dinsdag 25 augustus 2020

Route 67: Berg en Dal - Heilige Landstichting-Ubbergen

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 67e route uit deze serie: We lopen vanuit Berg en Dal over de stuwwal van het Rijk van Nijmegen. Tegenover park Tivoli gaan we direct de loofbossen in met hoge heuvels en diepe dalen. In het Filosofendal stroomt een bronbeekje dat het Wylerbergmeer voorziet van heel zuiver water. Na wat gekronkel over smalle voetpaadjes door de bebouwing van Beek komen we in het landgoed Heerlijkheid Beek. De route brengt ons langs glooiende akkers, die ook wel de Elyzeese Velden worden genoemd. Vanaf de rand van de Boterberg hebben we bij helder weer verre uitzichten over de Ooijpolder. Op het tweede deel van deze wandeling lopen we door het bos langs de rand van de Heilig Land Stichting en het Orientalis museum. We maken een stevige klim naar de Meiberg die op 90 meter en van de hoogste punten is in de omgeving. Het laatste stuk wandelen we over de glooiende velden van landgoed Holthurnsche Hof, tegenwoordig een Hampshire Hotel, terug naar Tivoli. Langs of dichtbij de route bevinden zich het Orientalis Museum en het Afrikamuseum.

Route 67: Een route door de bosrijke heuvelachtige omgeving van Berg en Dal
Afstand: 12.5 kilometer
Start: Amusementspark Tivoli Oude Kleefsebaan 116 - 6571 BK Berg en Dal
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 25 augustus 2020
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaatsen tegenover park Tivoli loop je in de richting van de rotonde en je neemt de eerste klinkerweg RA, Wyler
02.Wylerbergpark naar links negeren, dan wordt het een halfverharde weg
03.Nu neem je het eerste bospad naar rechts via een voetgangerspassage bij een bordje 'Rijk van Nijmegen Duivelsberg'
04.Direct daarna op een splitsing rechts aanhouden, een pad naar beneden
05.Bij het eerste bruggetje aan je rechterhand ga je RA houten trappetjes af naar beneden, het bruggetje over, trappetjes omhoog richting Duivelsberg
06.Het pad gaat flink stijgen. Op een driesprong LA, een pad dat weer omhoog gaat, je passeert een bankje aan je rechterhand met uitzicht over een open vlakte
07.Aan het eind van dit pad ga je een trappetje af en je komt uit op een klinkerweggetje
08.Hier ga je LA, dat gaat direct over in een onverhard pad
09.Met de bocht mee naar links en daarna op een kruising LA, een breed pad omhoog langs een verbodsbord verboden in te rijden
10.Je neemt het eerste pad naar links, je passeert een bordje 'Rijk van Nijmegen Duivelsberg', een voetgangerspassage en je gaat via trappen naar beneden
11.Op een kruising in het dal ga je RA, je gaat een brug over met één houten leuning en vervolgt het pad RD
12.Aan het eind van dit pad ga je scherp LA, een brede halfverharde weg
13.Op een Y-splitsing rechts aanhouden, een pad dat rechts van achteren komt negeren 14.Dan kom je op de hoek van een open veld bij een splitsing, hier het pad naar links negeren en RD de brede halfverharde weg volgen omhoog
15.Je passeert een huis aan je rechterhand en vervolgt het pad omhoog
16.Je passeert een straatnaambordje 'Piet van Rossumpad' en gaat op de splitsing direct daarna LA
17.Een pad naar links via trappetjes negeren, op een splitsing bij een bank LA
18.Vlak voor een houten afsluitboom RA, een pad naar beneden, een paadje schuin rechts omhoog negeren
19.Je daalt verder af in de richting van bebouwing en grasland, met de bocht mee naar links langs het grasland aan je rechterhand
20.Op een kruising ga je RD, een smaller paadje, je kruist twee keer achter elkaar andere paden en je loopt in de richting van een asfaltweg
21.De weg bij een oversteekplaats oversteken en een smal paadje in langs een groen metalen hek aan je rechterhand
22.Met een bocht naar links volgen en via houten trappetjes omhoog
23.Je komt uit op een asfaltweggetje, hier ga je RA.De Oosterbergweg gaat over in de Westerbergweg
24.Na de poort bij huisnummer 5 (Wijnhuis Sterrenberg) ga je RA, een smal wandelpaadje via een voetgangerssluis. Dit paadje aflopen tot je uitkomt op een klinkerweggetje
25.Hier ga je RA en direct daarna weer LA via houten trappen naar beneden
26.Je komt uit op een klinkerweggetje, daar ga je LA
27.Je komt bij een voorrangsweg, Nieuwe Holleweg, en gaat LA
28.Direct daarna op een driesprong rechts omhoog, Oude Holleweg
29.Waar de asfaltweg met een bocht naar links draait ga je RD, je passeert een bordje van het Geldersch Landschap 'Heerlijkheid Beek', een brede onverharde weg
30.Een pad naar rechts negeren. Je passeert huisnummer 4 en gaat RD, pad omhoog
31.Een pad naar rechts negeren en direct daarna op een Y-splitsing rechts aanhouden, pad naar beneden
32.Bij een bankje met de bocht mee naar links, je hebt een open vlakte aan je rechterhand
33. Een pad naar links negeren en even daarna bij een bankje RA tussen de velden door
34.Je neemt het eerste grassige pad schuin links omhoog
35.Op een kruising RA, met het pad meebuigen naar rechts
36.Nu neem je bij een bankje het eerste pad naar links, langs de bosrand
37.Je passeert een bankje en op een kruisinkje direct daarna ga je RD
38.Je passeert een wit huis aan je rechterhand, bij een bankje het bredere pad links aanhouden
39.Je passeert een houten sluisje en even daarna neem je op een vijfsprong het eerste pad LA
40.Na het passeren van een sluisje links aanhouden via een trapje
41.Op het halfverharde pad ga je RA naar de asfaltweg, schuin links oversteken, een bosweg in langs hekken en huizen. Je komt uit bij de hoofdweg door Berg en Dal
42.Oude Kleefsebaan oversteken, heel even naar rechts en direct weer scherp links, Kwakkenberglaan. Koningin Julianalaan naar links negeren
43.Je passeert een wit-rode slagboom en een bordje 'Opengesteld' en loopt het bos in
44.Op vijfsprong direct daarna LA, een breed halfverhard bospad. Zijpaadjes negeren
45.Op een kruising RD, je passeert een wit-rode slagboom en dan ga je RA
46.Je passeert opnieuw een slagboom en een bordje 'Opengesteld' en daarna ga je RD, een breed halfverhard pad. Dit pad uitlopen.
47.Aan het eind LA, je hebt aan je rechterhand een groen hek van gaas. Je blijft dit pad langs het hek ca. 700 meter steeds maar RD volgen tot je uitkomt bij een asfaltweg
48.Hier ga je RA over het fietspad. Nu ga je na huisnummer 17 aan je linkerhand LA de weg over en je loopt het bos weer in
49.Je passeert een infobord, een parkeerplaatsje en gaat tussen houten paaltjes door, een onverharde weg.
50.RD tot het brede pad naar recht afbuigt. In deze bocht neem je het smalle pad RD
51.Aan het eind van dit pad LA, zijpaden negeren. Aan je linkerhand grasland, aan je rechterhand akkers
52.Op de hoek van de akker aan je rechterhand ga je RD. Deze weg helemaal uitlopen, deels langs een hek en zijpaden negeren
53.Je passeert een houten afsluitboom en komt uit op een brede bosweg, hier ga je LA naar beneden
54.Je neemt nu het eerste pad RA langs de bosrand, dit pad van krap 1 km steeds blijven volgen tot vlak voor een asfaltweg
55.Hier ga je RA over het fietspad. Nu neem je de eerste onverharde weg links, Valkenlaagte
56.Aan het eind LA en rechts over een parkeerterrein in de richting van het Fletcher Hotel Holthurnsche Hof
57.Om de rotonde voor het hotel heen en dan op een splitsing tussen diverse gebouwen LA langs het terras van de Brasserie
58.Daarna links aanhouden via een onverhard pad naar beneden. Op een driesprong linksaf over een asfaltweggetje verder naar beneden
59.Na een slagboom in een bocht ga je LA over een pad langs een bord 'doodlopende weg'. 60.Waar het pad naar rechts buigt, ga je schuin RD, iets omhoog, richting heg
61.Je komt uit op een klinkerweg, hier LA
62.Je komt uit bij een drukke verkeersweg. De weg RD oversteken naar een smal bospaadje
63.Kort daarna LA en dit paadje volgen tot kort voor Pannenkoekenhuis De Heksendans