donderdag 29 april 2021

Hoe motiveer je jezelf om te gaan hardlopen als je twijfelt om te gaan?

Hardlopen is heel leuk, maar soms heb je er gewoon echt geen zin in 

Heb jij dit ook wel eens dat je soms echt geen zin hebt of jezelf er gewoon niet toe kunt zetten om te gaan lopen. Als je een sportles hebt, weet je dat je op een bepaald tijdstip ergens moet zijn. Met hardlopen ligt die verantwoordelijkheid bij jou.

Dus hoe zorg je dat je gemotiveerd blijft en wel de deur uit gaat?

1. Trek je hardloopkleren aan. Dit is de eerste stap om jezelf uit de deur te krijgen. Voor mij begint mijn training als ik mijn sportkleding aantrek. Als je je kleding aanhebt, voel ik dat gevoel wat ik voel als ik loop. Zo niet, dan zie je er in ieder geval uit als een hardloper in plaats van een luilak!

2. Bekijk je hardloopschema. Zal het je wekelijkse kilometers aanzienlijk beïnvloeden? Wanneer heb je je volgende wedstrijd? Hoeveel trainingen heb je al gemist? Dit zijn goede vragen die je jezelf kan stellen. Soms mag je wel een training overslaan, maar door deze vragen te stellen zal je elke keer kritisch nadenken en bepalen of het verstandig. Hierdoor zal je ook eerder aan je trainingsschema houdt.

3. Wat heb je vandaag gegeten? Heb je iets heel ongezonds gegeten? Als het antwoord ja is, voel je vast de neiging om te sporten en die calorieën te verbranden!

4. Ga buiten zitten. Soms moet je al je kracht gebruiken om jezelf van de bank af te trekken en de tv uit te zetten. Zodra je die stap hebt gezet en de frisse lucht ruikt, komt de motivatie vanzelf!  Ik weet zeker dat je van gedachten bent veranderd en een rondje wil gaan lopen als je de zon ziet schijnen!

5. Zet een wekker. Ik doe dit elke ochtend voordat ik moet werken. Als de wekker afgaat, is het tijd om te gaan hardlopen!

6. Loop je favoriete route. Verleid jezelf met een van je fijne makkelijkere routes of probeer een hele nieuwe route die je nog nooit hebt uitgeprobeerd. Alles om je maar de deur uit te krijgen.

7. Maak een nieuwe muzieklijst. Ik vind het heerlijk om hard te lopen met muziek. Vooral als ik wat nieuwe nummers heb ontdekt. Het is de enige manier om door die eerste 3 kilometer te komen, laat staan als je een duurloop moet doen! Maak een nieuwe afspeellijst en geniet van de muziek. Vertrouw mij, het zal geweldig zijn.

Tenslotte…

8. Ik denk dat dit het allerbelangrijkste is. En elke loper zou waarschijnlijk met mij eens zijn. Denk na over hoe je zal voelen nadat je klaar bent. Je bent maar één training weg van een goed humeur! (bron)

Geen opmerkingen: