zaterdag 13 maart 2021

‘In Hamburg komt straks alles samen’

Frank Futselaar

Westervoorter Frank Futselaar hoopt op 8 augustus 2021 aan de start te staan van de Olympische marathon in Japan. Het project 'Team Futselaar 2021' maakt het mogelijk dat hij zich daar zo goed als mogelijk op voorbereidt. In deze krant doet Frank Futselaar iedere vier weken verslag van zijn vorderingen.

Over een goede maand, op zondag 11 april, moet voor mij alles samenkomen. Een uitgerekte voorbereiding (uitgerekt vanwege het uitstel van de Spelen) moet resulteren in een tijd die snel genoeg is voor kwalificatie voor de Olympische Spelen. Het wordt spannend. Er zijn veel jongens die nog een poging doen. Vijf, inclusief ikzelf, op 11 april in Hamburg en drie komende zondag in Bern. Ik focus uiteraard op mijn eigen prestatie en dat is ook de reden dat ik nog steeds in trainingskamp zit in Kenia. Volgende week donderdag vlieg ik terug. Zondag 21 maart loop ik een halve marathon in Dresden en dan op 11 april de NN Mission Marathon in Hamburg. De dag waarop het moet gebeuren. Zoals ik al eerder schreef: mijn richttijd is 2.09.59. Anderhalve minuut sneller dan de 2.11.30 die ik in december liep in Valencia.

De voorbereiding hier gaat goed. Het vreemde is wel dat je door de hoogte minder snel gaat dan op zeeniveau. Hier draait het vooral om intensiteit. Die is heel hoog. Je traint je hart en longen en normaal gesproken heb ik daar straks voordeel van. De eerste dagen na thuiskomst van een trainingskamp op hoogte, heb je altijd een beetje het gevoel dat je vliegt. Heel lekker, al komt het tijdens de wedstrijd vooral aan op het vasthouden van het tempo. 42 kilometer is best een eind.

Hamburg wordt mijn vijfde marathon. Van de vier voorgaande heb ik er drie uitgelopen. En in die marathons heb ik het nodige geleerd. Twee dingen hebben te maken met de voeding en het tempo. Wat het inname tijdens een wedstrijd betreft, beperk ik mij tot een speciale sportdrank van Maurten met veel koolhydraten en suikers. Mijn lijf reageert daar goed op. Als het om tempo gaat is de marathon nergens anders mee te vergelijken. Ik heb geleerd dat ik even iets gas terug kan nemen als ik het moeilijk heb. Om vervolgens te herstellen en het tempo weer op te schroeven. Je moet steeds anticiperen op hoe je je voelt. Tegelijkertijd moet je zorgen genoeg over te houden voor de eindfase. Daarin kun je heel veel verliezen. Maar dus ook winnen.

Volgende week kom ik terug naar Nederland. Ik heb dan bijna 7 weken op z'n 2300 meter hoogte getraind. Ik heb mooie stappen kunnen zetten in mijn niveau en hopelijk kan ik dat laten zien in Dresden en Hamburg. Naast het sporten heb ik deze keer misschien wel meer dan ooit genoten van mijn verblijf hier. Het was de vierde keer in Iten en daardoor was het makkelijk om verder te bouwen aan bestaande relaties met mensen. Hierdoor voelde ik mij thuis.

Ook heb ik wat terug kunnen doen voor de lokale gemeenschap. ik voel mij betrokken bij de lokale atletiek. Veel atleten hebben in deze moeilijke tijden geen uitzicht op races en dus ook geen inkomen. Daarnaast is het bijzonder om naar deze plek te komen waar zoveel mensen dezelfde passie hebben als ik.  Op een van de plekken waar veel getraind wordt was er grote behoefte aan een toiletgebouw. Ik heb dit project samen met de atleten Njuguna Joseph en Felix Kandie opgepakt door geld in te zamelen en de bouw te organiseren. Inmiddels is het gebouw bijna af en hoeven de atleten niet meer naar de wc in de tuinen van mensen of in de openbare ruimte.

Het hele proces was trouwens ook een bijzondere ervaring. Een hele fitte en bespraakte man van 85 heeft zijn land ter beschikking gegeven om het gebouwtje op te bouwen. Er was geen vergunning nodig en ook een tekening was overbodig. De aannemer is gewoon begonnen met het graven van een gat terwijl de bakstenen werden gemaakt door mensen een paar honderd meter verderop. Dan besef je dat we in Nederland soms dingen onnodig ingewikkeld maken door teveel partijen bij een proces te betrekken. Ik zal wat foto's van het project delen als het gebouw helemaal af is. (bron)

Bedankt voor het lezen!

Hakuna Matata.

Frank

Geen opmerkingen: