zaterdag 9 januari 2021

Team Fierkens méér dan groep lopers

Titus Fierkens van Running Team Liemers, bij het clubgebouw van de Zevenaarse atletiekvereniging (foto Bas Bakema)

De vijftiende verjaardag van Running Team Liemers ging afgelopen jaar geruisloos voorbij. De coronacrisis en het gebrek aan wedstrijden waren hier debet aan. De crisis noopte de leden van het hardloopteam tot inventieve trainingen, maar ook dat lukte. "Hardlopen doen de atleten van het team individueel, maar het team maakt de individuele atleet sterker en een sterkere atleet is weer een versterking voor het team", stelt Titus Fierkens van Running Team Liemers 

Zevenaar - Sinds die eerste training in 2005 is er veel veranderd. "Kijk alleen maar eens naar het aantal trainingen", schetst Fierkens. "We hebben drie groepstrainingen per week, waarvan één op de baan. Daarnaast heeft iedereen een eigen programma, waardoor ik zo'n twintig weekschema's voor mijn atleten maak." Maatwerk is het toverwoord. "Onderschat het team niet. Ik heb geleerd dat het teamproces heel anders is dan een individueel proces, maar het versterkt elkaar wel. Een voorbeeld, recent liep Frank Futselaar in Valencia de limiet voor de marathon op de Olympische Spelen. Dat is het gevolg van een ambitie die hij drie jaar geleden uitsprak. Je ziet dat dit andere atleten inspireert. Als ik nu Saskia Weinans zie en Daan Reintjes, die kijken hoe ze hun leven qua werk en privé zo in kunnen richten om de prestaties van Frank achterna te gaan." 

Grootste compliment 

Als grootste compliment ervaart Fierkens het plezier dat zijn atleten uitstralen. "Ze hebben het allemaal leuk met elkaar en dat geeft energie en drive. Ik vind het fijn dat het mij lukt om alle individuen bij elkaar te houden, dat is nodig om elkaars niveau op te krikken." Hij is blij met de ontwikkeling van het juniorenteam. "Zo zijn afgelopen jaar drie atleten van dat team doorgestroomd naar het seniorenteam." 

Toekomst

Kijkend naar de toekomst stelt Fierkens dat het denkbaar is dat hij met een kleinere groep gaat werken. "Dan zou er een trainer bij moeten komen. Dat is alleen een mogelijke ontwikkeling die niet te voorspellen is. Ik vind het op dit moment fijn dat we een team hebben dat ook de uitstraling heeft dat atleten van elders zich bij ons aansluiten." Westervoorter Frank Futselaar mag dan in zijn prestatie het uithangbord zijn van Team Fierkens, de andere leden lieten zich afgelopen jaar bij de sporadisch gehouden wedstrijden ook van hun beste kant zien. Mooi is om te merken dat alle atleten hem even lief zijn. "Natuurlijk kan het wel eens zijn dat verschillende wedstrijden tegelijkertijd zijn, dan moet je een keuze maken en kijk je naar de belangen en de grote van de wedstrijd." 

Wensen 

Wensen voor de toekomst heeft de Zevenaarse atletiektrainer ook. "Ik zou het fantastisch vinden als sporttalent uit de Liemers de kans kreeg zich te verbeteren. Dan heb ik het niet alleen over hardlooptalent, maar over alle sporten. We willen de Liemers als naam verstevigen en dat kan als partijen en ook bedrijven talentvolle sporters ondersteunen. Daartoe heb ik al eens een plan aan de / wethouder hier voorgelegd en ik zou dit heel graag een boost geven en hier ook leiding aan geven." 

Vijftien jaar Running Team Liemers 

Hardloopster Isabel Sticker (35) traint sinds 2005 bij Titus Fierkens. "Van hem heb ik geleerd dat je vertrouwen moet houden als je geblesseerd bent', stelt ze. "Zelf was ik afwachtend, Titus is pro-actief. Ik zou genoegen kunnen nemen met een minder goede trainer, maar met Titus heb ik de beste trainer ter wereld." 

Vijftien jaar Running Team Liemers 

Zevenaarder Titus Fierkens richtte in 2005 Running Team Liemers op, binnen atletiekvereniging av De Liemers gericht op de loopnummers. "Ik werd gevraagd door toenmalig voorzitter Rob Vister van av De Liemers om de training en coaching van twee atletes op me te nemen. Die wilden graag richting de nationale top en of ik ze daarbij wilde begeleiden." Dit najaar bestond het team 15 jaar, is er een jeugdteam, een seniorenteam van 20 atleten en atletes en zijn er ambities op internationaal, nationaal en regionaal niveau. In gesprek met de geestelijk vader, trainer en coach van het florerende Running Team Liemers, Titus Fierkens (bron)

Geen opmerkingen: