zaterdag 8 juli 2017

Cadzand en omgeving

De prachtige nieuwe jachthaven van Cadzand-Bad
Op de tweede dag van onze vakantie in Zeeland trek in mijn hardloopschoenen aan om een rondje door de omgeving te maken. Onze bungalow ligt op het park met de prachtige naam Residence Le Bonheur, in één van de mooiste gebieden in Cadzand-Bad, verscholen achter de duinen. Na enkele minuten lopen ga ik de duinopgang Pese Schorre op en loop ik in zuidelijke richting naar het dorp toe. Het plaatsje ligt in het uiterste zuidwesten van Nederland op het eiland Zeeuws Vlaanderen, dicht aan de grens met België.

Cadzand was oorspronkelijk een eiland (landje van Cadzand) dat later door inpolderingen is verbonden met het vasteland. In de nabije omgeving van Cadzand zijn fraaie natuurgebieden te vinden zoals het Zwin en de Verdronken Zwarte Polder. Deze laat ik nu liggen maar daar kom ik later in de vakantie nog wel eens. Cadzand heette vroeger Cadesand en behoort tot de oudste nederzettingen van Zeeuws-Vlaanderen. Cadesand lag op een eiland en werd omringd door een dijk. Bij de Sint Elisabethsvloed stormvloeden in 1394 en 1398 verdwenen grote delen van het eiland van Cadesand weer in zee. Later zijn deze gebieden opnieuw omdijkt. Cadzand is een vroeg middeleeuws ringdorp. De huizen in Cadzand zijn om de vroeg-gothische kerk uit het eind van de veertiende eeuw gebouwd. Het dorpsbeeld wordt nog steeds bepaald door oude, interessante geveltjes met vaak een levensboom in het bovenlicht van de deur. In het begin van de twintigste eeuw heeft zich aan de kust de buurtschap Cadzand-Haven ontwikkeld. Daarna is met de komst van de strandrecreatie vanaf 1950 Cadzand-Bad ontstaan.

Achter de uitgestrekte boulevard 'De Wielingen' van het plaatsje loop ik door de duinen en het brede zandstrand door. Het strand van 11 kilometer lang wordt in de zomermaanden druk bezocht en heeft het meeste aantal zonuren van Nederland. Na enkele kilometers kom ik in de nieuwe jachthaven van Cadzand-Bad, dat dit voorjaar feestelijk geopend is. De totstandkoming van de haven was een samenwerking van overheid en bedrijfsleven. Dat begon zo’n tien jaar geleden met het plan van waterschap Scheldestromen om - voor kustversterking - de strekdammen bij Cadzand-Bad hoger en langer te maken. Dat resulteerde uiteindelijk in een complete metamorfose van het kustdorp waarbij de jachthaven een publiekstrekker is geworden en ook de openbare ruimte daar omheen werd prachtig aangepakt. De jachthaven heeft 125 ruime ligplaatsen van verschillende afmetingen.

Iets verder op liggen de luxe villa’s van Roompot op het Noordzee Redidence. Ik volg het zandpad dat langs het schitterende vakantiepark loopt en kan regelmatig de grote bouwkranen zien, die ruim 500 meter van ons park verwijderd zijn. Het geeft me steeds een mooi richtpunt waar ik ben zodat ik me ook niet kan verlopen. Na ruim drie kwartier heb ik mijn eerste loopje op de Zeeuwse gronden er op zitten.

Klik op de link voor enkele foto's

fotoalbum

De bouwkranen zijn een mooi richtpunt op mijn route

1 opmerking:

theo stronks zei

Ziet er prachtig uit.