vrijdag 15 september 2023

‘De dubbele marathon’ vertelt levensverhaal van atleet en kankerpatiënt

'Een tumor is topsport'

Vijf keer voltooide Tom van Beusekom (32) als hardloper de 42,195 kilometer, maar die inspanningen staan in schril contrast met de strijd die hij nu voert. De ex-inwoner van Duiven heeft slokdarmkanker met uitzaaiingen en die wedstrijd gaat hij niet winnen. ‘De dubbele marathon’. Hoe passend is de titel van het boek over zijn leven, dat dit najaar verschijnt? “Een tumor is topsport.”

Door Susan Wiendels

“Al heeft de titel niet alleen te maken met deze laatste levensfase”, vertelt Tom opvallend monter. “Deze titel past bij mijn hele leven. Ik ben veel te vroeg en met zuurstofgebrek geboren. Ik heb mijn hele leven moeten strijden en knokken voor mijn bestaan.”

Dat lukt met vallen en opstaan, hardlopen geeft hem grip op zijn denken en doen. Hij is niet zomaar een amateurjogger, Tom blijkt talent te hebben en onder de vleugels van Titus Fierkens van Running Team de Liemers komt hij helemaal tot ontplooiing. ‘Running is my way of life’ wordt zijn credo. Zijn marathondebuut in 2018 in Amsterdam is een sensationele. Na 2 uur en 47 minuten passeert hij de finish in het Olympisch Stadion. Een tijd die hij later met aanscherpt met twee minuten. Daar blijft het bij.

Anderhalf jaar is er verstreken sinds de onheilstijding hem, zijn vrouw Paula en de regionale atletiekwereld als een mokerslag treft. Voor Tom geen verre reizen, zijn bucketlist is een sobere. Vooral gericht op zijn dierbaren, vrienden en lotgenoten. Om aandacht te vragen voor het KWF en zijn passie voor de loopsport organiseert hij op 3 juli 2022 de TommyBeusRun in zijn woonplaats Bredevoort. 550 atleten steken hem een hart onder de riem en zorgen voor een opbrengst van ruim € 13.000, uiteraard voor het KWF én Running Team de Liemers van Titus Fierkens. Ruim een jaar later, inmiddels ver in blessuretijd, is zijn curriculum uitgebreid met een inloophuis in Aalten. Daar komen jongeren met kanker één keer per maand bijeen om ervaringen en levensvragen te delen. “Ik wil zoveel mogelijk voor anderen betekenen en zoveel mogelijk leuke dingen doen. Ondanks mijn ziekte en tegenslagen laat ik zien dat je toch optimistisch in het leven kunt staan. Blijf positief zolang er leven is!”

Dat is ook de boodschap van zijn boek ‘De dubbele marathon. Zijn levensverhaal heeft Tom van Beusekom inmiddels in zeven intensieve interviewsessies aan Theo Veldhuis verteld. “Schrijver word je niet zomaar, daarom ben ik bij Theo uitgekomen. Ik ben de verteller, hij schrijver en uitgever.” Ook familie, vrienden en juffen en meesters van vroeger doen hun verhaal in het boek, dat gelardeerd wordt met tal van foto’s.

Het schrijfproces over zijn leven als hardlopen en kankerpatiënt is een ware race tegen de klok. “Omdat in het begin de behandelingen aansloegen heb ik tijd gewonnen. Ik heb geluk dat ik er nog ben. De bodem van mijn afweermechanisme is in zicht, op dit moment kan ik geen kuren aan. Ik wil straks natuurlijk een groot feest geven rondom de lancering van mijn boek, maar of ik er dan nog ben is de vraag. Maar het gaat sowieso verschijnen, want het hele verhaal is verteld.”

Via www.dubbelemarathon.nl kunnen belangstellenden al inschrijven. Het boek kost € 19,95; de verzendkosten bedragen € 4,95. De opbrengst gaat naar een mooie herinnering voor zijn dierbaren. “Bijvoorbeeld een mooie armband of ander sieraad, urnen voor mijn ouders en voor bij het graf van mijn overleden oma en opa.” De fysieke kracht van een atleet heeft Tom van Beusekom dan niet meer, hij laat iets veel waardevollers achter: de kracht van liefde en dankbaarheid. (bron)

1 opmerking:

Gerrit zei

Hier past alleen maar respect en bewondering Tom en Paula! Het boek is besteld.