zondag 22 juni 2014

Route 2: Winterswijk - Het Woold

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 2e route uit deze serie: Het Woold, één van de buurtschappen van Winterswijk. De aantrekkelijkheid van het Woold wordt mede bepaald door de combinatie van (veelal agrarische) bedrijvigheid, rust, ruimte en natuurschoon. Kromme, bochtige weggetjes en beken dragen bij aan de grillige structuur van dit eeuwenoude hoevelandschap.

Route 2: Een route door het bosrijke Woold, ten zuiden van Winterswijk
Afstand: 10,5 kilometer
Start: Wok Restaurant Wamelink Wooldseweg 71 - 7101 HV Winterswijk
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 5 mei 2021
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

1.Vertrek vanaf Wok Restaurant Wamelink over het pad links naast de paardenstalling
2.Op fietspad LA
3.Dwarsweg RA
4.Gelijk fietspad LA, onder de fietstunnel door
5.Viersprong RD
6.150 meter na smalle brug RA
*De Bleeke - Bijna aan het einde van dit pad zijn, aan de rechterkant achter de bosrand, de twee schoorstenen van het Bleekhuis te zien. Het Bleekhuis en de Bleekweide hebben jaren dienst gedaan voor vier grote Winterswijkse textielfirma's. In de jaren '70 is het gebouw ingestort en nu resteren alleen de twee schoorstenen nog. Na restauratie van de schoorstenen zullen de contouren van het gebouw zichtbaar gemaakt worden. Natuurmonumenten, eigenaar van de Bleekweide, heeft in 2009 de Bleekweide in oude staat hersteld. Door een hek, tegenover 'de Gulle Waard' kun je het gebied bezoeken.
7.Einde pad RA
8.Net voor de brug links langs het witte huis
*Watermolen - Al in 1303 werd de Watermolen genoemd. De molen is herbouwd in 1686. Aan deze kant van de brug staat de oliemolen en op de andere oever staat de korenmolen. De beide waterraden zijn verdwenen. Het is de bedoeling dat geheel te restaureren en ook weer te gaan gebruiken. De eigenaar van de korenmolen heeft ook stuwrecht.
9.Verharde weg oversteken en verder over het smalle paadje (met bordje 'Den Schooten')
10.Dit pad blijven volgen tot 50 meter na oprit met de huisnummers 107-109, hier de weg oversteken en de route vervolgen op de Greversweg
*Theekoepel - Aan het begin van de Greversweg zie je links, achter boerderij 'Plekenpol' een tot woonhuis verbouwde theekoepel. De in 1865, door textielfabrikant Willink gebouwde theekoepel is de oudste van Winterswijk.
11.Viersprong LA, kruising van de Greversweg en de Olden Goorweg
12.Viersprong RD, bij huisnummer 10-12
13.In de bocht linksaf, fietspad aanhouden
14.Dwarsweg LA
*Je kunt wat drinken of eten bij Restaurant Berenschot, een restaurant in een nog steeds werkende watermolen uit 1652. Rondom deze watermolen is een groot terras aan het water.(eerste weg links en dan na 200 meter aan je rechterhand - ligt dus niet helemaal op de route!).
15 .Voor de stenen brug RA, dit pad blijven volgen tot de houten brug. De Slinge links van je blijf je zien
*Bekendelle - De Boven Slinge loopt door dit grote natuurgebied. Het is één van de weinige moerasbossen van Nederland. Het is een leefgebied van onder andere de ijsvogel en de grote gele kwikstaart. Delen van dit natuurgebied zijn nog in bezit van de 'Scholtenboeren' die het vroeger in grote delen van Winterswijk voor het zeggen hadden.
16.Over houten brug en het pad blijven volgen tot slagboom voor harde weg, hier RD en links van de weg blijven lopen
17.Einde weg LA in de richting van Winterswijk (Wooldseweg)
18.Na 75 meter RA een breed bospad in
*Links zie je Hoeve Keunenhuis Wooldseweg 127 - Een boerenlandgoed in het mooiste deel van het Woold, ook het landschap is er echt Achterhoeks. Deze boerderij is gebouwd in 1908 en is nu een waardig rijksmonument, cultuur- en landschapsmonument. Natuurmonumenten kocht het hele landgoed, nadat eind 2012, Jantje Hijink-Boerema, de laatste bewoonster als 92 jarige overleed. Ze werd naar oud gebruik uitgedragen door de voordeur, die bij boeren vroeger alleen bij bijzondere gelegenheden werd gebruikt. Jantje kwam als dienstmeid uit Groningen, maar trouwde met Bram Hijink. De naam Keunenhuis gaat terug op Coenen, later Kuenen, Keunen, de voormalige bewoners van de in 1908 na brand herbouwde hoeve; door huwelijk werd het Hijink. Aan het Keunenhuis is goed te zien dat de Hijinks aanzienlijke boeren waren. Ze noemden zo iemand wel een "kwartjesscholte". Binnen is er niets veranderd en ademt het nog de sfeer van de vroegere twintigste eeuw uit. In het achterhuis zijn deuren gebruikt uit de boerderij die hier eerst heeft gestaan. Binnen in de keuken zit nog een originele granitovloer, zoals in en rond het Keunenhuis van 1908 alles nog zo mooi intact is, inclusief de ruimten voor knechten en meiden met volledige inrichting en de houten 'poepdoos' op de deel. In het voorhuis zitten nog letterlijke vensterbanken, dus om echt op te zitten. In het kleermakershuisje op het erf ligt een vloer van kleine veldkeitjes. In het, met bouwleerlingen, fraai opgeknapte huusken woonde rond 1840 de "Snieder" in één ruimte met zijn eigen vee; de vassels (stalpalen voor de koeien) zitten er nog. Het huis wordt nu (2015) tijdelijk bewoond door antikrakers.
19.Dit bospad blijven volgen, dit gaat over in een graspad en loopt daarna door een bosje. Dit gaat weer over in een graspad. Aan het einde van dit graspad gaat je RD
20.Klinkerweg oversteken en verder RD langs een woonhuis (Pasopweg)
21.Op kruising LA (Oude Bocholtsebaan)
22.Deze zandweg blijven volgen tot harde weg. Oversteken en bijna gelijk RA (Meester Brouwerlaan)
23.Het eerste pad LA, bij huisnummer 6 en 6a
24.Einde pad RA
25.Klinkerweg oversteken en doorlopen tot smalle brug. Gelijk na brug RA langs de beek
26.Dit pad blijven volgen. Je steekt nu, wat eens de Borkense spoorbaan was, over
*Buskerbos - Je loopt nu langs het Buskersbos. Dit is al sinds 1926 in bezit van natuurmonumenten. Als je in het voorjaar door het bos loopt is het er wit van de bosanemonen. In verband met overstromingen van de beek werd er langs het Buskersbos in de jaren '30 een dijk aangelegd. Hier loop je nu een stukje overheen.
27.Het pad verder volgen over de dijk. Je gaat niet het bos in maar blijft over de dijk lopen.
28.Ga over het pad LA, bij de grote boom, de dijk af en loop tussen de weilanden door
29.Einde pad LA de zandweg op (Badweg)
30.Bij het eerste pad RA, dit is bij een slagboom met een smalle doorgang voor wandelaars
31.De Kottenseweg oversteken en daarna LA de Wamelinkweg op
32.Gelijk na huisnummer 14 RA. Halverwege dit pad kun je links de parkeerplaats van Wok Restaurant Wamelink weer op.

Katja Demkes zei

Mooie route Geert.

Rob Berkelder zei

Die lopen we gauw een keer Geert

Maurice Wienholts zei

ziet er errug bekend uit .. mijn vaste looproutes .. het woold .. de haart .. zooooo moooooi

Geert zei

Ik heb deze route zelf al een keer of vier gewandeld of hardgelopen en ik blijf het ook een prachtige route vinden.

Rob we lopen hem nog wel een keer weer!

Tineke de Graaf zei

Hallo Geert. Ik was gisteren ook in de buurt van je loopje en heb ook heerlijk gelopen. Wat is het toch prachtig in het Woold.

Geert zei

Vanmorgen met een heerlijk zonnetje, samen met Ingrid, Rob en Andre, de route nog eens gelopen. Heerlijk!

Gisteren met Rinke de route gelopen en gecontroleerd, hoeft nog niets aan veranderd te worden.