zondag 7 december 2014

Verslag van de 27e Bruggenloop in Rotterdam

Natte weersomstandigheden in Rotterdam
Omdat vele atleten( onder andere die van AVA’70)  op deze zondag hebben gekozen om deel te nemen aan de mooie Monferlandrun in ‘s-Heerenberg, had ik mij bedacht om eens aan de andere kant van het land te gaan lopen namelijk: de Bruggenloop in Rotterdam. Een aantal jaren geleden heb ik deze loop voor het eerst gedaan en ik vond dat het nu wel weer eens tijd om hier aan mee te doen. Een van de belangrijkste reden om hier aan mee te doen is wel de start en finish locatie namelijk: De Kuip. Hoewel ik zeker geen Feyenoord fan ben, is en blijft dit stadion iets geweldigs hebben en op het moment als je er voor staat en er later in (hier zijn namelijk de om kleedruimtes) geeft het toch wel iets speciaals. Een andere reden is de Rotterdamse bruggen. 

Na de start bij de Kuip ga je richting Erasmusbrug- De Zwaan (bekend van onder andere de marathon, alleen kom je nu van de andere kant), na de brug direct rechts, over de nieuwe Leuvebrug om dan langs de Willemsbrug te komen. Via het stadion van Excelsior naar het 10 km punt, deze ligt boven op de van Brienenoordbrug en dan gaat het al weer richting de Kuip, waar je na precies 15 km finisht. De start is pas om 15.30 uur en omdat het dan al donker begint te worden krijgen alle lopers een mooi armlampje van de sponsor, zodat de kerstsfeer er al goed in zit en het een erg mooi gezicht is als je op de van Brienenoordbrug een lang gekleurd lint van lampjes ziet lopen.

Zo had ik mij dit voorgesteld maar helaas was het toch iets anders. Ja zeker de Kerstman was er en ook een Kerstmannen orkest, vele kerstliedjes kwamen voorbij via Sky Music maar daar hield het verder ook mee op. Na ruim 2,5 uur met de NS onderweg kom ik aan bij station-zuid en ja hoor het komt met bakken uit de lucht. En als dat nog niet erg genoeg is, staat me daar een wind. Terug gaan is echter geen optie en ik loop zo snel als het gaat richting de Kuip.

Daar aangekomen heeft iedereen het zelfde idee: zo lang mogelijk binnen blijven. Maar om 15.15 uur toch maar naar het startvak, gelukkig krijgen we nu al plastic zakken van de organisatie (waren waarschijnlijk voor de finish). Na het start schot van Nellie Cooman, zet de groep zich in beweging, de eerst km moet je nog goed oppassen om zo veel mogelijk plastic zakken te ontwijken maar we zijn aan het lopen. Tijdens het lopen merk je gelukkig minder van de regen maar des te meer van de wind (zeker op de bruggen). Na meer dan een uur ben ik blij dat ik weer bij de Kuip ben en heb ik geen droge draad maar aan mijn lijf. Mijn eindtijd valt me zelf wat tegen 1.03.48, maar zie later thuis dat ik zelfs eerste ben geworden in mijn leeftijdsklasse (helaas doet men hier verder niets mee). 

Op de terug weg in de trein bedenk ik eens of het mij dit allemaal wel waard was. Meer dan 5 uur in de trein en iets meer dan een uur lopen in de regen en wind. En achteraf zeg ik volmondig ja . Thuis gekomen pak ik het hele prijzen pakket nog eens uit: een mooie medaille (die in het donker licht geeft), een paar hardloop handschoenen, een licht gevend hesje en toch vele mooie herinneringen aan Rotterdam en de Kuip.

Wim Brinkman

Geen opmerkingen: