vrijdag 12 februari 2016

Verslag van de 2e Smokkeltocht met Schorre Piet

van links naar rechts Andre Bleumink, Marco van Rijs, Ingrid van Zolingen, Ronnie Boekelder, Andre Bruil, Luuk te Brake Peter Baten, Geert Wevers en Mark Geesink (foto Andre Balke)
Toen ik de aankondiging voor de tweede smokkeltocht op Geerts site zag verschijnen wist ik het al: ik doe weer mee! De eerste editie was al weer een paar jaar geleden, maar stond me nog helder voor de geest. Maar dat kan ook komen omdat ik toen met de auto was en tijdens de nazit fris dronk. Een aantal andere deelnemers wisten zich beduidend minder details te herinneren… Een grote toeloop aan deelnemers kwam helaas niet op gang aangezien het trainingsschema van de marathon van Rotterdam dat niet toestond. Ik moest zelf bijna nog afzeggen wegens een virus dat me de hele week het  trainen al had belet, maar was net voldoende opgeknapt om toch mee te kunnen gaan.

Tien deelnemers verzamelden zich op ’t Slaa 75 om de geheimzinnige en uiterst illegale route van de smokkelaars te gaan volgen. Een mooie groep, redelijk aan elkaar gewaagd, ideaal om de strijd met de commiezen aan te gaan. Getooid met reflecterende vesten en uitbundig schijnende koplampen, dat dan weer wel. We wilden immers ook niet de indruk wekken dat we illegaal de grens over slopen om vervolgens asiel aan te vragen of zo. Door het geklets kon je de groep ook al op ruim 100 meter afstand aan horen komen, dus echt heel erg illegaal kon het nooit zijn.

Het weer was ideaal. Fris, zo rond een graad of 4, maar helder. Een klein maantje en ontelbare sterren deden hun best om ons bij te schijnen, maar tegen het geweld van de koplampen kon het mannetje in de maan niet op. Eerst volgden we nog wat (asfalt)paden die me nog bekend voorkwamen van de oudejaarsloop, maar even later draaiden we het bos in en was ik al snel de oriëntatie helemaal kwijt. Lopen in het donker is vreemd wat dat betreft, je kunt ergens tientallen keren gelopen hebben en dan ziet het er toch volkomen onbekend uit als het helemaal donker is. Ik was vast niet de enige die dat gevoel had overigens, maar organisatoren Andre en Peter hielden de koers scherp in de gaten.

De altijd goedlachse en spraakzame trainers Ingrid en Marco hielden uiteraard de vinger aan de pols om het tempo niet al te ver op te laten lopen. Een D1, hooguit D2  was de bedoeling. Was het vervolgens door de spanning van het donker dat Ingrid zelf regelmatig aan kop liep te sleuren? Hierbij geholpen door Geert die al snuffend als een drugshond bij een grenscontrole aan de lijn liep te trekken. Die arme Luuk moest van pure narigheid zelfs even een noodstop maken om wat contrabande te dumpen, maar liep toen hij eenmaal van dat gewicht verlost was weer zoals gebruikelijk als een opgefokte Jack Russel van voor naar achter en weer terug door de groep te rennen.

Gedurende de tocht over kleine paadjes, door bossen, akkers en weilanden werd het trailgevoel goed geprikkeld, ik vermaakte me dan ook opperbest. Een paar plassen water en wat modder zorgden regelmatig voor opwinding en vertwijfelde pogingen om vooral de voeten droog te houden, maar ik geloof niet dat iemand met droge voeten overgekomen is. Gelukkig was de organisatie hier ook op voorbereid, halverwege hadden handlangers een hartversterkertje achtergelaten. Virussen werden op die manier al bij voorbaat de kop ingedrukt en de tocht werd, zo mogelijk, nog vrolijker en luidruchtiger vervolgt.

Commiezen hebben we overigens niet gezien op onze tocht, wel oude grensstenen, een paar reeën, een uil, wat katten en honden en heel veel modderpoelen en waterplassen. Tegen het eind van de route kwamen sommigen toch wat aan het elastiek te bengelen doordat het terrein vrij nat en zwaar was. Op onverklaarbare wijze waren er ook stiekem wat kilometers bij gesmokkeld, maar dat waren uiteraard die stukjes die we echt niet hadden willen missen. En anderen wilden sommige stukjes wel missen en liepen dus wat om. Ik had bijna 17 km op mijn Garmin, een mooie afstand nadat ik bijna een week slecht in orde was en niet gelopen had. Lekker gelopen met gelijkgestemde zielen, dat is vaak nog mooier dan een wedstrijd lopen.

Na afloop werd er uiteraard weer even lekker nagezeten onder het genot van een drankje en een hapje. Prima geregeld allemaal weer! Het bleef nog lang onrustig in de buurt…
Het was weer helemaal top, volgende keer ben ik er weer bij!

De route

Sportieve groeten,

André Bleumink
Prima organisatie van Peter Baten (links) en Andre Balke

1 opmerking:

Marco zei

Prachtige verslag André van een prachtige tocht.