dinsdag 13 juli 2010

Verslag van de Walfortloop in Aalten

Bij het verlaten van de baan is winnaar Roland Saalmink nog in achtervolging op Jos Sasse
Jos Sasse neemt  vanwege achillespeesleed genoegen met tweede plaats in Walfortloop 

Door Benno Stevering

De geboren Aaltenaar Roland Saalmink, inmiddels 18 jaar woonachtig in Amsterdam won dinsdagavond de zes kilometer lange Walfortloop in een tijd van 20 minuten en tien seconden. Hij kreeg tegenstand van een bekende, snelle regionale veteraan. Jos Sasse uit Harreveld zorgde samen met de 39-jarige Saalmink direct voor een hoog aanvangstempo gedurende de eerste twee kilometers totdat Sasse terrein moest prijsgeven vanwege achillespeesproblemen. Saalmink wist hiervan te profiteren en alleen door te trekken om vervolgens de Walfortloop op naam te zetten. Saalmink gaf aan een voor hem tegenvallende tijd gelopen te hebben in de Tebroke Memorialloop met 35.10 minuten. Zijn pr. staat op 34.27 minuten over tien kilometer. Wel schreef hij onlangs het Rondje Mokkum op naam. Ik ben in de opbouwfase voor de halve van Amsterdam waar ik tegen de 1.17 uur wil lopen.  Wel moet ik nog werken aan mijn tempohardheid. Na Aalten ga ik tevreden huiswaarts. 

Jos Sasse moest helaas lossen vanwege een blessure. Vervolgens wist ik alleen door te lopen en de zege op te eisen! Sasse na afloop: De Brenninkmeijerloop was mijn laatste wedstrijd geweest. Ik kon nog een tijdje genieten van mijn overwinning daar in de zinderende warmte. Toch nog een week lang spierpijn gehad erna. Hier in de Walfortloop was mijn start voortvarend. Roland en ik liepen in de beginfase lekker samen op totdat mijn achillespees opspeelde na twee kilometer. Een onverwachte wending. Normaal gesproken had ik Roland Saalmink moeten kunnen hebben. Dit had ik niet verwacht. Zolang het kon heb ik een redelijk tempo doorgelopen. Saalmink moest ik vanwege de snelheid die ik niet kon maken, laten lopen. Zelf moest ik het in de tweede helft rustig aan doen. Jos Sasse wist toch nog te finishen als tweede in 21.02 minuten op de voet gevolgd door Floris Wardenaar uit Arnhem in 21.04 minuten. Marijn Domhof uit Harreveld rekende in de slotfase af met Arjan Weijenborg uit Lichtenvoorde en werd vierde in 21.12 minuten. De twee atleten zitten bij elkaar op school en zien iedere keer weer uit naar een gezonde rivaliditeit. Marijn wist tijdens de dr. Brenninkmeijerloop Jos Sasse zelfs nog enige tijd bij te houden en liet duidelijk een goede progressie zien. Arjan beaamt dat het altijd gezellig is bij lopen van AVA'70. Je komt regelmatig bekenden tegen. Zijn het geen leden van AVA'70, dan wel hardlopers van buiten deze streek. Over twee weken wacht ons de Besselinkschansloop te Lichtenvoorde.  Ik heb in ieder geval tijdens de Walfortloop lekker vlak gelopen. Je voelt zelf wel aan als je wel of niet aan kunt sluiten. Belangrijk is om geen gekke dingen te doen en blessurevrij te blijven. Marijn en ik zijn redelijk aan elkaar gewaagd.  Aangezien we op dezelfde school zitten geeft dat extra competitie. Dat is soms best spannend! Rudi Spekschoor uit Marienvelde pakte de zesde plek in 21.28 minuten. Freddy Dekker uit Lichtenvoorde, winnaar van de Engbergenloop liep sterk, maar finishte als achtste in 21.52 minuten, zes tellen voor triatleet Bernard Hilferink uit Zelhem. 

De alom bekende Geert Wevers uit Aalten werd 31-ste in 23.58 minuten. Voorzitter Jan Rademaker van AVA'70 finishte als 42e in 25.54 minuten. Vermeldenswaardig was de deelname van Leo Temming uit Aalten die na een jaar zich weer eens testte bij een loop. Het resultaat was een 68e plaats met een tijd van 31.41 minuten, waarbij hij nog enkele deelnemers achter zich liet. 

De winst bij de vrouwen ging naar Lisa te Molder van het Running Team Achterhoek, trainende bij Atletico. Ook vorig jaar trok ze de winst naar zich toe. De Zieuwentse won in 22.37 en werd vijftiende overall. Gelukkig kan ik de stijgende lijn voortzetten. Henk Peters past zelf mijn maandelijks schema aan. Dat werkt goed en als ik blessurevrij blijf, draai ik lekker regionaal mee. Onlangs werd ik achtste bij het NK junioren in Zwolle over drie kilometer in 10.20, een verbetering van mijn persoonlijk record met 28 seconden. Straks wacht me nog de Ten Mils van Tilburg waar ik tegen A en B junioren ten strijde zal trekken. De Aaltense  Berendien Luiten werd de tweede dame in 28.36 minuten. Nicole Lensink uit Bredevoort werd derde bij de vrouwen in 29.53 minuten. 

De jeugdloop over twee kilometer werd gewonnen door Arnoud Domhof uit Harreveld in 6.19 minuten. Wilbert Denekamp uit Rijssen werd tweede in 6.27 minuten, terwijl Noah Woeltjes een verdienstelijke derde plek opeiste in 6.36 minuten. De zege op de 1 kilometer werd opgeeist door Niels Dennekamp uit Rijssen in 3.50 minuten. De Aaltense Mirit van Middelkoop werd tweede op negen tellen. De organiserende atletiekvereniging AVA'70 kreeg in totaal 93 lopers aan de start. 

Geen opmerkingen: