lichaam zo snel mogelijk laten afkoelen en herstellen. Acties: -Stop met lopen en ga in de
schaduw zitten -Koel het lichaam (water, ijs,
natte doeken) -Drink kleine hoeveelheden
water of sportdrank -Verwijder extra kleding Vaak knappen lopers binnen 30
minuten op als ze goed behandeld worden. Belangrijk: zonder ingrijpen
kan hitte-uitputting overgaan in hitteberoerte. Wat doe je bij hitteberoerte? Hier geldt: dit is een
noodgeval. Direct handelen: -Bel medische hulp (gebruik
112 app zodat hulpverleners ook je locatie dan weten) -Breng de persoon naar een
koele plek -Begin onmiddellijk met
agressief koelen: koud water, natte doeken en ijs bij nek, oksels en liezen Wacht niet af—snelle koeling
is essentieel om schade te beperken. Belangrijke observatie:
mentale toestand is cruciaal Een van de belangrijkste
inzichten uit het artikel is dat je bij het onderscheiden tussen beide
aandoeningen vooral moet letten op gedrag en bewustzijn: -Helder en aanspreekbaar →
waarschijnlijk hitte-uitputting -Verward of niet aanspreekbaar
→ behandel als hitteberoerte Dit simpele onderscheid kan
levens redden. Praktische situatie: wat zie
je als loper of trainer? Stel: een medeloper komt
binnen bij een training of wedstrijd en zegt: -“Ik voel me niet goed” -“Ik ben duizelig” -“Ik kan niet meer eten” Let dan op drie dingen: Hoe beweegt iemand? → Onzeker of wankel lopen is
een alarmsignaal Is iemand nog helder? → Ja: waarschijnlijk
hitte-uitputting → Nee: behandel als
hitteberoerte Hoe ziet iemand eruit? → Bleek en zweterig: vaak
uitputting → Rood, heet en verward:
gevaar Preventie: de beste
behandeling Voorkomen is altijd beter dan
genezen. Tips voor trailrunners: -Start rustig bij warm weer -Drink regelmatig, maar
geforceerd drinken is niet nodig -Gebruik koeling (ijs, natte
pet, water over lichaam) -Luister naar signalen van
vermoeidheid -Pas tempo en verwachtingen
aan Warmte, vochtigheid en
inspanning versterken elkaar: zelfs goed getrainde lopers kunnen in de
problemen komen. Samenvatting -Hitte-uitputting is een
serieus waarschuwingssignaal -Hitteberoerte is een
levensbedreigend noodgeval -Let vooral op mentale
toestand om het verschil te herkennen --Koelen en rust zijn cruciaal Bij twijfel: behandel als
hitteberoerte en schakel hulp in Voor trailrunners,
verzorgingspostvrijwilligers en trainingsmaatjes geldt: kennis van deze
signalen kan het verschil maken tussen veilig finishen en een gevaarlijke
situatie. Blijf koel, blijf verantwoord trainen — en geniet van het lopen! (bron) |
zaterdag 20 juni 2026
Trots op de vele vrijwilligers van AVA'70
![]() |
| Andre Balke, één van de dik 40 vrijwilligers |
Woensdag 10 juni jl. vond de
Kab Grachtenloop plaats in Bredevoort en zoals vertrouwd, kon de organisatie
weer een beroep doen op dik 40 vrijwilligers. De weersomstandigheden waren
twijfelachtig, maar gelukkig viel het met de opbouw van de hardlooparen nog
enigszins mee. Naarmate de start van de wedstrijd dichterbij kwam, werd de
lucht grijzer en grijzer en de laatste voorbereidingen moesten al worden
verricht in de stromende regen. Na een kwartiertje uitstel ging uiteindelijk de
Kab Grachtenloop van start, al bleven de weergoden actief aanwezig met af en
toe een bui. De dappere vrijwilligers lieten zich echter geenszins uit het veld
slaan en trotseerden de neerslag. Bij de start- en finishlocatie, de
verkeersregelaars op de kruispunten, de voor- en achter fietsers…. allen
scoorden een nat pak om de wedstrijd in goede banen te leiden.
Naast de gebruikelijke
activiteiten als tijdregistratie, medailles uitdelen en diverse andere
activiteiten, werden er door vrijwilligers ook weer de nodige, individuele
probleempjes opgelost. Een vrolijk ogend meisje had de handjes zo koud dat het
haar niet lukte om haar startnummer van het shirt te halen. Gelukkig stond er
een vrijwilliger klaar om te helpen. Een 2 turven hoge spruit kwam glunderend
van trots over de finish. Toen een behulpzame vrijwilliger tegen hem zei, dat
hij door mocht lopen om een medaille te krijgen, kon hij zijn ogen niet
geloven, dat hij ook “in de prijzen” was gevallen en juichte van geluk.
Een moeder meldde zich, omdat
haar dochter derde was geworden en schijnbaar een beker verdiende. Toen ze te
horen kreeg dat dochterlief zelfs tweede was geworden, nam ze trots de prijs in
ontvangst. Een jongedame kwam bij de jurywagen, omdat ze niet in de uitslagen
voorkwam en toch echt was gefinisht. Bij hoge uitzondering mocht ze even bij
Chef Tijdsregistratie, Marco van Rijs in zijn 5*-onderkomen plaats nemen en was
het probleem in minder dan 50 seconden opgelost.
Nadat alle 479 deelnemende atleten waren binnengekomen en van een medaille waren voorzien, was op de schermen duidelijk te zien, dat er niemand meer onderweg bleek te zijn, maar ook dat de regen over zou gaan in hoosbuien en wel per direct. Ja… en ook dan zijn ze gewoon weer van de partij. Handenvol vrijwilligers die al het materiaal zorgvuldig verzamelen en opbergen. Niemand klaagt en overal zijn AVA-janen in de weer. Tuurlijk zijn er betere omstandigheden denkbaar, maar als je een hele succesvolle 9e editie van de Kab Grachtenloop hebt georganiseerd, dan kan je dit met gemak aan. Na een klein half uur was de klus geklaard en alles opgeruimd en kon er bij de Borghman een verdiend biertje gedronken worden. Met de tomeloze inzet van alle vrijwilligers heeft AVA`70 goud in handen en daar is de club terecht onnoemelijk trots op! (FR)
vrijdag 19 juni 2026
Hardlopende advocaten uit Doetinchem halen 65 duizend euro op voor WensAmbulance
![]() |
| Een prachtig resultaat van € 65.215,37 euro voor de stichting WensAmbulance De
actie BAX2Give leverde afgelopen weekend een immens recordbedrag voor het goede
doel op. 59 deelnemers volbrachten zaterdag en zondag in verschillende etappes
samen de 255 kilometer tellende hardlooptocht van Groningen naar Doetinchem.
Het resultaat: 65.215,37 euro voor de stichting WensAmbulance Oost-Nederland. Door
Tijn Piest De
vermoeidheid op kantoor is na een weekendje hardlopen amper te zien volgens
initiatiefnemer Bjorn Harbers, werkzaam bij advocatenkantoor BAX in Doetinchem.
Samen met 58 (collega)lopers stapte hij op de vroege zaterdagochtend de bus in
naar het hoge noorden, onder het motto ‘Er gaat niks boven Groningen’. Na het
startsein om 10.30 uur liep de afvaardiging in groepjes van zes het traject
naar Doetinchem. Alles voor het goede doel: de WensAmbulance Oost-Nederland,
waarvoor het team al weken geld had ingezameld. “De enorme saamhorigheid
onderweg blijft mij vooral bij”, blikt Harbers terug. “Iedereen slaat een nacht
over, met één missie. We zitten hier op kantoor nog met een grote glimlach.” Twee
dagen lang werd voor de WensAmbulance afdeling Oost-Nederland gelopen. Deze
stichting vervult zo’n 400 wensen per jaar, die los ongeveer 500 euro kosten.
De WensAmbulance, die in Nederland over 25 voertuigen beschikt, geeft terminale
en ernstig zieke patiënten de mogelijkheid om speciale herinneringen te maken.
“We zijn afhankelijk van giften”, vertelt Karin van Dam, voorzitter van de
stichting. Zij
reisde zondag de groep lopers met ambulances achterna en haalde de lopers in de
middag binnen in Doetinchem. Rond 16.00 uur kreeg ze vanuit de organisatie een
cheque overhandigd: 65.215,37 euro. “Dat is gewoon geweldig”, aldus Van Dam.
“We waren er stil van.” Gaat
niet om winnen Initiatiefnemer
Harbers is ‘enorm trots’ nadat het doel was om 50.000 euro op te halen. In
2024, tijdens de vorige BAX2Give, werd ruim 47.000 euro opgehaald. “Deze 65
duizend hadden we niet durven dromen”, vertelt Harbers, die noemt dat de hele
actie deze maand nog loopt. “Fysiek ging het verrassend goed. Iedereen
stimuleert elkaar om door te gaan. Het gaat niet om winnen of een fantastische
tijd neerzetten, maar om samen lopen en samen aankomen. In tien loopgroepjes,
die elkaar afwisselden, hebben we het hardlopend voltooid. We waren ontzettend
dankbaar en blij zondagmiddag.” Over
twee jaar weer? De
afdronk deze maandag in Doetinchem is positief. “Er wordt nog enorm nagenoten”,
vertelt Harbers met passie. “Dat we met collega’s iets kunnen doen voor de
maatschappij, daar genieten we nog heel lang van na. De reacties van deelnemers
en vrijwilligers stromen binnen. We hebben het nog niet besloten, maar gaan er
vanuit dat we over twee jaar weer een editie van BAX2Give houden.” Het project
wordt in principe elke twee jaar gehouden, waarbij telkens in een andere streek
wordt gestart. Wensen
niet te voorspellen Voor
2028 kiest BAX2Give voor een ander doel, nadat tijdens de afgelopen drie
edities voor de WensAmbulance Oost-Nederland werd gelopen. Voorzitter Karin van
Dam van de stichting leeft nog op een roze wolk. Zij laat weten dat het
aanschaffen van een evacuatiestoel, een onmisbaar hulpmiddel voor
niet-zelfredzame personen, op het programma staat van de WensAmbulance. “Dat is een manier om mensen met een soepele manier op een brancard te vervoeren. Wensen van zieke mensen komen soms vlak van tevoren bij ons binnen. We helpen mensen die nog een uitje met hun familie willen meemaken. We kunnen niet helemaal voorspellen welke wensen we dit jaar nog gaan vervullen.” (bron) |
donderdag 18 juni 2026
Reckense Markepad in Oldenkotte
woensdag 17 juni 2026
AVA`70-lid Adinda Kleinrensink pakt 2 titels bij ONK Para-Atletiek in Assen
![]() |
| Adinda Kleinrensink achter de hoogste trede |
Op zondag 14 juni Heeft Adinda
Kleinrensink een indrukwekkende prestatie neergezet tijdens het Open Nederlands
Kampioenschap Para-Atletiek in Assen. In de categorie ‘vrouwen ambulant’ wist
zij niet alleen tweemaal Nederlands kampioen te worden, maar ook een nieuw
Nederlands record te vestigen bij het discuswerpen.
Goud bij speerwerpen na sterke
opbouw
De wedstrijddag begon voor
Adinda met het speerwerpen. Haar eerste worp van 16,80 meter was nog
voorzichtig, maar in de daaropvolgende pogingen wist zij haar prestatie steeds
verder te verbeteren. In haar laatste worp bereikte zij een afstand van 18,63 meter.
Met deze knappe reeks verzekerde zij zich van de gouden medaille en de titel
Nederlands kampioen in dit onderdeel.
Nederlands record én titel bij
discuswerpen
Bij het discuswerpen kende
Adinda een moeizame start met een ongeldige eerste poging, nadat de discus in
het net belandde. Haar tweede worp van 16,58 meter bracht haar weer in de
wedstrijd. De concurrentie liet ondertussen zien dat er veel mogelijk was: Lauren
Sluiter wierp een Nederlands record in haar klasse (F35). Dat gaf Adinda extra
motivatie. In de vierde ronde volgde de beloning: een worp van exact 18,00
meter. Met deze afstand verbeterde zij het Nederlands record in de klasse F37
én pakte zij opnieuw de nationale titel.
Seizoensbeste prestatie bij
kogelstoten
Het laatste onderdeel, het kogelstoten, leverde Adinda een vierde plaats op in een sterk deelnemersveld met onder andere paralympische atleten. Na een stabiele serie worpen boven de 6,50 meter sloot zij af met een seizoensbeste prestatie van 6,76 meter, waarmee zij haar wedstrijddag op een mooie wijze afsloot. Met twee gouden medailles en een Nederlands record keerde Adinda trots huiswaarts en is zeer gemotiveerd om deze successen een goed gevolg te geven! (FR)
dinsdag 16 juni 2026
Hels weekend Björn Demkes bij Ironman Tours in Frankrijk
![]() | ||
| Bjorn Demkes met Loes en Kris, twee van zijn trouwe supporters Ironman Tours 2026 Bjorn heeft zich vorig jaar in
2025 na Ironman Barcelona ingeschreven voor IM Tours. Waar hij in Barcelona in
een zeer snelle tijd geen startbewijs kon claimen voor het WK Championships
Kona Hawaii, hoopte hij dit dan nog één keer te gaan proberen in Tours
Frankrijk. Doortrainen met lichte blessures, geen feestjes en alcohol. We
werden al net twee bejaarden die in een bejaardentehuis woonden. Rust,
regelmaat en op tied noar bed elke dag. Saai, maar alles om zijn droom het WK
Kona te gaan halen. Alles moest ervoor wijken. lk had vaak mijn T-shirt aan met
de tekst: Ironwife, I survived his trainingsplan, om hem eraan te herinneren
dat zijn gezin ook nog bestond. Maar dat we wel achter hem stonden. Een paar weken voor vertrek
werd Bjorn verkouden. Het ging richting voorhoofdsholteontsteking en hij was
met regelmaat aan het hoesten. lk had mijn twijfels. Af en toe zei ik: moet je
wel meedoen met die verkoudheid? Ja zei Bjorn ik start gewoon, als het niet
gaat dan stop ik. Ja ja, ik ken hem onderhand wel. lk stelde mijzelf nog als
voorbeeld, zover zou hij het niet laten komen. Voor onze reis had ik nog een
busje geregeld bij de firma Tanck. We moesten hier met 5 man in, en alle
spullen van Bjorn ,waaronder zijn fiets moesten ook mee. Ideaal zo’n busje, we
waren er klaar voor. Op naar Tours, we voelden ons net the A-team in het zwarte
busje Vrijdag 12 juni Om 04:00 uur vertrokken Björn,
Loes en ik. Allemaal goed wakker en klaar voor de reis van 800 kilometer. Kris
en Sam gingen met de trein eerst een nachtje romantisch naar Parijs. De stad
der liefde. In Antwerpen kwamen we in een dikke file terecht. lk zat achter het
stuur en was er klaar mee. Gewoon ruilen met Bjorn en door. Daarna weer door
richting Parijs. Hier stonden we weer dik een uur of langer in de file. Weer
had ik de pech om te rijden. Loes heeft heerlijk geslapen de hele reis, terwijl
ze had aangegeven ook wel te willen rijden. Na ongeveer 10 uur kwamen we aan
bij Parc des Expositions de Tours. Registreren, rondkijken en door naar het
hotel. Het kon ermee door. Loes en Bjorn gingen samen even een rondje
hardlopen. lk ging een stukje wandelen. Daarna eten, rusten en slapen. Zaterdag 13 juni Eerst ontbijten in het hotel.
Voor 22 euro per persoon verwacht je toch wel een redelijk ontbijt. Bevroren
ei, pompoenpitten en een paar broodjes om uit te kiezen. Maar ja daar zet je je
ook wel weer overheen. Björn ging een testritje met zijn fiets doen en ik ging
kijken of er een supermarkt in de buurt was, om voor ons een ontbijt te halen
voor de volgende dag. Daarna ging Björn eerst een stukje zwemmen in de rivier.
Dat zag er goed uit, hij gaf aan wat buiten adem te zijn. Daarna door naar het
Parc voor de briefing. Loes werd helemaal blij, want Joep Schillemans was ook
gearriveerd. Samen met zijn medevlogger Jens zouden zij ook meedoen aan de
Ironman. Als ik die Joep toch eens te spreken krijg, want in Barcelona zoals
jullie weten durfden ze Joep niet aan te spreken en moeders moest hem vooral
niet aanspreken. Dat zou te beschamend zijn. Na de briefing kon Bjorn de
fiets inleveren. Tot zijn schrik zag Bjorn dat zijn band van de fiets geknapt
was. Eerst maar een nieuw bandje erop zetten dan. Het was ook bloedheet in de
the A-team bus. Daarna door naar het station, waar we Kris en Sam op zouden
pikken. Dit duurde echter nog 2 uur. Daarom maar 2 uur bij de Mac Donalds in de
buurt gezeten om daar heerlijk uit eten te gaan en te wachten op de andere
twee. Daarna door naar het hotel en gelijk door naar bed, want om 04:00 uur zou
de wekker weer gaan voor Raceday. Björn was nog steeds niet fit. Zondag 14 juni Raceday We kwamen mooi op tijd aan en
er stond al een groepje mensen te wachten bij het Parc. Ook zag ik Joep
Schillemans staan. lk dacht dit is mijn kans. lk loop er naartoe. lk hoorde
Kris en Loes roepen: wat ga je doen, niet naar Joep toegaan. Mama niet doen. lk
negeerde ze en met een smoes vroeg ik aan Joep: moeten jullie hier naar binnen.
Daarna kwamen we aan de praat en zei ik dat ik van mijn dochters niet met hem
mocht praten. Zijn vlogger zei: laten we dan vooral een foto van Joep en jou
maken. Hartstikke leuk. lk heb hem succes gewenst en hij wenste Bjorn ook veel
succes. Kris en Loes wilden natuurlijk weten waar we over gepraat hadden. Dit
natuurlijk niet met ze gedeeld. Om 06:00 uur stonden we bij de
start. Bjorn trok zijn wetsuit aan. lk zag aan hem dat hij er niet helemaal op
gerust was. Maar dit herkende ik ook van hem in Barcelona. Gezonde spanning
dacht ik. We wensten hem succes en gingen verderop bij het water staan. Om
06:30 viel het startschot, een uur later kwam Bjorn uit het water en hij oogde
fit en mijn ongerustheid zakte af. Tijdens het fietsen konden we hem volgen via
de live track. Het eerste uur fietste hij harder dan normaal, daarna zakte het
af. Het werd steeds langzamer. We gingen vast naar de finishstraat, want daar
zouden de lopers ook 4 keer langskomen. Joep kwam als eerste langs
rennen, want dat wisten Kris en Loes, omdat ze hem ook volgden. We moedigden
Joep aan en kregen ook nog reactie. Daarna kwam Bjorn en hij oogde niet fit. lk
zag het aan hem en de zorgen namen weer toe. Bij het 9 km punt zagen we op de
livetrack dat hij niet verder liep. Het was ook bloedheet. lk besloot naar dat
punt te gaan lopen. Kris, Loes en Sam bleven op het punt staan, waar we al
stonden. Toen ik richting de brug liep,
hoorde ik een ambulance. lk voelde gewoon dat Bjorn daarin lag. lk zag dat de
ambulance nog stilstond en rende ernaar toe. Net voor ik daaraan kwam zag ik de
ambulance voor mijn neus wegrijden. Kris, Loes en Sam kwamen ook al aanlopen en
toen werd ik gebeld, het was Bjorn. Hij lag inderdaad in de ambulance en zag
mij lopen. Hij moest tijdens het fietsen hoesten en tijdens het hardlopen moest
hij bloed ophoesten. Hij zag de ambulancebroeders en wilde ze om advies vragen
en wat verstandig was. Om toch nog door te lopen of te stoppen. Hij werd meteen
in de ambulance gegooid. Wij werden daarna van het
kastje naar de muur gestuurd en mochten niet bij hem komen. Uiteindelijk konden
we Bjorn meenemen. Longen, zuurstof en bloeddruk waren goed. Hij had een
branderig gevoel in de longen en kon moeilijk doorademen. Niet benauwd. Thuis
moest hij maar zo snel mogelijk naar zijn eigen huisarts gaan. Een enorme
domper en tegenvaller. Ook balen van een DNF, maar de knop kon Bjorn gelukkig
vrij snel omzetten. Maandag 15 juni Bjorn voelt zich nog niet fit.
Hij heeft een afspraak bij de huisarts gemaakt voor woensdag. We willen het
vandaag rustig aan doen en dan de bus inpakken om morgen naar huis te gaan.
Eerst zijn we met zijn allen wezen ontbijten in een lokaal overdekt winkelcentrum
om daarna Kris, Sam en Loes af te zetten in het centrum. Wij rijden terug naar
het hotel en onderweg gaat er een rood lampje branden met de melding
motorstoring, ik zet de auto meteen stil. We kunnen de bus net parkeren voor
een makelaarskantoor. Bellen met de pechhulp. Na 2,5 uur komt de afsleep. We converseren via google
translate, want we kunnen elkaars taal niet verstaan. Het is geen goed nieuws.
De bus maken, dat gaat wel vrijdag worden. We moeten maar via de verzekering
vervoer voor de bus naar Nederland regelen en zelf vervangend vervoer regelen.
Sta je dan in Frankrijk. Gelukkig blijft Bjorn rustig als altijd en ik zit me
wel op te vreten. Rustig blijven. Om 20:00 uur eindelijk bericht dat we 60
kilometer verderop een vervangende auto voor 3 dagen mee kunnen krijgen. Dus
dinsdag kunnen we als het goed is met een taxi de vervangende auto ophalen en
dan met gierende banden terug naar Nederland. Helaas heeft Bjorn zijn doel
om een ticket te bemachtigen voor de WK Championships in Hawaii niet behaald,
maar dat is nu niet belangrijk. Eerst moet hij herstellen. Gezondheid is het
allerbelangrijkste en een bus die het wel doet.
Groetjes Katja en ik mag hopen
dat zijn dromen vanaf nu wat kleiner worden en wat dichter in de buurt.
|
maandag 15 juni 2026
Gerrit Ormel fietst van IJzerlo naar King's Lynn in Engeland
![]() |
| Gerrit Ormel Een bijzondere tocht voor het
MS fonds Dag 1 – Vertrek uit IJzerlo Op maandag 8 juni vertrokken
we vanuit IJzerlo voor mijn fietstocht naar King’s Lynn. Collega’s stonden
klaar om ons uit te zwaaien — een mooi begin van een intensieve maar
waardevolle reis.
De eerste dag reden we via
Doetinchem, Doesburg en de Veluwe naar Enkhuizen. Na 165 kilometer en ruim vijf
uur fietsen werd we daar warm ontvangen door collega’s met koffie en
fruit.
Dag 2 – Wind als constante
tegenstander Dinsdag 9 juni stond volledig
in het teken van tegenwind. Over 140 kilometer hadden we geen moment rust. Via
Purmerend, de Zaanse Schans en de pont over het Noordzeekanaal naar Haarlem
bereikten we Scheveningen en daarna Hoek van Holland. Hier heb ik mijn
fietsfanaten uitgezwaaid die met de auto weer richting Aalten huiswaarts
gingen. Na het nodige wachten in de begeleidende bus konden we eindelijk de
boot richting Harwich op en kon ik eindelijk mijn benen de nodige rust geven. Dag 3 – Aankomst in Engeland Woensdag 10 juni begon vroeg.
Na de paspoortcontrole startte het Engelse deel van de route. Links rijden en
smalle, hobbelige wegen maakten het uitdagend, maar de omgeving was prachtig.
Via Bradfield, Hadleigh, Bildeston en Thurston reed ik richting King’s Lynn.
Engelse landweggetje De ontvangst bij Germains UK
was hartelijk en toch wel emotioneel. Een bijzonder moment na drie intensieve
dagen. Dank aan iedereen die heeft
bijgedragen Deze tocht was mij een
waardevolle en niet te vergeten ervaring. Mijn dank gaat uit naar: •De twee fietsmaatjes tot Hoek
van Holland •De begeleider die de reis
vastlegde •Het thuisfront die me tijdens
alle trainingen en deze reis heeft moeten missen. •En zeker ook alle donateurs
die een bijdrage hebben gestort voor het MS fonds •Samen haalden we meer dan
€5000 op. Doneren kan nog tot 28 juni. |











