zondag 6 januari 2019

Verslag van de 3e Dijkencross in Pannerden

Daan Reintjes
Goede test voor Daan Reintjes in 3e Dijkencross Pannerden

Door Benno Stevering
PANNERDEN – De 3e editie van de Dijkencross Pannerden kende in de persoon van de soepel lopende Daan Reintjes een snelle winnaar. Liemers atleet Reintjes uit Zevenaar: ‘’Ik had wel harder gewild, maar om in je eentje onder de 31 minuten te lopen miste ik een sparringsmaatje. Na twee kilometer had ik al een gaatje op Wouter Jansen. Ik ben blij met 31.17 minuten in een constante race. Deze winst was twee tellen langzamer dan in de eerste aflevering. Qua zwaarte was de wind op de dijk de grootste tegenstander, maar redelijk steady. Ik ben blij met de gelopen tijden in Pannerden. Straks wacht nog een 10 kilometer in Beek op 27 januari. Daar hebben ze een nieuw parcours en de lange bult is er uit. Dus het zal aftasten zijn. En dan moet ik met 100 km per week klaar en uitgerust zijn voor het NK in Schoorl in het tweede weekend van februari. Als ik daar bij de eerste 15 Nederlanders finish ben ik tevreden. Met mijn huidige niveau kijk ik er vol vertrouwen naar uit.’’

Een tevreden Doris Artz uit Arnhem werd derde en verzekerd van de eerste plek in het eindklassement. Voor hem eindigde nog Wouter Jansen uit Elst. De Arnhemse atleet Artz startte rustiger dan vorige keer. Merkte dat het tempo in het begin flink omhoog ging door Reintjes en Jansen en moest zich wat terug laten zakken. Uiteindelijk was de derde plek nog voor hem binnen bereik waar hij tevreden mee was. Hij gaf aan dat er vorige week wat minder wind stond op de dijk. Een schrale troost voor de meeste hardlopers. In Pannerden staat er meestal wind op de dijk. Veteraan Frank Reintjes uit Oud-Zevenaar finishte nipt voor vijftig plusser Keurntjes uit Zevenaar in 34.42 minuten. Reintjes die zichtbaar blij was dat hij kon bijblijven en richt zich op het NK indoor in Apeldoorn. Keurntjes was blij met zijn prestatie op de tien kilometer. ‘’Ik had wat problemen met mijn hamstrings. Dankzij therapeut Frans uit Pannerden was ik snel hersteld. Ik liep nu 35.55 minuten. Vorige week was dat nog 36.25 minuten. Natuurlijk werd ik ook opgezweept door Frank Reintjes die voor me liep. Het ging nu beduidend beter. Voor de wintercross in Beek is dit een goede basis. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de bult er uit is. Bij de veertig plussers was het Marco Rutgers uit Doetinchem die tweede werd achter Niels Roseboom. Met 40.04 minuten was de Nijmeegse Ellen Heuveling de Arnhemse Floortje Giezman ruim voor.

Eline de Jong uit Didam zegevierde op de vijf kilometer bij de vrouwen in 19.41 minuten. ‘’De sterk bezette Sylvestercross in Soest ging goed met een mooie 8e plek. Vervolgens heb ik flink doorgetraind voor Pannerden welke wedstrijden een extra harde prikkel geven. De weersomstandigheden zijn zachter dan andere jaren en dan ook ideaal om een snelle tijd te lopen.  Ik beheerste de wedstrijd vanaf kop, maar Kerstin van Embden uit Elten kon dijkopwaarts aardig meekomen. Na de Apeldoornse midwintercross wacht mij het NK 10 km in Schoorl als piekmoment. Later in het seizoen ga ik mijn vijf en tien kilometer tijden aanscherpen. Dat is alleen mogelijk als je zowel lichamelijk als mentaal er klaar voor bent. Ik voel dat ik momenteel mentaal ook erg sterk ben.’’ Bij de mannen zette Arnhemmer Tom Sluiter de rapste tijd op de klokken in 17.02 minuten. Erik Achterkamp uit Westervoort liep naar een eerste plek bij de veertig plussers in 19.40 minuten op 17 tellen gevolgd door Bob Takken uit Bemmel. De vijftig plussers zaten eveneens dicht bijelkaar. Zo werd Raymond Vleghert uit Zevenaar winnaar in 20.16 minuten.  In totaal kwamen er 375 deelnemers aan de start. De laatste editie staat in het teken van Alpdhuezes, waarbij een deel van het inschrijfgeld van de Dijkencross wordt besteed aan de kankerbestrijding.

1 opmerking:

Anoniem zei

met veel plezier lees ik wekelijks het leuke verslag van de dijkencross.
alleen vind ik het jammer dat er nooit iets over de jeugd geschreven wordt.
op de 1km 2.3 km en de 5 km (13 t/m15jr)zijn er toch ook voldoende enthousiaste deelnemers die later ook nog mee willen doen.
het zou fijn zijn daar ook wat aandacht aan te besteden.

een enthousiaste en fanatieke deelnemer...