vrijdag 6 augustus 2021

Olympische Spelen middag 7: Historische dubbelslag voor Nederland op Zevenkamp

Anouk Vetter en Emma Oosterwegel

Vrijdag 30 juli tot en met zondag 8 augustus wordt het olympische atletiekprogramma afgewerkt in Tokio. In totaal komen 43 teamNL atleten in actie. Vetter en Oosterwegel zorgden voor een historische atletiekmiddag, Bonevacia werd achtste in de 400 meter finale en de Nederlandse vrouwen plaatsten zich voor de 4x400 meter finale.

Debutante Oosterwegel wint brons

Wie voorafgaand aan de Spelen Emma Oosterwegel had opgeschreven als kanshebber voor een medaille, die werd voor gek verklaard. Maar hoe verder de zevenkamp vorderde, hoe realistischer het werd. Met alleen nog de 800 meter te gaan, bezette Oosterwegel de vierde plek. Concurrentie kwam van Williams en Vidts, al snel bleek dat Williams moest lossen op de 800 meter en Vidts de voornaamste uitdager was. Oosterwegel mocht 3.3 seconden toegeven op de Belgische Vidts, dus toen Vidts ervandoor ging, moest debutante Oosterwegel erachteraan. Dit deed ze met succes, het gat werd niet groter dan twee seconden. Wanneer de uitslag op het scorebord verschijnt, 6590 punten betekent 300 punten meer dan haar persoonlijk record!, kan ze haar ogen amper geloven. Emma Oosterwegel stunt met een bronzen medaille op haar allereerste (!) Olympische Spelen.

Na afloop stond ze de NOS te woord: "Ik wist wat ik moest doen om derde te worden, maar mijn lichaam was op dus ik twijfelde wel. Ik heb vannacht nauwelijks geslapen, maar er was maar één optie: achter Noor aan (red. Vidts). Ik dacht alleen maar brons, brons, brons. Pfff, ik kan het niet geloven. Ja, dit voelt als de meerkamp van mijn leven. Het is onwerkelijk. En heel mooi om dit samen met mijn trainingsgenootje Anouk te doen."

Vetter in NR naar zilver

Anouk Vetter kon na het verspringen en speerwerpen een medaille bijna niet meer ontlopen. Tijdens de afsluitende 800 meter mocht Vetter maar liefst 18 seconden verliezen op de nummer drie. Vetter liep een hele degelijke 800 meter en veroverde het zilver definitief. Een overwinning voor haar, zeker nadat ze in Doha haar meerkamp afbrak vanwege mentale struggles. Ze nam daarna een break van de sport en hervond zichzelf in Sri Lanka. Nu is ze terug, en hoe! Ze verbeterde haar eigen Nederlands record uit 2017, eindigt met 6689 punten, en pakt een Olympische medaille in Tokio.

"Ik ben opgelucht, maar ook heeeeeel blij.  De les die ik geleerd heb? Doe wat je leuk vindt. Ik ben trots dat ik hier weer sta als topsporter. En het is zo fijn dat ik het samen met Emma doe, dat maakt het bijzonder. We hebben het goed voor elkaar. Trouwens, ook nog een leuk verjaardagscadeau voor mijn vader (en coach), hij is zondag jarig. Huppakee, twee medailles", aldus Anouk Vetter bij Jeroen Stekelenburg van de NOS.

Bonevacia wordt achtste in 400 meter finale

De finale bereiken was een historische prestatie, nooit eerder lukte het een Nederlandse atleet dat te presteren. Bonevacia begon goed aan zijn race, kon volgen en deed tot 340 meter mee voor de prijzen. Daarna zakte Bonevacia terug in het veld en moest hij genoegen nemen met een achtste plaats. Ook Bonevacia bezocht Jeroen Stekelenburg na afloop van zijn race, totaal uitgeput kwam hij aan het woord: "Het was een goede race. Ja, sowieso is het nog steeds een geslaagd toernooi, ook nu ik achtste ben. Ik ben superblij dat ik hier sta. Het geeft me motivatie voor Parijs 2024. Ik word van deze ervaring alleen maar beter. Aan iedereen, dank je wel voor de mooie reacties. Ik lees ze allemaal. Nederland en Curacao, ik hou van jullie!" "En morgen weer de 4x400 meter hè?" "Ja man, ik heb een druk programma", vertelde een enthousiaste Liemarvin Bonevacia.

Nationaal record en finale voor de 4x4

De 4x400 meter vrouwen (opstelling: Lieke Klaver, Lisanne de Witte, Laura de Witte en Femke Bol) plaatsten zich als tijdsnelste voor de finale van zaterdagmiddag. Lieke Klaver begon de race voortvarend en wisselde tegelijk met Jamaica en de Verenigde Staten, daarna nam Lisanne de Witte het stokje over en zij moest iets toegeven op de concurrentie. De derde loper, Laura de Witte, ontving het stokje van haar oudere zus en daarmee startte ook eindelijk haar Olympisch toernooi. Ze kon de vijfde positie goed vasthouden, maar Femke Bol moest een enorme eindsprint inzetten om zich tussen de beste drie, die zich rechtstreeks zouden plaatsen, te nestelen. Na de ongekende inhaalrace van Bol strandde het team op de vierde plaats (op twee honderdste van plek drie), een positie die niet direct toegang gaf tot de finale. De dames liepen echter een nieuw Nederlands record van 3:24.01 minuten en dat was meer dan genoeg om bij de tijdsnelste te horen. De finale wordt zaterdagmiddag om 14:30 uur (NL tijd) gelopen.

Bekijk hier de reactie van de dames bij de NOS.

Tijdschema vrijdagmiddag

Vanmiddag staan er weer mooie atletiekonderdelen op het programma. Klik hier voor meer informatie over TeamNL op de Olympische Spelen.

Geen opmerkingen: