zaterdag 7 augustus 2021

Verslag van de Viking Zomertrail in Dieren

De groep loopmaatjes van AVA'70

Eindelijk was het dan weer zo ver! Een echt trailevenement! De Viking Zomertrail op 7 augustus was meer dan welkom na zo’n lange periode zonder evenementen. Ik werd dan ook al voor de wekker wakker met een heel goed humeur. Eigenlijk had ik me ingeschreven voor de 50 km, maar ik werd gehinderd door wat liesklachten. Maar 20 km zou toch moeten lukken zonder al te veel problemen dacht ik. Ik had daarom met een groep loopmaatjes van AVA’70 afgesproken om met hen samen de 20 km te lopen. Geen wedstrijdelement, maar gewoon genieten van de natuur en het feit dat je dat kunt delen met je loopmaatjes.

Het weer zou perfect worden. Niet te warm en maar weinig kans op regen. En op weg naar Dieren scheen de zon al en dat zou eigenlijk ook de hele dag zo blijven. Een echte zomertrail dus, maar zonder dat het heel heet of benauwd werd. Nadat we de auto geparkeerd hadden in de P+R bij het station wandelden we naar de start. Daar troffen we naast onze AVA maatjes ook diverse andere lopers die ik kende. Een gezellige sfeer zat er meteen al in. Nadat iedereen het startnummer had opgehaald wandelden we weer naar het station. De 20 km ging nl. eerst even met de trein van Dieren naar Rheden om zo meer mooie paadjes mee te kunnen pakken.

De treinreis duurde maar vijf minuten, maar was een mooie start van de Zomertrail. Nadat we uitgestapt waren wandelden we met een grote groep lopers naar een punt net buiten de bebouwde kom. Er was geen officiële start en ook geen tijdsregistratie dus we besloten zelf even af te tellen. Na de start ging het meteen al heuvelop waardoor het even stil werd in de groep. Maar na een stukje wandelen op het steile stuk omhoog kregen we wat meer lucht en vooral de dames maakten daar meteen gebruik van om het gesprek voort te zetten. De rest kon er af en toe ook tussen komen en zo liepen we gezellig kletsend onze eerste kilometers. We pikten links en rechts ook nog wat lopers op die het leuk vonden om met ons mee te lopen, hoewel we sommigen ook al snel weer kwijt waren.

Ook was er tijd genoeg om even een groepsfoto te maken en stopten we even om te kijken naar een kudde schapen die door een herder werd voortgedreven naar graziger weiden. Mooi om te zien hoe één herder met hond alles bij elkaar kan houden. Het eerste stuk was behoorlijk heuvelig, het gros van de 350 hoogtemeters zat voor het gevoel in de vele klimmetjes in de eerste helft van de route. De iconische trap bij Koepel de Kaap zat er uiteraard ook in, met gelukkig een verzorgingspost op de top. Hier namen we uiteraard even de tijd om een colaatje te drinken en wat lekkers te pakken.

Ik vond ieder oponthoud eigenlijk prima, het spiertje in mijn lies deed irritant bij iedere landing. Niet heel pijnlijk maar irritant. Even een paar passen wandelen om achterblijvers bij te laten komen rekte alles weer even lekker op en na verloop van tijd werd het gelukkig beter. Maar omdat je dan toch iets anders loopt om het te ontzien krijg je spierspanning op de meest vreemde plaatsen, vooral met afdalingen. Gewoon lekker ontspannen lopen was er voor mij dus niet echt bij, maar ik kon er wel mee uit de voeten en dus liepen we vrolijk verder. Afleiding was er genoeg door de mooie route en het gezelschap.

Ik heb inmiddels al een flink aantal trainingen en evenementen op de Veluwezoom en de Posbank gedaan de laatste jaren, maar het verveelt nooit. Dit jaar is er ruim voldoende regen gevallen en in combinatie met het warme weer was alles uitbundig gegroeid. Een heel verschil met de afgelopen jaren waar de droogte flink toesloeg. Op sommige stukken liepen we door varens die borsthoog kwamen en voor jungle achtige taferelen zorgden. Op andere paden hadden zwijnen er een flinke modderbende van gemaakt en was het onmogelijk om de voeten droog te houden. Ook zagen we op de heidevelden de heide voorzichtig in bloei komen. Over een paar weken zal dit op zijn mooist zijn. De organisatie had alle mooie paadjes opgenomen in de route, dus we konden volop genieten.

In de buurt van verzorgingspost bij de Carolinahoeve kwamen we ook nog een kudde Hooglanders tegen met indrukwekkende horens, maar die waren gelukkig net zo rustig als altijd. We konden zonder problemen door de kudde heen om bij het hekje te komen om onze weg te vervolgen. In de tweede helft van de route hadden we wat minder korte steile klimmetjes en afdalingen en juist meer vals plat. Heel vals plat in de meeste gevallen, maar dat betekende wel dat het in de afdalingen extra lekker liep.

We liepen als groep nog steeds lekker samen, af en toe even inhouden om achterblijvers bij te laten komen. Af en toe kwamen er snellere loper achterop die een trein of wat later waren gestart en soms kwamen we lopers tegen die een andere route liepen, maar eigenlijk liepen we de hele tijd samen. Super gezellig en mooi dat het eindelijk weer eens kon in een evenement. Bij de finish dachten we als groep te finishen, maar enkelen moesten dan toch eerst nog even een extra rondje lopen om de ‘halve marathon van de maand’ te volbrengen. Maar dat mocht de pret niet drukken en eenmaal over de streep dronken we lekker in de zon zittend nog even samen een bakje koffie.

De organisatie mag tevreden zijn over het verloop van het evenement. Uiteraard waren er nog wel wat Coronamaatregelen die ze moesten aanhouden, maar het ging niet ten koste van het plezier van de deelnemers. Iedereen die ik sprak was enthousiast over de organisatie en de route. Gelukkig is 16 oktober de Steam trail al weer. In hetzelfde gebied, maar dan kunnen we genieten van de herfstkleuren en de paddenstoelen in het bos. We bleven echter niet te lang hangen en om een prachtige dag met een hoogtepunt af te sluiten was ik precies op tijd thuis om Sifan Hassan de 10.000 meter te zien winnen. Wat een prachtige dag.