maandag 15 november 2010

Herfstloop in de Vennebulten en het Goor

De weilanden zijn nog erg nat
Tussen een vergadering op mijn werk en het begin van mijn dienst heb ik nog enkele uurtjes over om een lekker eindje te gaan lopen. Vanuit Varsseveld rijd ik in de richting van zalencentrum de Radstake en parkeer daar mijn auto. De beroemde fokhengst Amor (1959-1991) kijkt rustig vanaf zijn standbeeld op me neer, dat er in 1989 vanwege zijn dertigste verjaardag werd geplaatst.

Ik steek de Twenteroute over en sla linksaf het motorcrosscircuit de Vennebulten op. Het is hier erg drassig om te lopen en al snel zoek ik de verharde Rieteweg op. Op een bord van het bosbessen- en zachtfruitbedrijf van de familie te Pas lees ik dat ik in de buurtschap de Heelweg zit en dat verbaast me een beetje, ik dacht dat de Heelweg aan de overkant van de N18 lag. Links in de verte zie ik de Beltkorenmolen van Harreveld en een paar minuten later sta ik voor een hek bij een maisveld en ik kan alleen maar meer die kant op waar ik net vandaan kom. 

Er zit niets anders op om terug te lopen en ik zoek maar gauw het beboste gedeelte op en even later kom ik in de buurt van de schaapskooi. In deze omgeving is de laatste jaren veel beplanting gerooid en de humusrijke bovengrond afgeplagd en afgevoerd. De afgeplagde gedeelten worden ingerasterd en sinds het begin van 2009 lopen er weer schapen te grazen.

Een eindje verder in het Aaltense Goor zijn de weides erg drassig en staan vaak vol met water. De natuur is hier prachtig en even verder doen de windmolens hun werk. Aan de andere kant van het weiland zie ik twee reeën lopen, ik sta er even bij stil omdat ik het altijd een mooi gezicht vind. Na ruim een uur lopen ga ik terug naar mijn auto en onderweg daar naar toe praat ik nog wat bij met een bekend AVA'70 lid. Wat is het toch heerlijk om weer eens een mooie droge en zonnige herfstdag mee te maken!

 fotoalbum
De fokhengst Amor
De windmolens in 't Goor

Geen opmerkingen: