zaterdag 22 mei 2021

Route 76: Westendorp - Landgoed Tandem, bosgebied Noorderbroek en de Boven Slinge

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd regelmatig een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 76e route uit deze serie: Westendorp: Een tocht over Landgoed Tandem, bosgebied Noorderbroek en langs de Boven Slinge. Deze tocht start vanuit het dorp Westendorp en je loopt over mooie rustige zandwegen, smalle bospaadjes en regelmatig langs de beek Boven Slinge. In het begin wandel je al snel op het landgoed Tandem, waarna je via enkele rustige bospaden, uitkomt bij de beek Boven Slinge. In het bosgebied Noorderbroek loop je over smalle bospaadjes, waarna je via een mooi bospad weer uitkomt bij de beek Boven Slinge. Op de terugweg naar Westendorp, loop je nog over enkele rustige zandwegen.
Route 76: Een route over Landgoed Tandem, bosgebied Noorderbroek en langs de Boven Slinge
Afstand: 10.5 kilometer
Start: Parkeerplaats restaurant de Vos - Halseweg 2 - 7054 BH Westendorp
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 21 mei 2021
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats loop je naar de Doetinchemseweg, deze weg oversteken en op het trottoir/fietspad RA
02.Eerste weg (Veldkamperstraat) LA en vrijwel direct daarna opnieuw LA, de onverharde weg in (bij bordje Veldkamperstraat 3-5-7-9-11-11A)
03.De onverharde weg, met even later een bocht naar rechts, blijven volgen en deze weg heet later Kluizenaarsweg, de weg wordt daarna een smaller paadje
04.Op de Y-splitsing (bij bordje Landgoed Tandem) links aanhouden en daarna een pad scherp schuin naar rechts negeren
05.Op de Y-splitsing rechts aanhouden, een paadje naar rechts negeren en aan je rechterzijde passeer je een gebouw van Vereniging Wildbeheereenheid Wisch
06.Pad uitlopen tot aan de T-splitsing (bij slagboom) en hier LA (als je hier even naar rechts loopt, kom je uit bij het Landhuis Tandem, dit ligt dus niet aan de route)
07.Eerste bospad RA en daarna het eerste bospad LA
08.Je komt uit op een geasfalteerd fietspad (langs de Doetinchemseweg) en hier RA
09.Eerste geasfalteerde weg LA en de weg (Doetinchemseweg) oversteken, je loopt de geasfalteerde weg (Giezenveld) in
10.Eerste geasfalteerde weg (Oostelijke Noorderbroekweg) LA en daarna de eerste zand/grasweg RA
11.Eerste bospad (bij bankje) LA en op een driesprong (voor slagboom en bordje opengesteld) rechts aanhouden
12.Enkele meters later op de T-splitsing LA, je loopt dan over een pad op de rand van het bos en weiland
13.Op een viersprong RD en een pad naar links en rechts negeren
14.Op een kruising met een bredere zandweg RD en dit pad blijven volgen
15.Op de driesprong (bij een boerderij) rechts aanhouden, je loopt even later op de geasfalteerde weg, aan de linkerzijde van de beek Boven Slinge
16.Je komt uit op de geasfalteerde weg (Oostelijke Noorderbroekweg) en hier RA
17.Direct daarna steek je de brug (Vorentjesbrug) over en vervolgens meteen weer LA, het verharde fietspad op
18.Eerste bospad RA (langs bordje Achterhoek Noorderbroek) en een pad naar rechts negeren
19.Je komt uit voor een sloot en hier RA en daarna het eerste smalle paadje RA, je loopt het bos weer in
20.Op de T-splitsing LA en even daarna een pad naar rechts negeren
21.Op de kruising met een bredere zandweg LA en de zandweg uitlopen tot aan de geasfalteerde weg (Lankerdijk), hier LA
22.Op de viersprong LA, de geasfalteerde weg (Westelijke Noorderbroekweg) op
23.Eerste bospad RA (bij slagboom en bordje Opengesteld) en een pad naar rechts negeren
24.Je komt uit op een geasfalteerde weg (Halseweg) en hier LA
25.Je steekt de brug (Poelsbrug) over de beek (Boven Slinge) over en direct daarna LA, je loopt nu aan de rechterzijde van de beek
26.Even later loop je langs een slagboom en direct na de volgende slagboom RA, de geasfalteerde weg (Zweerinkdijk) op
27.Deze weg wordt even later een zandweg en deze weg uitlopen tot aan de geasfateerde weg (Stubbelderweg), hier LA
28.Eerste zandweg RA (bij bord Zweerinkdijk 1) en deze weg, welke even later tussen de weilanden door loopt, voor enige tijd volgen
29.Je komt uit op een geasfalteerde weg (Halseweg) en hier links aanhouden
30.Je loopt het dorp Westendorp in en even later ligt aan je linkerzijde de parkeerplaats waar je ook je tocht bent gestart