zondag 4 oktober 2009

Verslag van de Kanonsloop in Groenlo

Tonnie Klein Gebbink zorgt voor trilogie in Kanonsloop

Door Benno Stevering

De 43-jarige Tonnie Klein Gebbink uit Groenlo zorgde voor sensatie voor eigen publiek en won zondagmiddag voor het derde jaar achtereenvolgende jaar de vijftien kilometer lange Kaak Kanonsloop in een tijd van 55 minuten en 21 seconden. Erik Sanders uit Huissen presteerde na een langdurige blessure door te winnen in een mooie eindtijd van 15.40 minuten op de vijf kilometer.

Zaterdag stond er nog vrij veel wind en was het guur. Op de wedstrijddag zelf was de wind wat gaan liggen en was het droog. Goed voor een opkomst van 239 deelnemers  waarmee de organisatie van lopersvereniging Groenlo, door sponsor Kaak gestoken in herkenbare pakken,  bijzonder tevreden mee was. Vorig jaar nog liep Klein Gebbink zijn thuiswedstrijd in 56.17 minuten. Toen werd het een nek-aan-nek race met Hans Kuiper uit Haarlo. Kuiper liet dit jaar verstek gaan. Dit keer liep Klein Gebbink zonder enige tegenstand naar de overwinning. Wel bleef het parcoursrecord van 52.52 minuten intact.Dit is een mooie afstand. De drievoudige winst op rij geeft me veel voldoening. Met een minuut eraf van mijn pr is het met deze tijd van 55.21 minuten weer raak. Ik ben heel tevreden. Over de drie ronden van vijf kilometer heb ik vrij vlak en constant een eenzame strijd kunnen lopen. Onlangs liep ik nog 1.21 uur op de halve in Warnsveld. Vijf jaar geleden is Klein Gebbink gestopt met tennis en vond een nieuwe uitlaatklep in het hardlopen. Sindsdien is hij onafgebroken lid van de organiserende lopersvereniging Groenlo en wil met een vier wekelijkse training toewerken naar een marathon. Nicole Hoffman van LVG Groenlo, drie jaar actief als loopster,  noemt zich een heuse recreante en geniet als ze eens een regionale wedstrijd op naam mag zetten. Dat was duidelijk te zien nadat ze de vijftien kilometer won in 1.06.32 uur: Vorig jaar won Sylvie Klein Goldewijk uit Zieuwent nog in 1.1.17 uur. Na iedere keer tweede te worden, mocht ik nu een keer winnen bij haar afwezigheid. Rond de dertiende kilometer werd het echt pittig, maar ik wist door te zetten. De halve marathon van Warnsveld liep ik in 1.40 uur. Ik richt me verder op de zevenheuvelenloop

Rap verliep het op de vijf kilometer. Erik Sanders uit Huissen, trainende bij Nijmegen atletiek, pakte de volle winst op de vijf kilometer met een tijd van 15.40 minuten. De blessure waarvan ik lange tijd last heb gehad lijkt over. Deze tijd is mooi, maar mijn pr staat op 14.29 minuten. Tijdens de halve van Eindhoven zal ik hazen. Verder staat er op 1 november in Den Haag een tien km op het programma. Ook wil ik presteren in Egmond en in Schoorl. Uiteindelijk blijft mijn ambitie op de marathon liggen. Bij het Nk marathon werd ik tweede in 2.19 uur. Ik denk in 2010 weer een drietal marathons te willen lopen na goed overleg met mijn trainer Theo Joosten (eveneens trainer van Marco Koers). Mijn kilometers zullen dan van 80 naar 130 kilometers per week verschuiven. Verder werk ik bij PK in Dodewaard en ben bijna afgestudeerd gymleraar. Survivalrunner Martijn te Geershuis uit Geesteren werd tweede in 16.09 minuten voor duatleet Gerben Schreurs die net terug van een langdurige blessure, 16.57 minuten nodig had. De 33-jarige te Geershuis ondervond veel last van de wind maar beaamde in Sanders zijn meerdere te erkennen. Hij richt zich nu op de Holterbergloop. Brigit Landewe uit Boekelo won na een dag ervoor gecrost te hebben in Dedemsvaart de vijf kilometer bij de vrouwen in 19.06 minuten. Ook Lisa te Molder uit Zieuwent en Chantal Klein Gunnewiek uit Lichtenvoorde finishten met 19.45 en 19.51 minuten onder de twintig minuten. Met 34.39 minuten was Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk twintig tellen sneller dan twee jaar geleden op de tien kilometer in de Kanonsloop te Groenlo. De Posbankloop verliep slecht. Onlangs heb ik nog wel mijn pr op de 1500 meter naar 4.22 minuten aangescherpt. Dit seizoen verliep goed. Ik heb in Groenlo vandaag niemand in mijn directe omgeving gezien en kon op de lange rechte stukken nog mooi aanzetten en doortrekken. Ik ben dan ook niet ontevreden!. Ronald Boomkamp van ASV Eibergen werd tweede in 36.55 minuten. Bij de vrouwen won Ellen Wopereis uit Lichtenvoorde in 44.01 minuten.

Geen opmerkingen: