zondag 5 februari 2012

Henrie Drenthel loopt een sneeuwtrail op de Posbank

Henrie Drenthel
Omdat de meeste atleten van de Lange Afstand Groep da zaterdag vrijaf hadden i.v.m. de Midwinter Marathon in Apeldoorn, hadden Wim Brinkman en ondergetekende het idee opgevat een paar uur op de Posban k te gaan lopen en wat routes te verkennen voor het geval we een keer met een grote groep die kant op gaan. Helaas belde Wim al voor 9 uur af, en ben ik dus in m’n eentje naar Rheden gereden (what’s in a name).

Om 9.45 uur vertrokken vanaf de parkeerplaats bij het Bezoekerscentrum Veluwezoom, besloot ik eerst de gele route te nemen, over te stappen op de blauwe, de rode, zwarte, wederom de gele en via de zwarte te eindigen. Via Heuven liep ik achtereenvolgens naar Beekhuizen, het gebied waar ook de beide afstanden op de Posbankloop in september de Emmapyramide bedwingen. Van daaruit richting het Rozendaalse Veld (van de gelijknamige veldloop en de derde Kerstdagloop). Hier een zwart pijltje gemist, maar zodoende wel een prachtig, maagdelijk wit paardenpad over de heide gelopen richting brandtoren.

Wederom terug bij Beekhuizen via de uitkijkpost Herikhuizen het Herikhuizerveld overgestoken richting Paviljoen de Posbank. Ondertussen al enkele reeën waargenomen en sporen te over van wilde paarden en Schotse Hooglanders, maar ze helaas niet gezien. Na ruim 2 uur lopen en ca. 20 kilometer te hebben afgelegd kom ik ondanks de kou (-13 bij de start) toch redelijk bezweet binnenvallen bij het Paviljoen. Een welverdiend kopje koffie (vind ik zelf) en bah, zit ook nog appeltaart bij.

Na zo’n twintig minuten ga ik weer op weg want ik wil nog minimaal twee routes verkennen en van daar uit terug naar de parkeerplaats, want om 15.00 uur stond er weer een zaalvoetbaltoernooi op het programma. Ik besluit de gele route te pakken, daarna de witte tegengesteld (bleek een slecht plan) en de tweede helft van de hiervoor gelopen zwarte. Vanuit het Paviljoen loop ik eerst het zuidelijke deel van de Onzalige Bossen tot aan parkeerplaats de Lappendeken. Daar loop ik de witte route tegengesteld (met de klok mee) maar zie al snel geen witte pijlen meer (nee, dit kwam niet door de sneeuwJ).

Loop een kwartier rond richting De Steeg en weer terug en kom via enkele paden weer terug bij de Lappendeken. Van hieruit is het simpel, de gele pijlen volgen tot aan Koepel De Kaap en van daar uit de zwarte pijlen over de heide tot aan het Bezoekerscentrum. Klokslag 13.30 uur rijd ik weer weg richting Aalten. Een kleine 30 kilometer heerlijk gelopen in een nog mooiere omgeving. Ben blij dat ik niet naar Apeldoorn hoef…

sportieve groet,

Henrie Drenthel
Overzichtskaart routes Posbank

3 opmerkingen:

Geert zei

Prachtige route weer Henrie, 15kilometer meelopen had mij ook wel wat geleken.

Je hebt wel een energie hoor als je vanmiddag alweer zaalvoetballen moet, petje af!

André zei

Eigenlijk heb je groot gelijk Henrie. Ik ben net terug uit Apoeldoorn. Prachtig gebied, maar bijna volledig asfalt. Niets voor jouw dus... Onderweg echter genoeg plekken gezien die prima als beginpunt kunnen dienen om eens lekker door de natuur te lopen.

Moest je nou echt zelf nog zaalvoetballen, of mocht je keepen ;-)

Henrie zei

Jongens, ik hoef alleen maar te coachen en in de kantine te zitten, ha,ha. Proost.