zondag 7 maart 2021

Richard Douma evenaart in Berlijn eigen record op 10 kilometer

Richard Douma
Richard Douma heeft zondag zijn eigen Nederlands record op de 10 kilometer op de weg geëvenaard. Bij een wedstrijd in Berlijn klokte de Zaandammer 28.08. Daarmee was Douma even snel als de toptijd die hij vorig jaar in Valencia noteerde. Hij deelt het record met 28.08 met Abid Nageeye. Vorige maand verbeterde de 27-jarige Douma al het Nederlands record op de 5 kilometer bij een wedstrijd in Monaco.

In Berlijn, waar de wedstrijd onder strikte coronaregels werd georganiseerd, ging Douma snel van start. "Ik kwam na 5 kilometer al door in 13.55", zegt hij. "Ik heb me daarna laten terugzakken in een groepje dat kort achter mij liep. In de laatste honderden meters had ik geen kracht meer voor een goede sprint, maar ik ben dik tevreden met mijn tijd."

Aanvankelijk leek Douma een nieuw record te hebben gelopen, want hij kreeg een tijd van 28.04 op zijn naam. Later werd dat gecorrigeerd naar 28.08. De Keniaan Daniel Simiu was in 27.50 het snelst in Berlijn. Douma eindigde als zesde. Bart van Nunen werd negende: 28.24. (bron)

Geen opmerkingen: