zondag 8 januari 2017

Verslag van de 4e Dijkencross in Pannerden

Tom van Beusekom
Tom van Beusekom heer en meester in 4e editie Dijkencross Pannerden

Door Benno Stevering

Tom van Beusekom uit Duiven, lid van Running team Liemers  liep zondagochtend vol souplesse naar een winnende tijd in de afsluitende editie van de Dijkencross competitie in Pannerden. Hij zette de klokken stil op 33.20 minuten. In zijn kielzog was het clubgenoot Guido Engelen uit Zevenaar die zijn eigen persoonlijk record aanscherpte met een tweede plek in 34.14 minuten. Winnaar van Beusekom: ‘’Omdat we ook samen trainen stimuleert is deze race tussen Guido en mij een stimulans.  Ik hoorde dat Guido die tot de vijfde kilometer meeging met mij. Al vrij snel kwam hij  hoog in zijn ademhaling te zitten, wat hem op enige achterstand bracht. Mist is funest voor mijn longen. Ik was blij dat deze dan ook snel optrok en ik zo ontspannen mogelijk kon lopen. Ik probeerde mijn armen niet samen te knijpen. In mijn race naar een goede tijd ben ik niet echt gefocust op die tijd. Onderweg kijk ik ook niet op mijn horloge anders ga je teveel pushen en dan heb je eerder kans dat je de wedstrijd verprutst. Bewust bleef ik rustig, praatte ik tegen mezelf en keek naar de omgeving als afleiding. Momenteel voel ik me sterk op weg naar het NK in Schoorl waar ik rond de 33 minuten wil lopen.’’  De tactiek om meer rust te nemen vooraf pakt voor Guido goed uit. ‘’Na de wintersport zal ik in maart weer verder kijken voor een wedstrijd. Wellicht dat er nog wat trackmeetings op het programma staan afhankelijk van het jaargetijde. Tom was sterker en liep in een hoger tempo richting finish. Of ik nu aan het trainen ben of me aan het voorbereiden voor een wedstrijd ik pak mijn rust. Het inlassen van volledige rust pakt voor mij goed uit. Vandaag liep ik een pr bij de Dijkencross. In de Montferlandrun scherpte ik mijn pr aan naar 54.19 minuten. Dat is dan erg prettig als je pr’s mag blijven lopen.’’ Derde finisher Fred Keurntjes uit Zevenaar was de rapste veteraan in het eindklassement met 34.47 minuten. Ook wist hij overall de beste drie tijden neer te zetten. Hij gaf aan dat de massage hem goed deed, zodat  hij ook makkelijk zijn achtervolgers achter zich kon houden. De beide koplopers waren te sterk voor Keurntjes die terugblikt: ‘’Ik ben blij dat ik drie keer heb meegelopen. Dit levert me de winst op in het eindklassement. Overall heb ik de beste tijd. Tot Aerdt heb ik nog achter de koplopers kunnen lopen, waarna ik ze heb moeten laten gaan. Het parcours lag er goed bij, waardoor ik lekker kon doorstappen. In Pannerden loop ik graag. Alles zat vandaag mee. Ik heb me optimaal door Frans Gasseling gratis kunnen laten masseren. Dat is heel fijn dat de organisatie dit mogelijk maakt. Voor mijn deelname aan het NK in Schoorl is het even afwachten of mijn hamstrings het houden. De kuiten en de hamstrings moeten geen problemen opleveren, dan is er een goede kans dat ik daar aan de start verschijn!’’. Wim Ritsma uit Dieren wist zijn plaatsgenoot John Loke naar de derde plek in het veteranen klassement te verwijzen. Chris Henet uit Bemmel liep een goede 37.55 minuten en pakte de derde dagklassering bij de vijftig plussers. Arjen ter Heide uit Doetinchem werd winnaar bij de veertig plussers in 37.25 minuten. Bram Goes uit Aerdt eindigde als tweede overall voor Jeroen Giezen uit Westervoort. Zeventiger Willy Gunsing uit Zevenaar haasde de Arnhemse Ciko’66 atlete Saskia Brouwer naar haar zege bij de vrouwen in  44.14 minuten. Veterane Brouwer was destijds in 1980 nog Nederlands Kampioene op de 800 en 1500 meter. Pannerden beschouwt ze als goede test voor de Rotterdam marathon. ‘’Ik loop niet mee voor het klassement hier. Vorige week liep ik de vijf kilometer. Ik heb jarenlang zitten tobben met rugklachten, maar het hardlopen gaat me nu weer lekker af. Vanuit de sportenrustmethode mag ik maximaal veertien kilometer trainen en dat bevalt me goed. Ik loop op hartslag en niet intensief.’’ 

Aukje van Egteren uit Zelhem was overall de tweede dame achter Nicole Wijnschenk uit het Duitse Huthum. Triatleet Thomas Cremers uit Elst bleef op de vijf kilometer met 16.57 minuten veteraan Arie Owen uit Arnhem voor die 17.11 minuten realiseerde. Achter hem was het Thijs van Aalten van Atletico’73 die derde werd in 17.32 minuten. Van Aalten won vorige week de vijf kilometer. Binnenkort wil hij een goede prestatie neerzetten bij het NK cross in Amsterdam.  Owen schreef het eindklassement op naam. ‘’Ik wilde kijken hoe het ging. Ik heb drie van de vier wedstrijden meegelopen voor de competitie en deze dus gewonnen. Ik ben nu 43 jaar en het ging me goed af. Ik train bij Paul van Rooijen bij het Arnhemse Ciko’66. De Sonsbeekcross staat nu binnenkort weer op het programma.‘’ Dennis Lankveld uit Varsseveld deed dit bij de mannen senioren. Vijftigplusser Jan Brussen uit Zevenaar was de beste veteraan overall.  Marloes van Daalen uit Arnhem was de snelste dame met 24.25 minuten. Ook het eindklassement ging naar haar. Snelste veterane was hier Anja van Elwik uit Slijk-Ewijk. Frans Grob uit Pannerden liep zowel de vijf als de tien kilometer mee. Vermeldenswaardig was de prestatie van Grob, aangezien hij voor het 39e jaar meeliep.  

Voorzitter Albert Janssen van het Comité Dijkencrosscompetitie was met zijn team van vrijwilligers bijzonder content over het geslaagde wedstrijdverloop. In totaal trok de Dijkencross net als twee jaar geleden over de vier lopen meer dan duizend deelnemers. Eind van het jaar is de jubileumeditie van de Dijkencross Pannerden.

Geen opmerkingen: