vrijdag 18 januari 2019

Gert-Jan Wassink: Investeren in Zuid-Afrika

Gert-Jan Wassink
De kou heb ik achter me gelaten en de warmte opgezocht. Sinds dinsdag ben ik voor een hoogtestage in Zuid-Afrika. Ik heb ervoor gekozen om daar naartoe te gaan, in plaats van bijvoorbeeld Kenia of Amerika, omdat Zuid-Afrika wat lager ligt. Het ligt nog wel op hoogte, maar niet op 2400 meter zoals Kenia of 2000 meter zoals Flagstaff. Ik heb gekozen voor die 1500 meter, omdat ik daar iets meer op kwaliteit kan trainen. Dat is eigenlijk ook het trainen dat ik een beetje mis.

We hebben met het team afgesproken om iets minder kilometers te gaan lopen in voorbereiding op de Rotterdam Marathon op 7 april. En ervoor te kiezen dat ik wat meer vanuit snelheid die marathon zal gaan benaderen, mits mijn lijf dat natuurlijk toestaat. Daarvoor heb ik er dus voor gekozen om geen wedstrijden te lopen, zodat ik eigenlijk op het moment dat ik me fit voel, ik zo’n zwaardere tempotraining in kan lassen. En als ik me een keer wat minder voel, ik kan schakelen en kan zeggen, ik doe dat niet.

Ik denk dat de komende periode me veel gaat brengen. Daarbij vind ik het wel heerlijk om dan straks wel de Midwintermarathon te gaan lopen. In plaats van de 25 kilometer doe ik daar dus de 8 kilometer. Ze hebben een mooi internationaal startveld en het is in mijn eigen stad. De dag voor de wedstrijd kom ik thuis. Heerlijk, ik kan gewoon op de fiets naar de wedstrijd. Dat geeft me ook een heleboel rust en ik verwacht eigenlijk niets van mezelf, dus ik wil daar gewoon een goede snelheidsprikkel pakken in die wedstrijd. Het klinkt wellicht wat raar, maar het resultaat interesseert me dan niet zo heel veel, omdat het doel de marathon is.

Die focus, dat dat resultaat daar dus niet zo belangrijk is, wil ik er inbrengen. Dat ik me wat minder ga focussen op de tussendoelen en meer op het einddoel. Net als ik in aanloop naar Amsterdam heb gedaan. Ondanks dat eigenlijk niets goed ging, ben ik me blijven focussen op mijn einddoel en ben ik blijven doorgaan. Daardoor werd ik nog derde en kon ik nog 2.18:44 lopen. De bedoeling is dat ik die mindset nu vasthoud, maar het mezelf wel makkelijker maak door minder wedstrijden te gaan lopen.

Ik houd jullie op de hoogte van wat ik in Zuid-Afrika doe, dus blijf me volgen!

Gert-Jan

Geen opmerkingen: