woensdag 25 november 2020

Futselaar traint op hoogte in de Achterhoek

Frank Futselaar

Westervoorter Frank Futselaar hoopt op 8 augustus 2021 aan de start te staan van de Olympische marathon in Japan. Het project 'Team Futselaar 2021' maakt het mogelijk dat hij zich daar zo goed als mogelijk op voorbereidt. In deze krant doet Frank Futselaar iedere vier weken verslag van zijn vorderingen.

Een appje vorige week. Of ik eraan denk mijn column tekst op tijd in te leveren. Zo gaat dat iedere vier weken en iedere keer denk ik: nu alweer? De tijd vliegt, wat mij betreft zelfs de tijd in coronatijd. Zoals mijn vaste lezers weten ben ik, na de mislukte limietpoging in Londen, in voorbereiding op de marathon van Valencia op 6 december. We hebben deze week informatie uit Spanje gekregen. Ongeveer 80 mannen en vrouwen zijn toegelaten en we lopen straks twee keer een ronde van 21 kilometer. Het ziet er goed uit. Je merkt dat ze er alles aan doen om de race door te laten gaan.

Aan mij de taak te zorgen dat ik er sta op 6 december. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat lukt. ‘Londen’ is verwerkt, zowel fysiek als mentaal. Gisteren weer eens een complete marathon gelopen als training en dat ging super goed. Het tempo ligt dan lager dan tijdens een limietrace, maar ik versnel wel af en toe. Dat ging me gemakkelijk af. Het geeft aan dat ik fris ben en op niveau.

Wie trouwens denkt dat ik nog in Font Romeu in de Franse Pyreneeën zit heeft het mis. Dat trainingskamp duurde maar vijf dagen. Frankrijk ging in een lockdown en die zorgde voor veel onduidelijkheid. Toen zelfs de complete Franse atletiekselectie (die ook in Font Romeu zat) naar huis ging, hebben wij dat ook maar gedaan. Aan de ene kant jammer, de omstandigheden waren goed en het weer was mooi, aan de andere kant is het natuurlijk zo dat ik hier ook prima kan trainen.

Ik train nu ook bij Woest in Borculo. Een sportcentrum in de achterhoek dat in 2021 open gaat. Ze hebben een hoogtekamer, waar ik gebruik van mag maken. Zij kunnen data verzamelen en ik word er beter van. Een leuke samenwerking. Aankomende week train ik er iedere dag een uur. Gewoon op een loopband. De kamer kan zo worden ingesteld dat de lucht hetzelfde is als op een bepaalde hoogte, bijvoorbeeld 3000 meter. Dat geeft een extra prikkel en zo verbeter je de conditie van je spieren. Ik combineer het met een hoogtetent thuis, waar ik in slaap. Met een zogenaamde saturatiemeter kun je het effect meten en dat is er ook.

Je merkt wel, we doen er alles aan om in Valencia in topconditie aan de start te staan. Ik kan het startschot al bijna horen. (bron)

Zie hier de startlijst

Geen opmerkingen: