zondag 25 maart 2018

Zesde plaats Gert-Jan Wassink bij NK halve marathon in Venlo

Gert-Jan Wassink

In Noord-Limburg is Gert-Jan zondagmiddag zesde geworden op het Nederlands kampioenschap halve marathon, dat gelopen werd tijdens de Venloop. Op ruim anderhalve minuut van winnaar Bart van Nunen finishte hij in een eindtijd van 1.05:35 uur. Daarmee kwam hij drieënveertig seconden tekort voor een podiumplaats. “Ik kwam hier voor een medaille en dat valt dit ontzettend tegen. Het ging niet goed vond ik en ik was dan ook behoorlijk teleurgesteld na de finish.”

De wedstrijd werd live uitgezonden op L1 en kijkers zagen Gert-Jan lange tijd juist wel in het groepje lopen met de uiteindelijke kampioen, Van Nunen. “Die eerste tien kilometer ging het ook super makkelijk”, kijkt hij terug. “Ik zat lekker in het ritme en we hadden een mooie groep. Achteraf gezien was dat niet handig. Ik had wat meer gedoseerd moeten lopen in het begin, want nu mistte ik een beetje een eindschot. In plaats daarvan ging het kaarsje uit.” Was dat dan een fout? “Ja, ik maak hier van de ene kant een domme fout door mee te gaan, want mijn kracht is normaal om van achteruit te lopen. Van de andere kant wil je ook meegaan voor de medailles en dat deed ik. Ik ging namelijk mee met de eerste drie Nederlanders. Maar ja, dan moet je na twaalf kilometer lossen en toen werd ik ook nog ingehaald.”

Gert-Jan had daarnaast ook nog te maken met wat fysieke problemen. “Na die eerste tien kilometer heb ik niet meer ontspannen kunnen lopen door een heel grote blaar onder mijn voet, maar dat is geen excuus. Het zorgde er denk ik wel voor dat ik mijn benen wat anders ging belasten, doordat je dan toch wat anders gaat afzetten. Dat was wel even shit en mijn tweede tien kilometer ging ook maar in 31 minuten.”

Toch was het ook zeker niet allemaal negatief. “Met het oog op de marathon is dit op dit moment een prima tijd en het was ook weer een goede prikkel. Over twee weken loop ik in Madrid de halve marathon. Ik hoop dat ik daar een stuk beter ben en zal dan ook rustiger starten en slimmer gaan lopen. Dan wil ik een negatieve split lopen en in het tweede stuk een beter eindschot hebben. Ik zou heel tevreden zijn als ik daar een 1.04 kan lopen.” (bron)

Geen opmerkingen: