dinsdag 20 augustus 2019

Verslag van de 8e Twee Bruggenloop in Winterswijk - deel 1

10 kilometer: 1.Bas Arentz, 2.Hans Waalder, 3.Freddy Dekker
Bas Arentz doet van zich spreken in Twee Bruggenloop

Door Benno Stevering

WINTERSWIJK – Bas Arentz van Argo uit Doetinchem liep dinsdagavond omstreeks de vierde kilometer weg van zijn medevluchter survivalrunner Hans Waalder uit Aalten. Arentz noteerde een snelle tien kilometer van 35.05 minuten, uiteindelijk zeven tellen sneller dan Pascal Schepers, winnaar van vorig jaar. Het parcoursrecord bleef echter intact. Arentz: ‘’Het ging erg lekker en heb er een mooie run van gemaakt. Discipline is er zeker wel ondanks dat ik weinig wedstrijdritme opgedaan heb. Ik ben meestal in de 2e helft van het jaar beter in vorm. Dan is mijn energielevel hoger. Met 50 km per week en amper een drietal wedstrijden mag ik niet klagen. Mijn doel is om heel te blijven voor de halve marathon van Doetinchem in het vooruitzicht. Daar mag je niet wegblijven omdat die run bijna plaats vind in mijn achtertuin. Dan moet je rustige kilometers maken om heel te blijven.’’ Clubgenoot Wendy Mullink uit Kilder won bij de vrouwen, blij met haar zege in 37.50 minuten, liep iets langzamer dan vorig jaar.  Beiden loofden het afwisselende parcours met minder mul zand dan in de vorige editie. Mullink won ook afgelopen zondag de Maron Achterhoek Run al. Lotte Kleijn Winkel uit Winterswijk noteerde 41.01 minuten als tweede en liet langeafstandloopster Sandra Wassink van Archeus het nakijken. Wassink nam genoegen met 41.33 minuten maar wist de Duitse Yvonne Fahrland uit Lowick ruim voor te blijven. Waalder uit Aalten werd tweede in 35.34, ruim voor veteraan Freddy Dekker uit Lichtenvoorde die 36.21 minuten op de klokken bracht. Bjorn Jansen uit Lowick bezette de vierde plek voor Freek Heinsbroek uit Lichtenvoorde die 38.39 minuten noteerde. De strijd om de zesde en zevende plek werd uitgevochten door Friedhelm Betting uit Lowick die 38.52 minuten op de klokken bracht, 1 tel voor Jorik Huizinga uit Doetinchem. Michel Elshof uit Kilder, jaren terug goed voor tijden begin dertig minuten werd achtste. 

Winnaar wielrenner Mark Schreurs uit Aalten, beroepsmatig actief als podotherapeut in de topsport wist op de zes kilometer koploper Tim te Brake van de organiserende vereniging AVA’70 in de slotfase te achterhalen. Hij won in 21.22 minuten. Te Brake liep 21.35 minuten, terwijl Stefan Wisselink uit Varsseveld genoegen nam met 21.51 minuten. Schreurs: ‘’Doordat ik veel train en over veel duurvermogen beschik is de inhoud goed. Ik had niet gedacht dat ik Tim nog zou kunnen achterhalen. Het gat werd steeds kleiner. Als ik een kans wilde hebben het hoogste podium te beklimmen moest ik wel gaan in de slotfase. En het lukte. Als wielrenner ben je dan wel wat stijver, maar de inhoud is goed. Wellicht ga ik de overstap overwegen naar het hardlopen waar de hardheid duidelijk intensiever is. Ik heb het wielrennen al langzaam afgebouwd.  Afgelopen zondag heb ik nog meegereden voor Kanjer voor Kanjers in de Ronde van de Achterhoek. Sinds 10 dagen ben ik nu vader. Voor het bedrijven van atletiek heb je relatief minder tijd nodig qua trainingsinvestering.’’ Tim te Brake had het zicht op de finish. In zijn kielzog was het Mark Schreurs die de beslissende eindversnelling plaatste. Emma Nijenhuis van Ropes & Running won bij de vrouwen in 24.01 minuten. Ineke Graven van AVA’70 pakte de tweede tijd in 25.28 minuten. Evi Nijman van Ropes en Running survivalteam werd een uitstekende derde dame op de zes kilometer. 

Een kwantitatief goed bezet veld van 160 deelnemers op de zes kilometer en 210 op de tien kilometer steeg enigszins boven het succes van vorig jaar uit. Duitse atleten uit Ellewick en Lowick komen graag naar de goed georganiseerde lopen van AVA’70 toe en genoten van het perfect uitgezette parcours. Atletiekvereniging AVA’70 was bijzonder content met de locatie en het sfeervolle verlopen evenement waarbij Harry Striekwold het geheel op sfeervolle wijze aaneenpraatte. Lof voor de bijzonder rappe uitslagenverwerking op locatie bij de camping de Twee Bruggen.
5 kilometer: 1.Mark Schreurs, 2.Tim te Brake, 3.Stefan Wisselink

Geen opmerkingen: