zondag 13 oktober 2019

Verslag van de halve marathon van Palma de Mallorca

Sandra Wassink
Het heeft voor- en nadelen dat je zus in het buitenland werkt. Zo kun je niet snel even bij elkaar op de koffie of iets leuks samen doen, maar als ik haar nu bezoek is het meteen een mini-vakantie. Haar standplaats deze zomer is Mallorca, geen vervelende plek om je zus een bezoekje te brengen. Ik oktober is de temperatuur er heel aangenaam en laat er dan ook net een mooi loopevenement zijn, de Palma Marathon. Je kunt er kiezen voor de marathon, halve marathon en 10km. Ik schrijf mij in voor de halve. Donderdagavond vertrek ik voor een weekend. Mallorca ontvangt mij met veel zonneschijn. Dit weekend wordt een zomers weekend met temperaturen rond de 30 graden. Heerlijk voor op het strand, ietsje minder fijn voor de halve marathon. Maar ach...we kijken wel hoe dat gaat.

Zondagochtend vertrekken we al vroeg met de trein naar Palma en het is er druk. Er doen zo’n 10.000 deelnemers mee verdeeld over de afstanden, waarbij de halve marathon de meeste deelnemers heeft. Ook de dames van ASV Ellewick spot ik in de drukte, die kom ik later onderweg ook nog tegen. Om 9:00 is de start en na een kilometer heb ik het al behoorlijk warm, bij 4km is de eerste waterpost waar ze flesjes water uitdelen, dat is ideaal. Na een paar slokken gooi ik de rest over mij heen. Zo gaat het elke 4km.

Ik loop achter een groep militairen...van die knappe Spaanse mannen...dus niet vervelend. Af en toe zingen ze en dat lijdt af. Na 11km gaat het de stad in, mooie kleine steegjes in Palma (over een soort van kinderkopjes). Mooi om te zien maar wel ontzettend warm. Ik finish in het kielzog van de zingende militairen die de laatste kilometer keurig in formatie lopen en zie ook een paar ASV Ellewick dames voor mij finishen. Alles is super geregeld en de douches staan klaar. Het was een geweldige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Volgend jaar maar eens kijken waar zuslief haar standplaats heeft.

Sandra Wassink

Geen opmerkingen: