zaterdag 11 november 2023

Aalten 2e Boekelder Cross 5 km - 23.57 min - 5e Plaats M60

Mijn 100e Novembercross
Een stukje historie

De 1e Loohuiscross werd  in 1978 georganiseerd, net als nu op 4 zaterdagen in november. De start was destijds aan de Loohuisweg en we konden ons omkleden in een schuur. Alle spullen die in de schuur stonden werden door de eigenaren iedere zaterdag aan de kant gezet om ruimte te maken voor de atleten. Een week later kon je in die tijd pas de uitslagen zien, die lagen dan getypt op papier in dezelfde schuur klaar. De afstanden waren 6, 10 en 16 kilometer (3, 5 en 8 ronden). Jan te Brake senior en Jan Raben waren de parcoursbouwers, ze hebben dit 30 jaar lang gedaan.

In 2008 zijn we verhuisd naar de Ringkamp op de Haart, de naam van de cross veranderde in de 3DnB cross en 3 jaar later kreeg het de huidige naam: de Boekeldercross. In de Ringkamp veranderden de afstanden in 5, 10 en 15 kilometer (1, 2 en 3 ronden), waarbij we nog steeds een aantal kilometers door het Loohuisbos liepen.

In november 2016 werd de start en finish verplaatst naar de huidige locatie het gemeenschapshuis ’t Romienendal in Dale. Hier is een schitterend parcours uitgezet met veel variatie. Na de start loop je via sloot-en graskanten naar de heuvelachtige omgeving van Klein Zwitserland, om via de befaamde Gesinkbult weer in de richting van het gemeenschapshuis te lopen. Onderweg moeten er ook nog enkele boomstammen en een trapje beklommen worden. Een parcours waar van alles inzit en die de door weersomstandigheden alle vier zaterdagen anders kan zijn. Het is leuk om te zien dat het aantal deelnemers ieder jaar nog meer lijkt te worden en dat ook veel Duitse atleten de weg naar deze Boekeldercross in Dale weten te vinden.

Mijn 1e Loohuiscross liep ik op 20 november 1982, samen met Wim Brinkman. Het voetballen bij AZSV was afgelast en onze leider Johan Assink stimuleerde ons om ’s middags mee te doen aan de wedstrijd. We schreven ons meteen in voor de 10 km. Vanaf 1990, toen ik met voetballen gestopt ben, heb ik bijna ieder jaar 3 of 4 keer mee gedaan. Inmiddels heb ik mijn honderdste Novembercross er op zitten. Voor de wedstrijd werd ik door AVA'70 (Frank Roos) in het zonnetje gezet en mocht een mooie tas met inhoud in ontvangst nemen. Van de jubileumeditie mocht ik bijna 24 minuten genieten op een zwaar en drassig parcours.

Geen opmerkingen: