zondag 25 juni 2023

Rick Heutinck: van eersteklas doelman naar regionale toploper

Rick Heutinck

Doetinchemmer puzzelt naast gezinsleven naar nieuwe doelen toe

Als doelman van SDOUC acteerde Rick Heutinck op het regionale toneel. Die positie heeft de atleet van het ARGO Topteam veroverd in het hardlopen.

Om 05:45 uur gaat de wekker. Dan brood smeren, hond uitlaten (eventueel hardlopend), alvorens hij de fiets pakt richting Zevenaar, werklocatie, waar hij na een ommetje aankomt. Dan bezig als verpleegkundige bij GGNet, waar hij psychisch kwetsbare mensen behandelt, soms ook aan huis. Na werk terug op de fiets, eten met vrouw en kinderen, voorlezen, eventueel hardlopen, anders beentjes omhoog. Rond half tien wordt de weg richting bed ingezet. Op die manier gaat hij de combi vader, echtgenoot, verpleegkundige en loper aan. ‘’Een hele puzzel ieder week en naar een doel toe. ‘’Gelukkig is mijn vrouw flexibel en is mijn werk zelf in te plannen. Soms iets minder doen en snel schakelen is belangrijk. Ik train veel, maar plan om gezinsleven en werk heen.’’ Tien jaar geleden leefde Rick Heutinck als doelman in Ulft nog een ander leven. Na skaten, breakdance, jiu jitsu, basketbal en turnen binnen de Gelderse selectie schopte de Doetinchemmer het tot eerste doelman van eersteklasser SDUOC. Toen was zijn loopcondititie al op peil. “Dan kreeg ik van teamgenoten te horen: jij bent toch onze keeper? Waarom loop je ons er dan allemaal uit?”, kijkt Heutinck lachend terug. Maar het voetbal missen? ‘’Nee, absoluut niet. Het was een leuke tijd, maar de mentaliteit op en naast het veld stoort mij nog steeds. Van een mooie, sportieve wedstrijd kan ik nog wel genieten.’’

Puzzel

Voetbal verruilde de 38-jarige Doetinchemmer in 2015 voor survival, in Dinxperlo en Sinderen. “Daar heb ik echt leren afzien en ik werd mentaal super sterk. Goed afgehard, zoals de Buuls (zijn trainingsgroep, red.) mij geleerd heeft. Ik leerde dat mijn verzuurvermogen hoog lag. Hoe meer ik deed, hoe beter ik werd.” In 2018, toen zijn twee zoons werden geboren, stopte Heutinck met survival. Het Doetinchemse ARGO Topteam is sinds vijf jaar zijn thuisbasis. ‘’De flexibiliteit van het team zorgt ervoor dat ik het zo lang volhoud. Trainer Stefan Scanu is voor mij de perfecte trainer. Ik heb veel inspraak in mijn schema’s en waardeer hem enorm. Daarnaast heb ik fietsen altijd leuk gevonden. Na een loopblessure heb ik het weer in mijn trainingsweek geïntegreerd. Fietsen heeft mijn duurvermogen enorm vergroot. Rustig trainen levert mij veel op. Als je geduld hebt, komt snelheid vanzelf.’’

Plezier

Eén hoogtepunt in zijn loopleven aanwijzen vindt Heutinck lastig. “Sommige tijden had ik nooit gedacht te lopen, zoals 31:50 (10 km) en 1:09.50 (halve marathon). Maar zilver op het NK cross mannen 35+ is voor mij een hoogtepunt. Brons op het NK survival was ook een uitschieter.” Zijn sportieve wensenlijstje is nog altijd groot. Zondag 25 juni start Heutinck in de Run Bike Run Aalten (10 km - 40 km - 5 km), ter vervanging van de door blauwalg geteisterde triathlon. Daarna volgen wielrenkoersen, onder meer de Ronde van Bredevoort. In september start Heutinck in de sterk bezette Kramp Run Varsseveld. “Ik ben mij ook aan het oriënteren op een halve triathlon. Maar het belangrijkste is plezier maken. Een paar jaar geleden viel ik met de fiets en daardoor had ik geen plezier meer in het hardlopen. Na een herstart in mei haal ik er nu weer veel plezier en voldoening uit.” Dat laatste haalt Heutinck ook uit het sportief opvoeden van zijn twee zoons. “Ik wil graag meegeven dat een gezonde leefstijl belangrijk is en probeer daarin een goed voorbeeld te zijn. Wanneer dat lukt, is het grote doel geslaagd.”

Tijn Piest/de Gelderlander

Geen opmerkingen: