dinsdag 16 april 2019

Gert-Jan Wassink en zijn liefde voor de marathon

Gert-Jan Wassink (links) tijdens het NK marathon 2018 (foto Veerle Ruinemans)
AVA'70 jeugdlid Tijn Piest interviewde Gert-Jan Wassink. Hij won in zijn loopbaan 3 maal een medaille op een Nederlands kampioenschap. Inmiddels heeft de geboren Varssevelder zijn zinnen gezet op de marathon, waar hij nog in wil groeien en een grote ambitie heeft. Ik interviewde de 33-jargie hardloper Gert-Jan Wassink, die eind april een mooie prestatie wil neerzetten op de Düsseldorf Marathon.

1. Op welke prestatie uit je hardloopcarrière tot nu toe ben je het meest trots?
"Ik ben het meest trots op mijn 3e plaatsen op het NK marathon en mijn gouden medaille op het NK indoor. Nederlands kampioen worden is natuurlijk super gaaf. Maar ik ben ook trots dat ik in 2015 op de cross 21e van Europa werd.''

2. Wat is je favoriete afstand en waarom?

''Mijn favoriete afstand is de marathon, omdat hierbij veel dingen samen komen. Je moet een super goed duurvermogen hebben, maar je moet ook een langere periode achter elkaar op een hoog tempo kunnen volhouden. Om dan binnen 2 uur en 17 minuten te finishen is natuurlijk ontzettend gaaf.''

3. Heb je goed kunnen trainen op stage in het Duitse Bad Dürrheim ?
''In Bad Dürreim heb ik goed kunnen trainen. Ik moest eerst nog wel herstellen van de Venloop (Wassink werd 9e op het NK halve marathon), maar ik heb een paar hele mooie trainingen kunnen doen, zoals 4x3km op 19 kilometer per uur tempo en 12x1km tussen de 19 en 20 kilometer per uur. Dat waren trainingen die een schot in de roos waren.''

4. Je doet aanstaande 28 april mee aan de Düsseldorf Marathon. Wat is je doel voor die wedstrijd?
''Mijn doel is om daar mijn persoonlijk record (2:17.34 tijdens de Rotterdam Marathon 2015) te verbeteren. Ik wil graag onder de 2 uur en 17 minuten lopen.''

5. Welke trainingen ga je nog doen in voorbereiding op die marathon?
De meeste zware trainingen zitten erop en vanaf nu is het enkel wat lekkere duurlopen doen en wat ritmewerk zodat ik super uitgerust aan de start sta. Volgende week zaterdag pak ik nog mooie tempotrainingen op Landgoed Warnsborn in Arnhem, bijv. 3x2,4km op marathontempo (18,5 a 19 kilometer per uur).

6. Wat zou je nog willen bereiken in je loopbaan als atleet?
''Mijn ultieme doel is het behalen van de Olympische Spelen (natuurlijk de marathon). Daarnaast wil ik in 2020 nog proberen een positie binnen de top 15 op het EK cross te behalen.''
Tijn op de foto met Gert-Jan Wassink bij de Kramp Run 2016

Geen opmerkingen: