donderdag 25 december 2008

Leven als een monnik

De Franse monnik
Jan te Brake jr. heeft een mooi vervolg geschreven op het artikel  "Publicatie van een Duitse prijs" op deze site van twee maanden geleden. Dat artikel leverde al de nodige reacties op maar dit verhaal zet alles toch weer in een ander perspectief.
…..
Aangezien ik al enkele jaren met blessures te maken heb, staat het hardlopen helaas op een zeer laag pitje. Het geluk wil dat ik in m'n triatlon tijd ook moest fietsen, dus kan ik mijn energie op deze wijze kwijt en houd ik tevens mijn conditie op peil. In die tijd (1984) ben ik lid geworden van De Peddelaars, de wielerclub van Aalten. Nu het hardlopen niet gaat, fiets ik dus veel, ongeveer 8000 km op de weg.
…..
Ieder jaar, de laatste week van juni organiseren De Peddelaars een fietstrip naar het buitenland. Zo zijn we vorig jaar naar de Dolomieten in Italië geweest en hebben daar verschillende colls (Passo di Gardena 2120 m, Passo di Sella, passo Pordoi 2239 m, Passo di Campologo en de Passo Stelvio 2760 m) beklommen. In zo’n week fietsen we ongeveer 600 km. Afgelopen juni zijn we naar Frankrijk geweest en wel in het gebied van de Ardesche en Cevennen. Dit naar aanleiding van het boek van Tim Krabbe: "In het spoor van de renner". Deze week was wederom geweldig, we hebben ongeveer 600 km van hotel naar hotel gefietst.
…..
Tijdens één van de etappes, na de beklimming van de Mont Aigoual (uit het bewuste boek) gebeurde er het volgende. Het was deze dag erg heet, 35 graden en we zaten in de afdaling. In een flits kwamen we een monnik tegen, die in vol ornaat bergop aan het hardlopen was. Ik kneep in de remmen en draaide me om, fietste hem voorbij en maakte een foto van hem (ja ja, 35 graden met rugzak en kijk naar die schoenen en die lach !!). Hij begon in het Frans tegen me te praten, ik heb hem in m’n beste Frans te woord gestaan en ben zo veel over hem te weten gekomen. Hij trainde veel, het liefst op hoogte en leefde met veel plezier als een monnik. Verder brabbelde hij iets over een ketting met houten kruis dat hij was kwijt geraakt. Hier kon ik hem niet aan helpen.
…..
Nu maanden later, weet ik wie dit kruis in z’n bezit heeft! Het is dus geen Duits kruis, maar een Frans kruis. Na een Au revoir, heb ik m’n afdaling met hoge snelheid afgemaakt, terug naar het hotel. Het was een geweldige fietsweek.
…..
Groetjes Jan te Brake jr
…..
P.S. Foto’s van Italié 2007 staan op www.peddelaarsaalten.nl ga naar activiteiten en dan naar buitenland.
…..
…..
Deze monnikken bevestigen het verhaal van het houten kruis. En volgens mij mag een monnik niet liegen of alleen om bestwil. Dus in mijn ogen is het een Frans kruis

Geen opmerkingen: