zaterdag 13 november 2010

Verslag van de tweede 3dNb Cross in Aalten

Godfried Wopereis uit Lichtenvoorde
Eric Demkes wint, maar is langzamer dan in vorige editie

Door Benno Stevering

Eric Demkes uit Aalten, lid van de organiserende vereniging AVA'70 zegevierde net als vorige week ook in de tweede aflevering van de 3dNb-crosscompetitie van AVA'70. Hij liet de klokken na drie ronden en vijftien kilometer stil staan op 58 minuten en 42 seconden. Op zijn zegetocht kreeg hij iedere ronde luid applaus van zijn clubleden en familie waaronder zijn oudste broer en vader. Godfried Wopereis uit Lichtenvoorde werd met 1.01.18 uur een uitstekende tweede. Het parcours in Aalten was dit keer minder modderig en drassig. Gaby Spangemacher en Birgit Vering,  de beide Diensttagläufer uit Bocholt gingen gelijktijdig over de finish in 1.18.30 uur.

Demkes gaf aan bewust iets langzaam weg te zijn gegaan. Toch werd het voor hem ook dit keer zwaar. De lopers die bij de tien kilometer voorin liepen, hielden het tempo de eerste ronden hoog.  In de eerste ronde trokken we samen op. Het hoge tempo trok bij mij wel bij, als je mee wilde. Je pept elkaar op. Toch resulteerde dat voor mij niet in een snellere tijd. Er trad zelfs wat verval op doordat ik eerder verzuurde. De ervaren trainers Bert Klutman, Gerard Demkes en anderen zijn bijzonder waardevol voor ons als AVA'70 lopers. Looptraining wordt afgewisseld met spierversterkende- en ademhalingsoefeningen om hetzelfde hoge tempo aan te kunnen houden. Ook de lengte van de spieren wordt getraind.  Met zo'n 50 kilometer per week loop ik zo'n driemaal per week. Gerton Prinsen uit Eibergen, werkzaam in de technische dienst bij de Molenberg in Groenlo, liep sterk op de tien kilometer. Hij won in 38.06 minuten. Na zeven kilometer wist ik de koppositie van Eric over te nemen en door te trekken. Verder lag het tempo vrij constant. Volgende week wacht me de Zevenheuvelenloop. Het is te hopen dat het dan ook zo goed gaat! Jan Wevers was met 38.27 minuten de snelste vijftig plusser. Bjorn Demkes uit Lievelde werd een uitstekende derde in 38.33 minuten. 

Jojanneke Berendsen uit s-Heerenberg, lid van Atletio'73 maakte bij de vrouwen na vijftien jaar weer eens haar opwachting op de tien kilometer en won. De 35-jarige fysiotherapeute wilde onder de 43 minuten en liep naar een tijd van 42.29 minuten. Met 29 seconden verval in de tweede ronde ben ik redelijk tevreden. Vorig jaar heb ik geen wedstrijden gelopen en afgelopen zomer heb ik veel interval gedaan. Verder heb ik aan mijn duurvermogen gewerkt.  Dit jaar heb ik het Rondje Oude Ijsselstreek gelopen en in Wehl een vijf kilometer. Een tien kilometer is dan weer even wennen. Na een wedstrijd heb ik zeker twee weken herstel nodig. Wellicht loop ik nog mee in de Montferlandrun. Mijn zelfverzekerheid bij wedstrijden komt vanzelf weer terug. Heidi Jentink uit Aalten werd tweede in 46.59 minuten. 

In 2008 liep Wouter Gijsberts uit Aalten een tijd van 16.44 minuten op de vijf kilometer. Vorige week liep Lars Duistermaat 15 tellen boven dat parcoursrecord.  Ook Marcel Echers uit het Duitse Rhede was zaterdag met 18.24 minuten niet in staat in de buurt te komen van het parcoursrecord van Gijsberts. Duistermaat was afwezig, waarna Kevin Kugathasan uit Aalten de tweede plek pakte in 18.46.  Jasmin Nieland uit het Duitse Rhede finishte als eerste vrouw in 20.34 minuten. Katja Demkes uit Lievelde gaf aan met haar tweede plek in 22.42 minuten tevreden te zijn. Voor haar een uitstekende voorbereiding op de Montferlandrun. Ingrid van Zolingen uit Aalten, vorige week nog winnares moest nu vanwege steken in de zij genoegen nemen met een negende plek.  Slechts het record op de twee kilometer werd aangescherpt door zowel Vanessa Derksen uit het Duitse Rhede naar 7.59 minuten als ook door haar plaatsgenoot Jonathan Kolks die 7.09 minuten klokte.
Jojanneke Berendsen uit 's-Heerenberg

Geen opmerkingen: