zondag 24 januari 2016

Beek 1e Winterbosloop 5 km - 20.46 min - 4e plaats M50

Geert Wevers, Gerrit Ormel en Wim Brinkman
Even voor half negen komt Wim Brinkman me ophalen en even later sluit ook Gerrit Ormel zich bij ons aan. Alle drie schrijven we ons in voor de kortste afstand van 5 kilometer. Het waait behoorlijk en erg warm is het ook niet als we de ronde gaan verkennen. In het bos is het wel beter dan gedacht maar door de overvloedige regenval van de laatste dagen zijn er ook nog wel enkele glibberige stukken op het parcours. Aan de ene kant mag ik altijd graag één of twee keer per jaar naar de winterboslopen in Beek toegaan maar aan de andere kant kan ik ook altijd wel een beetje opzien tegen de beruchte beklimming die halverwege het parcours plaats vind.

Bij de start word er vanaf drie afgeteld en op het moment supreme laat het pistool dat ons weg moet schieten het afweten. De hele meute is echter nog geen honderd meter vertrokken of er volgt als nog een pistoolschot, iedereen loopt maar door. De wind hebben we op het lange pad al pal op kop en het is zoeken naar een goed plaatsje. Bij de eerste kilometer begint de beklimming en deze kan ik vrij gemakkelijk onder mijn voeten weg krijgen. Na een lange afdaling komen we bij de doorkomst (in 10.23 minuten) van de eerste ronde en in mijn ooghoeken zie ik wat geels achter me. Dat moet Wim Brinkman zijn maar als ik omkijk zie ik tot mijn verbazing echter Gerrit Ormel lopen, Wim loopt daar een aantal seconden achter.

In de tweede ronde heb ik voor mijn gevoel weinig verval en het is een beetje stuivertje wisselen met leeftijdsgenoot Peter Wissink. Net voor de bult kan ik hem weer voorbij gaan maar hij kan goed blijven volgen. Op het laatste rechte pad heeft hij nog wat meer over dan ik en snelt hij me weer voor bij. Ook dit keer leg ik de 2.500 meter in precies dezelfde tijd af als de eerste ronde en ongeveer een halve minuut later gaan ook Wim en Gerrit over de finish. Een 4e en 5e plaats bij de M50 is het resultaat en Gerrit wordt zelfs 1e bij de M60.

We trekken een droog shirt aan en precies een half uur na de start, de laatste loper is waarschijnlijk nog niet eens over de finish, zitten we ook al weer in de auto. Komende zondag moet ik werken maar de 3e en laatste winterbosloop probeer ik nog weer van de partij te zijn. Het heeft ook wel wat die winterboslopen!
Met Peter Wissink

Geen opmerkingen: