dinsdag 10 november 2020

Overstap naar Papendal moet Bregje Sloot meer structuur geven

Bregje Sloot

2020 was voor Bregje Sloot het jaar van haar doorbraak. Op de 800 meter verbeterde ze haar persoonlijk record met ruim zes seconden. Door die progressie mocht de 20-jarige atlete van start bij grote wedstrijden. De overstap naar Papendal zorgt ervoor dat ze zich nog beter kan ontwikkelen.

Running Team Liemers

Per 26 oktober mag Sloot gebruik maken van de trainingsfaciliteiten op Papendal. Via verschillende gesprekken kreeg ze een goed gevoel bij het nationale sportcentrum. ‘Er is veel meer mogelijk in verhouding tot mijn vorige situatie. Er is een heel team om je heen om het optimale na te kunnen streven. Het is een stap richting een wat professionelere omgeving, wat mij ook wat meer structuur kan geven.’ Met trots kijkt de 800-meterloopster terug op de afgelopen jaren bij het Running Team Liemers. Al sinds haar negende trainde ze onder Titus Fierkens en in die elf jaar heeft ze veel meegemaakt. Zo werd ze drie maal Nederlands kampioene bij de A-junioren, in 2018 (800 meter) en 2019 (400 en 800 meter). ‘Van mooie momenten tot minder mooie momenten, maar Titus zorgde ervoor dat ik nooit opgaf. Hij zag talent in mij en wist dat dit er ooit uit zou komen. Al deze momenten hebben mij gemaakt tot wie ik nu uiteindelijk ben en daar heeft Titus een grote bijdrage aan geleverd. Hij kende mij altijd goed en wist precies wat ik nodig had op bepaalde momenten. Daarnaast had ik veel vrijheid bij Titus en vertrouwde ik op keuzes van hem en hij op die van mij. Zonder zijn trainingen en coaching was ik niet gekomen op het punt waar ik nu ben, waardoor ik nu de stap richting de nationale selectie op Papendal kan maken.’ De Zevenaarse groep, die onlangs Yorben Ruiter opnam in de selectie, heeft een grote bijdrage geleverd aan haar ontwikkeling. ‘Het is een leuk en erg gevarieerd team. Elke persoon levert een positieve bijdrage. Ik kijk met een grote glimlach terug op alle trainingen, trainingsstages en mooie momenten van de afgelopen elf jaar.’

Doorbraak

Wat in maart als verloren werd bestempeld, bleek in september hét outdoorseizoen van Bregje Sloot. In binnen- en buitenland wist ze haar persoonlijk record op de 800 meter drie maal te verbeteren. De onzekere coronaperiode gebruikte Sloot om inhoud en basis te trainen, maar tegelijkertijd ook fit, fris en gefocust te blijven voor als er weer wedstrijden plaatsvinden. De atlete voelde zich beter dan ooit. Een goede voorbereiding heeft zijn vruchten afgeworpen. ‘Bij de eerste wedstrijd op Papendal op 4 juli liep ik dan ook al gelijk een PR van 2.04.04. Ik loop nooit een PR in de eerste wedstrijd, dus ik wist en voelde dat er meer dan dit in zat. De volgende wedstrijd op 18 juli werd perfect gehaast, waardoor ik opnieuw mijn PR aanscherpte naar 2.02.51. Met deze tijd kon mijn manager Dave Klink van Bizz-Sports mij gemakkelijker binnenkrijgen bij internationale wedstrijden.’

Zo gezegd, zo gedaan. Op 1 augustus mocht ze van start in Italië, maar helaas moest ze die eerste kans laten schieten vanwege een acute kuitblessure. Gelukkig stonden daarna nog drie wedstrijden in Zweden, Slowakije en Zwitserland op het programma. ‘Het was een hele gave ervaring om in een topveld te kunnen starten. Het geeft je extra motivatie en energie, maar het was ook wel een beetje spannend allemaal. Ik had namelijk helemaal geen ervaring in het buitenland en moest dus even mijn ritme vinden.’ Tussendoor veroverde ze ook nog zilver op de Nederlandse kampioenschappen. De allermooiste wedstrijd voor Sloot was natuurlijk de Gala dei Castelli in Zwitserland. Tussen internationale topatleten werd ze zesde in een razendsnelle 2.01.53, bijna een seconde onder haar oude toptijd. ‘Het was echt een hele gave wedstrijd door het deelnemersveld en het publiek. Ook mijn vriend Robin Rietman was naar Zwitserland gekomen om mij aan te moedigen. Voordat dit seizoen begon, had ik niet verwacht dat ik mijzelf zo enorm zou kunnen verbeteren. Het is mooi om te zien dat dit jaar al het harde werken beloond werd en het motiveert mij ook om hard te blijven werken in de toekomst. Want dit smaak naar meer!’ 

Papendal

Sloot is nu ongeveer vier dagen per week op Papendal te vinden. Op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag traint ze bij de nationale selectie op de middellange- en lange afstand. Haar nieuwe coach wordt Grete Koens. Eerst wil de atlete haar schoolstage afronden bij Quintes Holding in Gendt, daarna gaat ze van maandag tot en met zaterdag in Arnhem trainen. Wel traint ze al de hele week op de schema’s van de bondscoach. Sloot moet nog even wennen aan de nieuwe trainingsomgeving. ‘Papendal is een wat professionelere omgeving dan wat ik gewend was. Er zijn veel faciliteiten waar ik gebruik van kan en mag maken. Ook is veel op elkaar afgestemd, zoals het medisch team. Afgelopen jaren was ik zelf altijd erg druk met het inplannen en regelen van deze faciliteiten. Een ander groot verschil is dat ik nu veel meer training onder begeleiding krijg. Op dit moment zijn dit er vier en dit wordt uitgebreid naar zes trainingen in de week. Hiervoor had ik ongeveer drie trainingen onder begeleiding. Ik merk wel dat er veel veranderd is wat betreft de trainingen, het team, de coach en de locatie. Voor mij is het altijd even wennen als er veranderingen plaatsvinden, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Ik moet hier weer even mijn ritme vinden.’ Nu reist ze nog heen en weer van Lobith naar Arnhem, maar vanaf december gaat ze met Robin samenwonen in Oosterbeek. ‘Nóg een nieuwe en leuke uitdaging dus!’

Blessurevrij

Op dit moment is elke dag anders voor Sloot. ‘Op de maandag train ik op Papendal. Dinsdag loop ik stage op kantoor en train ik na afloop voor mezelf. Op woensdag staat ‘s ochtends een ochtendloopje op het programma en ‘s middags de gezamenlijke krachttraining. Op donderdag loop ik weer stage op kantoor tot 14:00 uur en ga ik vervolgens gelijk door naar de fysio en naar de training op Papendal. Vrijdags loop ik de hele dag stage op kantoor en werk ik ‘s avonds zelf nog een krachttraining af. Op zaterdagochtend trainen we met het team in het bos en op zondag heb ik zelf een duurloop of een duurloop in blokjes.’ Deze wedstrijdloze periode vindt de meervoudig Nederlands kampioene erg jammer, maar ze is niet iemand die per se wedstrijden in het vooruitzicht moet hebben om hard te kunnen trainen. Kleding- en schoenensponsor Nike, die Sloot sinds eind oktober ondersteunt, zal ongetwijfeld bijdragen aan haar motivatie. De aankomende periode wil ze zich vooral focussen op een verdere ontwikkeling van haarzelf. ‘Dit wil ik bijvoorbeeld doen door mijn inhoud verder uit te breiden en aan mijn snelheid te werken. Bovendien wil ik werken aan een sterk en blessurevrij lichaam. Dit laatste is namelijk elk jaar weer een uitdaging.

2-minutengrens

De eerstejaars senior denkt dat je jezelf altijd verder kunt verbeteren. Daarom heeft ze grote doelen voor de komende jaren gesteld. ‘Mijn doel voor volgend jaar is vooral dat ik mijn PR weer kan aanscherpen en nóg dichterbij die grens van 2.00 kan komen. Het lijkt me echt heel erg gaaf als ik uiteindelijk eronder zou kunnen duiken. Verder wil ik me uiteraard kwalificeren voor verschillende toernooien, zoals een EK onder 23 jaar of een EK of WK.’ Uiteindelijk is het halen van de Olympische Spelen haar ultieme doel in de toekomst. ‘Een droom van een kleine Bregje die ooit misschien wel werkelijkheid kan gaan worden. Nothing is impossible.’ (bron)

Geen opmerkingen: