zaterdag 5 november 2016

Verslag van de 1e Boekeldercross in Aalten - deel 2

Lisa te Molder
Lisa te Molder overtuigend in 1e Boekeldercross

Door Benno Stevering 

AALTEN - Lisa te Molder uit Zieuwent liep zaterdagmiddag ontspannen naar de winst achter winnaar Bjorn Demkes uit Lievelde die 58.58 minuten noteerde op de vijftien kilometer. Demkes gaf aan dat een knieblessure hem belemmerde in de snelheid. Bjorn over zijn zege bij de mannen:’’Ik ging in het begin met Lisa mee. Elke ronde ging het wat harder en werd mijn hartslag flink opgevoerd. Gas erop!. Ik moest wat uitkijken en kon niet voluit gaan vanwege een knieblessure en ik wilde kijken hoe het zich hield. Echte snelheid maken zat er nog niet in, maar iets rustiger ging ook niet echt. Ook met trainen loop ik nog niet voluit. In het najaar wil ik volgend jaar de marathon van Berlijn lopen. Volgende week loop ik denk ik nog een vijftien kilometer hier in de Boekeldercross.’’  Lisa was content met 1.03.14 uur: ‘’Ik liep constant ontspannen en had geen tegenstand bij de vrouwen. Drie maal beklommen we de Geesinkbult, genoemd naar Robert Geesink. Met genoeg demping in mijn schoenen voorkom ik  blessures op deze kuitenbijter. Zo weet ik dat ik er goed voor sta. Dit geeft me zelfvertrouwen voor de komende wedstrijden. Feedback krijg ik van trainer Greg van Hest die zelf na lange blessureklachten zich nu test in de New York marathon. In december start mijn voorbereiding voor  de Rotterdam marathon. In de Zeven Heuvelenloop en de Montferlandrun ga ik ook voluit.’’ 

Survivalrunner Hans Waalder startte rap op de tien kilometer en zegevierde in 38.35. Tim te Brake uit Aalten kreeg na 7,5 kilometer zijkrampen en zakte terug naar de 4e plek. Tom Baak van Archeus uit Winterswijk werd tweede voor Tom Waalder in 37.26 minuten. Tom Baak opperde dat hij niet de hele competitie mee zal lopen, in verband met zijn deelname aan de Zevenheuvelenloop. Ik ben een lange atleet en dan merkte ik hier bij de Boekeldercross dat ik soms stil stond om te bukken voor laaghangende takken op het parcours. Dat haalt mijn snelheid omlaag. Ik had de nummer 1 continue in het zicht, maar heb niet geforceerd gelopen. Hans Waalder was een klasse te sterk.’’  Argolid Ethiopiër Mudesir Awal troefde op de vijf kilometer met 16.17 minuten na een spannende strijd,  clubgenoot Bob te Lindert af met amper 1 tel verschil. Met 21.32 minuten tikte Naomi van HIerden van Argo als 1e dame af. Het nieuwe Boekeldercrossparcours is niet te vergelijken met de Diepe Helloop. Maar met de glooiende Geesinkbult, de akker de Hoge Hes en landgoed Klein Zwitserland waren de ruim 430 atleten lovend over de organisatie van atletiekvereniging AVA’70. Harry Striekwold praatte het evenement aaneen. Johan Assink van AVA’70 had onlangs een nieuwe knie. Dat was voor hem even improviseren aangezien hij ook de organisatie wilde bijstaan met de nodige hulp bij de Boekeldercross.

Geen opmerkingen: