donderdag 24 oktober 2019

Route 61: Vorden Drie Kastelenroute

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 61e route uit deze serie: Vorden - Drie Kastelen route. Rondom het dorp Vorden staan diverse kastelen met goed onderhouden landgoederen. Deze tocht leid je langs een drietal van deze kastelen. Vanuit het dorp loop je eerst langs het kasteel Den Bramel en via het mooie landgoed 't Enzerinck kom je bij het kasteel 't Enzerinck. Van hieruit gaat de tocht via mooie en rustige bospaden richting het kasteel Vorden.
Route 61: Vorden Drie Kastelen route
Afstand: 10,5 kilometer
Start: Parkeerplaast kerk Dorpsstraat 1, 7251 BA Vorden
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
Laatst aangepast: 23 oktober 2019
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats bij de kerk loop je richting de Dorpsstraat, hier ga je RA, je blijft aan de rechterzijde van de straat lopen
02.Dorpsstraat uitlopen tot aan de T-splitsing en hier RA
03.Op de driesprong rechts aanhouden, de Burgemeester Galleestraat in
04.Op de kruising met de weg (het Jebbink/Molenweg) RD en tweemaal een weg naar links (het Wiemelink en Zuivelhof) negeren
05.Daarna ga je de volgende weg LA (Almenseweg) en je steekt het spoor over
06.Eerste pad (Spoorpad) naar rechts negeren en de volgende weg RA (Overweg) 07.Vervolgens sla je het eerste pad LA (Zelstweg)
08.Op de kruising met de geasfalteerde weg (Oude Zutphenseweg), RA en het eerste graspad (De Berkel), LA
09.Je loopt tussen de weilanden door en komt uit op een viersprong
10.Hier loop je de tweede weg naar links in, dit is een bredere grindweg (Lekkebekje)
en deze weg gaat direct met een bocht naar rechts
*Het Lekkebekje is de naam van de zandweg waar je nu staat. De naam was oorspronkelijk Lekkerbeetje en verbonden aan een stuk land, hier in de buurt
11.Op de kruising met de klinkerweg (Van Lennepweg) RD (nog steeds Lekkebekje), nu een geasfalteerde weg
12.Op de kruising met de Almenseweg ga je RA en na huisnummer 43 (aan de linkerkant van de weg) neem je het eerste pad LA (langs bordje Opengesteld)
13.Een smal paadje van rechts negeren en de zand-/geplaveide weg gaat met de bocht naar rechts, je loopt langs de slagboom richting kasteel Den Bramel
14.Net voor de volgende slagboom (richting het kasteel) neem je het pad RA
15.Daarna het eerste paadje LA en dit paadje met de bocht naar links blijven volgen
16.Op de kruising met een geasfalteerd weggetje ga je RD
17.Een paadje naar rechts en vervolgens een pad naar links, negeren en op de T-splitsing RA
18.Het pad uitlopen tot aan de verharde weg (Almenseweg), hier RA en meteen daarna, op de driesprong, links aanhouden
19.Je loopt nu heel even op de weg (Heijendaalseweg) en vrijwel direct weer RA, een bospad in (bij bordje landgoed ’t Enzerinck)
20.Je loopt nu op landgoed 't Enzerinck. Op de driesprong rechts aanhouden en daarna op de T-splitsing RA
21.Vervolgens het eerste pad LA, je loopt nu achter kasteel 't Enzerinck langs
22.Op de T-splitsing ga je RA, meteen rechts zie je 'Grootvaders huisje'
23.Op de Y-splitsing rechts aanhouden en daarna op de viersprong RA, je loopt richting een weiland
24.Via het klaphek steek je dit weiland over en via het andere klaphek kom je weer uit op een bospad
25.Op de T-splitsing, LA en een paadje naar links (bordje Privé terrein) negeren
26.Pad uitlopen tot aan een bredere zandweg en hier LA
27.Een zandweg naar rechts negeren en aan je linkerzijde loop je voorbij het kasteel
28.Klinkerweg (oprit) richting het kasteel negeren en daarna het eerste bospad LA (bij een bankje)
29.Dit bospad uitlopen tot aan de T-splitsing en hier RA
30.Ook dit pad geheel uitlopen en je komt uit op een zandweg (Enzerinckweg) met fietspad, hier RA
31.Op de kruising met de zandweg (Larenseweg) RD en de zandweg (Enzerinckweg) met fietspad blijven volgen
32.Je komt uit op een vijfsprong en hier ga je de tweede weg RA (nog steeds Enzerinckweg) nu een geasfalteerde weg
33.De geasfalteerde weg wordt als snel een zandweg met fietspad
34.Zandweg blijven volgen en na enige tijd wordt het weer een geasfalteerde weg
35.Het eerste paadje naar rechts negeren (tegenover de ingang van Recreatiebospark De Reehorst)
36.Hierna het eerste bospad RA (bij bordje Opengesteld) en dit pad blijven volgen, paden van links en rechts negeren
37.Je loopt langs de Algemene Begraafplaats Vorden, het pad uitlopen tot aan de geasfalteerde weg (Oude Zutphensweg)
38.Hier ga je RA en vervolgens op de viersprong linksaf de Kerkhoflaan in
39.Even later kom je weer in de bebouwde kom van Vorden. Op de kruising met de Netwerkweg rechtdoor, de Kerkhoflaan vervolgen
40.Op de T-splitsing LA (Dienstenweg) en op de volgende T-splitsing, RA (Netwerkweg)
41.Je komt uit bij de Ruurloseweg (N319), deze oversteken en op het fietspad ga je RA
42.Je steekt het spoor over en direct na de geasfalteerde weg (Schuttestraat), LA het paadje (bij bankje) in welke parallel loopt aan de Schuttestraat
43.Paden van links negeren en even later loop je langs de gracht van het kasteel Vorden
44.Op de driesprong RA en je steekt meteen een bruggetje over. Je loopt langs de voorzijde van kasteel Vorden
45.Je komt uit op een klinkerweg, hier RA
46.Eerste bospad LA en dit pad loopt richting een bruggetje. Deze oversteken en het pad gaat meteen met een bocht naar rechts
47.Vervolgens een pad van links negeren, je blijft aan de linkerkant van de gracht lopen. Je komt uit op het fietspad langs de weg (De Horsterkamp)
48.Je steekt het fietspad en de weg over en blijft het grindpaadje langs de gracht volgen.
49.Het eerste bruggetje naar rechts negeren en bij het volgende bruggetje RA
50.Je steekt via het bruggetje de gracht over en het pad uitlopen tot aan de Dorpsstraat, hier ga je RA
51.Vervolgens zie je aan de linkerkant de parkeerplaats liggen waar je ook bent gestart