![]() |
| Een alcoholische consumptie af en toe is zelfs goed |
We beginnen met enkele mogelijke voordelen van alcohol:
![]() |
| Een alcoholische consumptie af en toe is zelfs goed |
![]() |
| Meer informatie kun je vinden op onze website www.loopgroep-zandloper.nl Wil je reageren dan ontvangen we graag jouw reactie die je kunt sturen naar: info@loopgroep-zandloper.nl |
vr. 3 juli Lintelo-Zandloop - www.kulturhuslintelo.nl
za. 4 juli Elden-Dorpsloop - www.evenementen-elden.nl
za. 4 juli Goch(D)-Steintorlauf - www.viktoria-leichtathletik.de
vr. 10 juli Dülmen(D)-Abendlauf - www.rorup.net/lauftreff
za. 11 juli Voorthuizen-Voorthuizen loopt - www.voorthuizenloopt.nl
zo. 12 juli Dieren-Veluwezoomtrail - www.cairnadventures.nl
di. 14 juli Aalten-Walfortloop - www.ava70.nl
za. 25 juli Elspeet-Ultratrail - www.trail-events.eu/events
Aanvullingen hoor ik graag!
![]() |
| Hardlopen met bril is niet altijd even handig |
Of je nu een recreatieve of
meer fanatieke hardloper bent, hardlopen met een bril is niet altijd even
handig. Door de beweging of zweet glijdt de bril zo van je neus, of de glazen
beslaan door temperatuurverschil of inspanning. En dan hebben we het nog niet
eens gehad over wisselvallige weersomstandigheden, die van hardlopen met bril
een bijzondere uitdaging maken. Voor zover we weten bestaan er nog geen handige
ruitenwissers voor brillen, maar wat kun je dan wel doen om hardlopen met bril
wat prettiger te maken? Hieronder wat ideeën.
Tips voor hardlopers met een bril
Gelukkig zijn er verschillende
manieren om deze problemen aan te pakken en ervoor te zorgen dat je bril geen
obstakel wordt tijdens het hardlopen.
1.Gebruik anti-condens sprays
of doekjes
Dat je glazen beslaan tijdens
het hardlopen is natuurlijk irritant en onhandig. Anti-condens sprays of
speciale doekjes kunnen helpen om dit probleem te verminderen. Breng de spray
aan voordat je gaat hardlopen om te voorkomen dat je glazen beslaan.
2. Kies voor een bril met
goede pasvorm
Deze tip ligt wel voor de
hand. Zorg ervoor dat je bril goed past en niet zomaar van je neus glijdt. Wist
je dat er ook speciale sportbrillen bestaan, die ontworpen zijn om tijdens
fysieke inspanningen stevig te blijven zitten? Let op verstelbare neusbruggen
en antislip pootjes voor extra grip.
3. Gebruik een brilband
Als je bijzonder veel last
hebt van een glijdende bril, dan kun je ook een brilband overwegen. Deze banden
zijn verstelbaar en zorgen ervoor dat je bril op zijn plaats blijft, zelfs bij
intensieve inspanning. Kom maar door met die sprintjes!
4. Bescherm je bril tegen
weersinvloeden
Buienradar zei dat het droog
zou blijven, maar ineens loop je toch in de regen? Vervelend! Voor de zekerheid
kun je beter met een petje gaan lopen - je weet maar nooit.
5. Investeer in
sportzonnebrillen op sterkte
Voor hardlopers die regelmatig
in de zon lopen, kunnen sportzonnebrillen op sterkte een uitkomst zijn. Deze
brillen bieden zowel bescherming tegen UV-stralen als het comfort van een bril
op sterkte.
6. Overweeg contactlenzen
Hoewel het niet voor iedereen
geschikt is, kunnen contactlenzen een goed alternatief zijn voor een bril
tijdens het hardlopen. Laat je goed adviseren bij een opticien of
contactlezenspecialist. Vaak kun je eerst een aantal setjes bestellen om te
testen.
7. Reinig je bril regelmatig
Als brildrager doe je dit
waarschijnlijk al, maar ook net voordat je gaat hardlopen kan het handig zijn
om nog even je bril schoon te maken. Zo geef je zweet, vuil en vingerafdrukken
geen kans.
8. Pas op met zonnebrandcrème
Als je urenlang buiten gaat lopen, wil je je huid goed beschermen, maar wees voorzichtig bij het aanbrengen van zonnebrandcrème rond je ogen. Eenmaal op je bril krijg je de vette vlekken moeilijk weg. (bron)
![]() |
| Gebruik wel je gezonde verstand! Het is weer die tijd van het
jaar waarin je hardlopers nogal eens hoort klagen over de warmte. De tijd
waarin er soms een evenement wordt afgelast vanwege de hitte, maar ook de tijd
waarin hele dunne mannetjes ongelooflijke duurprestaties leveren in vaak
bloedhete omstandigheden. Hoe kan het toch dat ook sporters uit landen met een
gematigd klimaat topprestaties kunnen leveren in de hitte? Voor een belangrijk
deel is dat te danken aan hittetraining. Door Klaas Boomsma Warmte went Je zult vast ook hebben
meegemaakt; op de eerste dag dat het kwik boven de 20 graden komt, voelt
hardlopen alsof je gehuld in een slaapzak met een zak cement op je rug door mul
zand loopt. Een paar weken later is het bij diezelfde temperatuur alweer een stuk
beter te doen. Warmte went. Je lichaam leert zich aanpassen aan het
functioneren in de warmte en daarnaast gebeurt er nog iets wat voor hardloper
heel interessant is. Mij staat nog helder voor de
geest dat ik in 2013 meedeed aan de Fish Potato Run tussen Urk en Emmeloord
ergens in september. Een kleine week voor die run was ik teruggekomen uit Tel
Aviv waar ik twee weken lang volop had hardgelopen in temperaturen boven de 30
graden. Ik vloog. Op mijn bescheiden niveau. Ik kon in die wedstrijd over 8
mijl (12,8 km) tot aan de finish een tempo van onder de 4 minuten per kilometer
volhouden. Dat was me over een afstand van 10 kilometer of meer nog nooit
gelukt. Zou dat iets te maken hebben gehad met het trainen in de hitte? The poor man’s altitude
training Dat zou heel goed kunnen.
Wanneer je traint in een hogere omgevingstemperatuur dan je gewend bent, stijgt
logischerwijs je lichaamstemperatuur. Gebeurt dat, dan daalt je centrale
bloedcirculatie, waardoor de aanmaak van het hormoon aldesteron toeneemt en dat
zorgt er weer voor dat het plasmavolume in je bloed toeneemt. Dit zorgt voor
een betere zuurstofvoorziening naar de spieren en daarmee een verhoogde VO2max.
Een verschil met hoogtetraining is dat bij dat type training de verbetering van
het zuurstoftransport wordt bereikt door een toename van het aantal rode
bloedcellen. Overigens is het effect van hoogtetraining wel wat spectaculairder
dan die van hittetraining. Hittetraining wordt dan ook
wel ‘the poor man’s altitude training’ genoemd. Want waar het voor de meeste
mensen niet betaalbaar of anderszins mogelijk is om drie weken op een berg te
bivakkeren om te trainen, kan je er wel vrij gemakkelijk zelf voor zorgen dat
je je lichaamstemperatuur extra verhoogt tijdens training. Bovendien heeft
hittetraining eerder effect dan hoogtetraining. Waar je bij hoogtetraining
minimaal drie weken op hoogte moet verblijven, zijn de effecten van
hittetraining na zes dagen al merkbaar. In de zomermaanden krijg je deze
‘extra’ training gratis. Zelf ga ik in de zomer regelmatig expres lopen op het
warmst van de dag. Verder kun je trainen met een extra jasje aan (liefst niet
ventilerend) of trainen op de loopband in een verwarmde omgeving. Gebruik je verstand Uiteraard geldt ook voor deze
vorm van training: gebruik je gezond verstand. Word je duizelig, krijg je
hoofdpijn of ervaar je coördinatieverlies (over de weg zwalken), stop dan met
hardlopen en zoek verkoeling. Je hoeft niet nog eens extra de grenzen van je
kunnen op te zoeken. Bij echt hoge temperaturen
kijk ik eigenlijk helemaal niet op mijn horloge naar mijn tempo, easy does it.
Toch mooi om te bedenken dat je in de hitte trainingswinst aan het boeken bent! (bron) |
![]() |
| Marijke Esselink is na een zware blessure weer op de weg terug Atlete Marijke Esselink viel
bijna anderhalf jaar geleden uit met een zware rugblessure. Tijdens haar
revalidatietraject verhuisde ze naar Zweden om daar een ultieme poging te doen
om de Olympische Spelen te halen. Door Esther Broenink Als ik iets wil, dan moet het
nu, dacht Marijke Esselink (27) ruim een jaar geleden toen ze de uitslag van
haar MRI-scan kreeg. De atlete, die jarenlang in Heerenveen trainde en op
internationaal niveau acteerde, wist dat ze een nieuwe prikkel nodig had om
beter te worden. Tegelijk was ze zich er maar al te zeer van bewust dat grote
aanpassingen tijd kosten en een sportcarrière niet oneindig is. Toen de sportarts haar in
maart 2025 meedeelde dat ze vanwege een verschoven ruggenwervel ruim een jaar
uit roulatie zou zijn, zag ze een kans om het roer flink om te gooien. Ze
verhuisde in januari met haar vriend naar Zweden om daar in een nieuwe omgeving
met een nieuwe trainingsgroep haar carrière een tweede leven in te blazen. Emigreren Esselink speelde al geruime
tijd met het idee om te emigreren. Ze had het naar haar zin in Heerenveen, maar
de kwaliteit van de trainingsfaciliteiten kwam niet in de buurt van die van
haar concurrentes. „De paar procent die ik zocht om beter te worden, kon ik
hier niet halen.” Tegenstanders trainden de hele
winter in een indoorhal door, terwijl Esselink met haar trainingsgenoten moest
hopen op een zachte winter, zodat er buiten getraind kon worden. De enige
indoorhal van het land staat immers in Apeldoorn. Dit is niet alleen ver weg,
maar vooral ook prijzig om af te huren. De meerkampster informeerde
bij andere atleten naar hun trainingsomgeving en de mogelijkheden om bij een
groep aan te sluiten. In eerste instantie liet ze haar oog op Engeland vallen,
maar de regelgeving rond emigratie en werk was door de Brexit dusdanig streng
dat het niet haalbaar was. Toen Esselink vanwege een discgolftoernooi van haar
zwager in Zweden was, besloot ze Växjö te bezoeken. Scandinavische winter De stad in het zuiden van
Zweden ligt op tweeënhalf uur rijden van Malmö en is de thuisbasis van
Esselinks concurrente Lovisa Karlsson. Na een rondleiding was Esselink
enthousiast en zag ze kansen om hier haar route naar de Olympische Spelen van
Los Angeles voort te zetten. De faciliteiten waren goed, de trainingsgroep
klein en van hoog niveau. Toen haar vriend Jelger Kan in de omgeving ook een
baan als fysiotherapeut bij de eredivisieclub Växjö DFF vond, stond niks de
verhuizing nog in de weg. Direct maakte het koppel
kennis met de Scandinavische winter. Het kwik zakte tot -20 graden en de dagen
waren kort. De schemering trad al rond half drie ‘s middags in en een halfuur
later was het donker. „We hadden het ook niet getroffen. Normaal is er in
januari veertig uur zonlicht en dit jaar maar vier. Het was echt een heel
donkere maand.” Verschoven wervel Volle bak trainen was er niet meteen bij voor de atlete. Ze zat nog midden in het herstel van haar rugblessure. Deze werd veroorzaakt door een breuk die ze in 2017 in een ruggenwervel opliep. Dat de wervel weer kon gaan schuiven, was bekend. Toch was dit niet het eerste waaraan gedacht werd toen Esselink in december 2024 met pijnklachten kampte. „Eerst leek het onschuldig en dachten we dat het stijfheid was. Maar het werd alleen maar erger en erger.” Toen de sportarts die haar
voor de breuk had behandeld ook op het EK in maart was, besloot ze hem om hulp
te vragen. Ze kreeg de pijnstiller diclofenac en moest na het toernooi
langskomen voor een scan. Het betekende de start van een lang revalidatietraject
voor de oud-Nederlands kampioen. De eerste maanden mocht
Esselink enkel bekkenoefeningen doen om weer ruimte te creëren voor de
verdrukte wervel. Na verloop van tijd kon ze beginnen met enkele
krachtoefeningen en een halfuurtje joggen. In Zweden, tien maanden na de
diagnose, kon ze weer beginnen met het beoefenen van de meerkamponderdelen. Het was een zware periode voor
de meerkampster. „De twijfel sluipt er wel in. De arts zei dat ik weer op mijn
oude niveau kon komen, maar dan moest ik wel heel goed revalideren. Je weet
nooit of dat echt lukt. Daar kom je pas achter als je het probeert.” Ander afzetbeen Hoewel ze de eerste
wedstrijden achter de rug heeft, weet Esselink niet of ze haar oude records kan
evenaren of zelfs verbeteren. „Sommige onderdelen gaan heel goed. Met
speerwerpen gooi ik net zo ver als voor de blessure. Op andere onderdelen mis
ik nog kracht en snelheid.” Zo bleef ze in haar eerste
wedstrijd nog ver van haar topscore bij het verspringen. Dit komt niet enkel
door het feit dat ze nog maar een paar maanden volledig belastbaar is, maar
vooral door een verandering in techniek. Esselink is van afzetbeen gewisseld.
Het is een verandering die atleten zelden midden in hun carrière maken. Vanaf
nul moest de meerkamper weer opnieuw de techniek leren. De revalidatie was hier het
ideale moment voor. „Ik heb alles op de schop gegooid. Het voelt nog heel
onnatuurlijk en ik moet er nog aan wennen. Maar ergens vind ik het ook wel weer
leuk dat ik het allemaal weer opnieuw kan doen met andere mensen en in een
andere omgeving.” „Soms voelt het alsof ik geen
tijd meer heb. Ik word dit jaar 27 en dan ga je wel een beetje rekenen hoeveel
jaar ik nog mee zou kunnen en hoelang mijn lichaam het nog vol kan houden. Dat
gaat op een gegeven moment wel in mijn hoofd zitten..” Olympische droom Op de Olympische Spelen in Los
Angeles zou Esselink 29 zijn. De leeftijd waarop veel meerkampers de piek in
hun carrière beleven. De atlete heeft haar blik volledig gericht op dit
evenement. Dit jaar zal nog in het teken van herstel staan, volgend jaar ‘is
belangrijk, maar ook nog niet heel erg’. Het gaat om 2028. Die visie past bij de aanpak
van haar nieuwe trainer. Esselink had in Nederland minimaal één hoofddoel per
jaar en moest hier ook presteren om een goede ranking te houden. In Zweden kan
de atlete dat loslaten. „Ik ben alles op een heel andere manier gaan zien. Mijn
coach werkt op een andere manier. Niet elk jaar hoeft een piek te zijn. Dat
vind ik wel interessant, zeker omdat ik best blessuregevoelig ben.” Om kans te maken op een
olympisch debuut, moet Esselink niet alleen fysiek weer in topvorm komen. Ook
moet ze haar plekje in de atletiekwereld opnieuw veroveren. Haar ranking, die
recht geeft op deelname aan grote toernooien, is door anderhalf jaar afwezigheid
vervallen. Zelfs inschrijving voor het Nederlands kampioenschap is op dit
moment niet mogelijk; daarvoor moet ze eerst punten behalen op een andere
meerkamp. Buiten de gebaande paden Esselink kiest met haar
avontuur in Scandinavië voor een route buiten de gebaande paden. Ze had nog
geprobeerd op Papendal bij het topsportprogramma aan te kunnen haken. Met haar
scores voor de blessure haalde ze de vereiste limieten, maar de rugblessure
werd als te ingewikkeld beschouwd, waardoor de Achterhoeker alsnog buiten de
boot viel. Ze was de enige op het
Europees kampioenschap die niet bij de nationale bond traint. Dat betekent dat
ze niet alleen geen gebruik kon maken van de faciliteiten die er op Papendal
zijn, maar ook dat alle kosten die de sport met zich meebrengt niet vergoed
worden. „Frustrerend”, vindt Esselink. Tegelijk twijfelt ze hardop of die
topsportbubbel wel bij haar past. Esselink geniet van de kleinschalige trainingsgroep waar ze zich nu in begeeft. Trainingsmaatjes zijn concurrenten en vriendinnen tegelijkertijd. De meerkamper heeft in Växjö haar thuis gevonden en zal daar in ieder geval tot haar droom in 2028 blijven wonen. (bron) |
![]() |
| hhh Hardlopen in warme
omstandigheden kan zwaar zijn en zelfs gevaarlijk worden als het lichaam
oververhit raakt. In trailrunning, waar je vaak verder van medische hulp bent,
is het belangrijk om de verschillen tussen hitte-uitputting (heat exhaustion)
en hitteberoerte (heat stroke) te herkennen en te weten hoe je moet handelen. Het verschil tussen
hitte-uitputting en hitteberoerte Hittegerelateerde aandoeningen
vormen een spectrum. Hitte-uitputting is een serieus waarschuwingssignaal,
terwijl hitteberoerte een levensbedreigend noodgeval is. Hitte-uitputting Hitte-uitputting ontstaat
wanneer het lichaam te veel vocht en zouten verliest, meestal door zweten. Het
lichaam kan nog wel afkoelen, maar raakt overbelast. Belangrijke symptomen: -Overmatig zweten -Duizeligheid en zwakte -Misselijkheid -Hoofdpijn -Snelle maar zwakke hartslag -Bleke, klamme huid Hitteberoerte Hitteberoerte ontstaat wanneer
het lichaam niet meer in staat is zichzelf te koelen. Dit is een medisch
noodgeval. Kenmerken: -Lichaamstemperatuur boven
40°C -Verwardheid of desoriëntatie -Geen of juist extreme
transpiratie -Flauwvallen of
bewusteloosheid Zonder snelle behandeling kan
hitteberoerte leiden tot blijvende schade of zelfs overlijden. Praktijksituatie: herkennen op
een verzorgingspost Het artikel beschrijft een
herkenbare situatie: een loper komt een verzorgingspost binnen, voelt zich
slecht, is duizelig en kan niet meer eten. Als hulpverlener (of
medeloper) hoef je geen arts te zijn, maar stel jezelf drie vragen: 1.Is dit uitdroging? Vraag of de loper dorst heeft.
Geen dorst maakt pure dehydratie minder waarschijnlijk. 2.Is dit hitteberoerte? Let op mentale toestand: 3.Kan iemand normaal praten? Is hij/zij helder en
aanspreekbaar? Bij verwardheid moet je direct
handelen als bij een noodgeval. Blijft hitte-uitputting over? Dan is onmiddellijke koeling
en rust nodig. Wat doe je bij
hitte-uitputting? Het doel is simpel: het
lichaam zo snel mogelijk laten afkoelen en herstellen. Acties: -Stop met lopen en ga in de
schaduw zitten -Koel het lichaam (water, ijs,
natte doeken) -Drink kleine hoeveelheden
water of sportdrank -Verwijder extra kleding Vaak knappen lopers binnen 30
minuten op als ze goed behandeld worden. Belangrijk: zonder ingrijpen
kan hitte-uitputting overgaan in hitteberoerte. Wat doe je bij hitteberoerte? Hier geldt: dit is een
noodgeval. Direct handelen: -Bel medische hulp (gebruik
112 app zodat hulpverleners ook je locatie dan weten) -Breng de persoon naar een
koele plek -Begin onmiddellijk met
agressief koelen: koud water, natte doeken en ijs bij nek, oksels en liezen Wacht niet af—snelle koeling
is essentieel om schade te beperken. Belangrijke observatie:
mentale toestand is cruciaal Een van de belangrijkste
inzichten uit het artikel is dat je bij het onderscheiden tussen beide
aandoeningen vooral moet letten op gedrag en bewustzijn: -Helder en aanspreekbaar →
waarschijnlijk hitte-uitputting -Verward of niet aanspreekbaar
→ behandel als hitteberoerte Dit simpele onderscheid kan
levens redden. Praktische situatie: wat zie
je als loper of trainer? Stel: een medeloper komt
binnen bij een training of wedstrijd en zegt: -“Ik voel me niet goed” -“Ik ben duizelig” -“Ik kan niet meer eten” Let dan op drie dingen: Hoe beweegt iemand? → Onzeker of wankel lopen is
een alarmsignaal Is iemand nog helder? → Ja: waarschijnlijk
hitte-uitputting → Nee: behandel als
hitteberoerte Hoe ziet iemand eruit? → Bleek en zweterig: vaak
uitputting → Rood, heet en verward:
gevaar Preventie: de beste
behandeling Voorkomen is altijd beter dan
genezen. Tips voor trailrunners: -Start rustig bij warm weer -Drink regelmatig, maar
geforceerd drinken is niet nodig -Gebruik koeling (ijs, natte
pet, water over lichaam) -Luister naar signalen van
vermoeidheid -Pas tempo en verwachtingen
aan Warmte, vochtigheid en
inspanning versterken elkaar: zelfs goed getrainde lopers kunnen in de
problemen komen. Samenvatting -Hitte-uitputting is een
serieus waarschuwingssignaal -Hitteberoerte is een
levensbedreigend noodgeval -Let vooral op mentale
toestand om het verschil te herkennen --Koelen en rust zijn cruciaal Bij twijfel: behandel als
hitteberoerte en schakel hulp in Voor trailrunners,
verzorgingspostvrijwilligers en trainingsmaatjes geldt: kennis van deze
signalen kan het verschil maken tussen veilig finishen en een gevaarlijke
situatie. Blijf koel, blijf verantwoord trainen — en geniet van het lopen! (bron) |
![]() |
| Andre Balke, één van de dik 40 vrijwilligers |
Woensdag 10 juni jl. vond de
Kab Grachtenloop plaats in Bredevoort en zoals vertrouwd, kon de organisatie
weer een beroep doen op dik 40 vrijwilligers. De weersomstandigheden waren
twijfelachtig, maar gelukkig viel het met de opbouw van de hardlooparen nog
enigszins mee. Naarmate de start van de wedstrijd dichterbij kwam, werd de
lucht grijzer en grijzer en de laatste voorbereidingen moesten al worden
verricht in de stromende regen. Na een kwartiertje uitstel ging uiteindelijk de
Kab Grachtenloop van start, al bleven de weergoden actief aanwezig met af en
toe een bui. De dappere vrijwilligers lieten zich echter geenszins uit het veld
slaan en trotseerden de neerslag. Bij de start- en finishlocatie, de
verkeersregelaars op de kruispunten, de voor- en achter fietsers…. allen
scoorden een nat pak om de wedstrijd in goede banen te leiden.
Naast de gebruikelijke
activiteiten als tijdregistratie, medailles uitdelen en diverse andere
activiteiten, werden er door vrijwilligers ook weer de nodige, individuele
probleempjes opgelost. Een vrolijk ogend meisje had de handjes zo koud dat het
haar niet lukte om haar startnummer van het shirt te halen. Gelukkig stond er
een vrijwilliger klaar om te helpen. Een 2 turven hoge spruit kwam glunderend
van trots over de finish. Toen een behulpzame vrijwilliger tegen hem zei, dat
hij door mocht lopen om een medaille te krijgen, kon hij zijn ogen niet
geloven, dat hij ook “in de prijzen” was gevallen en juichte van geluk.
Een moeder meldde zich, omdat
haar dochter derde was geworden en schijnbaar een beker verdiende. Toen ze te
horen kreeg dat dochterlief zelfs tweede was geworden, nam ze trots de prijs in
ontvangst. Een jongedame kwam bij de jurywagen, omdat ze niet in de uitslagen
voorkwam en toch echt was gefinisht. Bij hoge uitzondering mocht ze even bij
Chef Tijdsregistratie, Marco van Rijs in zijn 5*-onderkomen plaats nemen en was
het probleem in minder dan 50 seconden opgelost.
Nadat alle 479 deelnemende atleten waren binnengekomen en van een medaille waren voorzien, was op de schermen duidelijk te zien, dat er niemand meer onderweg bleek te zijn, maar ook dat de regen over zou gaan in hoosbuien en wel per direct. Ja… en ook dan zijn ze gewoon weer van de partij. Handenvol vrijwilligers die al het materiaal zorgvuldig verzamelen en opbergen. Niemand klaagt en overal zijn AVA-janen in de weer. Tuurlijk zijn er betere omstandigheden denkbaar, maar als je een hele succesvolle 9e editie van de Kab Grachtenloop hebt georganiseerd, dan kan je dit met gemak aan. Na een klein half uur was de klus geklaard en alles opgeruimd en kon er bij de Borghman een verdiend biertje gedronken worden. Met de tomeloze inzet van alle vrijwilligers heeft AVA`70 goud in handen en daar is de club terecht onnoemelijk trots op! (FR)
![]() |
| Een prachtig resultaat van € 65.215,37 euro voor de stichting WensAmbulance De
actie BAX2Give leverde afgelopen weekend een immens recordbedrag voor het goede
doel op. 59 deelnemers volbrachten zaterdag en zondag in verschillende etappes
samen de 255 kilometer tellende hardlooptocht van Groningen naar Doetinchem.
Het resultaat: 65.215,37 euro voor de stichting WensAmbulance Oost-Nederland. Door
Tijn Piest De
vermoeidheid op kantoor is na een weekendje hardlopen amper te zien volgens
initiatiefnemer Bjorn Harbers, werkzaam bij advocatenkantoor BAX in Doetinchem.
Samen met 58 (collega)lopers stapte hij op de vroege zaterdagochtend de bus in
naar het hoge noorden, onder het motto ‘Er gaat niks boven Groningen’. Na het
startsein om 10.30 uur liep de afvaardiging in groepjes van zes het traject
naar Doetinchem. Alles voor het goede doel: de WensAmbulance Oost-Nederland,
waarvoor het team al weken geld had ingezameld. “De enorme saamhorigheid
onderweg blijft mij vooral bij”, blikt Harbers terug. “Iedereen slaat een nacht
over, met één missie. We zitten hier op kantoor nog met een grote glimlach.” Twee
dagen lang werd voor de WensAmbulance afdeling Oost-Nederland gelopen. Deze
stichting vervult zo’n 400 wensen per jaar, die los ongeveer 500 euro kosten.
De WensAmbulance, die in Nederland over 25 voertuigen beschikt, geeft terminale
en ernstig zieke patiënten de mogelijkheid om speciale herinneringen te maken.
“We zijn afhankelijk van giften”, vertelt Karin van Dam, voorzitter van de
stichting. Zij
reisde zondag de groep lopers met ambulances achterna en haalde de lopers in de
middag binnen in Doetinchem. Rond 16.00 uur kreeg ze vanuit de organisatie een
cheque overhandigd: 65.215,37 euro. “Dat is gewoon geweldig”, aldus Van Dam.
“We waren er stil van.” Gaat
niet om winnen Initiatiefnemer
Harbers is ‘enorm trots’ nadat het doel was om 50.000 euro op te halen. In
2024, tijdens de vorige BAX2Give, werd ruim 47.000 euro opgehaald. “Deze 65
duizend hadden we niet durven dromen”, vertelt Harbers, die noemt dat de hele
actie deze maand nog loopt. “Fysiek ging het verrassend goed. Iedereen
stimuleert elkaar om door te gaan. Het gaat niet om winnen of een fantastische
tijd neerzetten, maar om samen lopen en samen aankomen. In tien loopgroepjes,
die elkaar afwisselden, hebben we het hardlopend voltooid. We waren ontzettend
dankbaar en blij zondagmiddag.” Over
twee jaar weer? De
afdronk deze maandag in Doetinchem is positief. “Er wordt nog enorm nagenoten”,
vertelt Harbers met passie. “Dat we met collega’s iets kunnen doen voor de
maatschappij, daar genieten we nog heel lang van na. De reacties van deelnemers
en vrijwilligers stromen binnen. We hebben het nog niet besloten, maar gaan er
vanuit dat we over twee jaar weer een editie van BAX2Give houden.” Het project
wordt in principe elke twee jaar gehouden, waarbij telkens in een andere streek
wordt gestart. Wensen
niet te voorspellen Voor
2028 kiest BAX2Give voor een ander doel, nadat tijdens de afgelopen drie
edities voor de WensAmbulance Oost-Nederland werd gelopen. Voorzitter Karin van
Dam van de stichting leeft nog op een roze wolk. Zij laat weten dat het
aanschaffen van een evacuatiestoel, een onmisbaar hulpmiddel voor
niet-zelfredzame personen, op het programma staat van de WensAmbulance. “Dat is een manier om mensen met een soepele manier op een brancard te vervoeren. Wensen van zieke mensen komen soms vlak van tevoren bij ons binnen. We helpen mensen die nog een uitje met hun familie willen meemaken. We kunnen niet helemaal voorspellen welke wensen we dit jaar nog gaan vervullen.” (bron) |