vrijdag 29 juni 2018

Route 50: Nijmegen - N70 Natuurroute

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 50e route uit deze serie: N70 Natuurroute in het Rijk van Nijmegen. Op maar weinig plaatsen in Nederland tref je zo’n unieke route aan als de N70 in het Rijk van Nijmegen. De route kenmerkt zich door haar diversiteit in route en afstandsmogelijkheden, maar ook door haar cultuurhistorische karakter. Het ontstaan van de N70 wandelroute gaat terug naar 1970, het natuurbeschermingsjaar. Sinds die tijd is de N70 een zeer populaire route onder natuurliefhebbers. Deze unieke tocht voert je namelijk over 8 ‘bergen’ met fraaie namen zoals de Boterberg, Sterrenberg en de Duivelsberg. Ook loop je onderweg door bossen en biedt het heuvelachtige landschap prachtige vergezichten over de polders, schilderachtige laantjes en het rivierenlandschap. De totale route is bijna 14 kilometer lang. Aangezien de route een hoog sportief gehalte heeft, is de N70 uitgegroeid tot een veel gebruikt oefenparcours voor hardlopers en lange afstand wandelaars.

Route 50: N70 Natuurroute in het Rijk van Nijmegen
Afstand: 13,8 kilometer
Start: Hotel 't Spijker Rijksstraatweg 191 - 6573 CP Beek-Ubbergen
Bewegwijzerd: Ja, paaltjes met een groene kop en/of groene banden om lantaarnpalen en verkeersborden
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 29 juni 2018
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

01.Vertrek in oostelijke richting (als je met de rug aan de voorkant naar het hotel staat, hou je links aan)
02.Ga vervolgens rechtsaf en volg de Van Randwijckweg omhoog tot voorbij de laatste woning aan je linkerzijde. Sla dan linksaf en ga het Keteldal in, richting de historische richtingaanwijzer.
03.Ga linksaf en ga vervolgens voor de witte woning rechtsaf naar boven, het natuurgebied De Duivelsberg in. Vervolg het pad rechtdoor naar boven. De route gaat door een mooie vallei met vlechtheggen, de Assekuul geheten, naar het laagste deel van het dal waar de oudste eiken van het reservaat groeien.
04.Ga scherp rechts bergopwaarts, langs huize ‘de Wylerberg’ waar de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap is gevestigd. Ga vervolgens het eerstvolgende pad linksaf over de Kleverberg (hier heb je een prachtig uitzicht over de Duffelt) tot bijna bij de Rijksstraatweg.
05.Vanaf de Rijksstraatweg ga je linksaf en loop je via de steile weg naar boven naar het hoogste punt door een laan met tamme kastanjes.
06.Bij de T-splitsing ga je linksaf, door de droge gracht van een oude vesting. Dan rechtsaf naar het hoogste punt van het reservaat.
07.Voor Pannenkoekenrestaurant De Duivelsberg ga je linksaf. De N70 gaat hier dicht langs de Duitse grens (stenen grenspalen), je kunt hier in de verte de kerktorens van Wyler en Kranenburg en het heuvelland van Kleef zien. Tussen de velden ga je rechtsaf.
08.Weer in het bos aangekomen daal je af tot aan een punt evenwijdig aan de Oude Kleefsebaan. Indien je de route vervolgt ga je op het laagst gelegen punt bij parkeerplaats de Holdeurn rechtsaf.
09.In de rechterhoek van parkeerplaats de Holdeurn volg je de route linksaf omhoog. Bij de grindweg ga je linksaf. Aan de rechterkant zie je het restant van een Romeinse leemgroeve. 10.Vlak daarna buigt de route scherp naar rechts een holleweg in en ga je meteen weer links het trapje omhoog langs de bosrand richting het Eversbos.
11.Het pad daalt nu rechts vrij steil af richting de Filosofenbeek. Nadat je het bruggetje hebt overgestoken houd je links aan en daarna volg je het pad door het dal. Vanuit het dal volg je het pad rechtsaf omhoog.
12.Wanneer je de groene paaltjes volgt, bereik je de hoge grindweg rechts naast villa Berglust. Links ligt Pannenkoekenrestaurant De Heksendans. Je vervolgt de route door hier rechtsaf te slaan.
13.Vanaf De Heksendans wandel je voorbij huis Berglust. Na 50 meter ga je linksaf naar beneden het Keteldal in. Wanneer je links aanhoudt bereik je de Van Randwijckweg. Deze weg steek je over en je wandelt via het bospad omhoog. Bovenaan ga je rechtsaf en volg je de Oosterbergweg.
14.Daarna volg je het voormalige tramtracé tot in de bocht naar links. Wanneer je voorbij de Toscaanse villa bent gewandeld ga je rechtsaf en volg je het pad naar beneden tot bijna aan de Bosweg. Hier ga je nogmaals rechtsaf en wandel je steil omhoog.
15.De route maakt hier een korte lus via een uitzichtpunt. Op het hoogste punt daal je naar links af. Vervolgens ga je weer linksaf en wandel je tot aan de trapjes aan de rechterkant. Hier daal je af naar de Elzenweg. Bij de vijver ga je linksaf. Je vervolgt de route door rechtdoor te gaan.
16.Steek hier de Nieuwe Holleweg over en wandel via de Oude Holleweg steil omhoog. Wanneer je voorbij de monumentale poort achter het verpleeghuis Kalorama wandelt, kom je in de bossen van de Heerlijkheid Beek.
17.Op de Y-splitsing volg je het pad naar links. Vervolgens ga je via de trappen naar boven. Hier ga je rechtsaf langs de tuinen van ‘t Huys te Schengen. Het trapje dat links naar boven afbuigt, leidt naar een uitkijkpunt waar je een prachtig uitzicht hebt over de Ooijpolder. Om de route te vervolgen ga je terug naar beneden en linksaf.
18.Vanaf Fletcher Parkhotel Val Monte ga je linksaf en na 50 meter wandel je bij het uitkijkpunt het bos in. Hier ga je linksaf.
19.Via de Stollenberg loopt de route richting de Boterberg. Via trapjes leidt de route tussen beide bergen door waarna je door een erosiedal tot aan een prachtige lange lindelaan wandelt. Op dit punt ga je linksaf.
20.Via de poort verlaat je het terrein van de Heerlijkheid Beek en ga je rechtsaf. Bij de Y-splitsing houd je links aan (Berkenlaan). Deze volg je tot aan de ingang van het bos, het is het terrein van Natuurmonumenten, het Hengstdal. Over dit terrein voert de laatste kilometer je naar Restaurant Tante Koosje. Hier ga je rechtsaf.
21.Indien je vanaf Restaurant Tante Koosje vertrekt, volg je links naast de inrit van de St. Maartenskliniek de Holleweg naar boven, deze gaat vervolgens weer naar beneden. Vervolgens ga je bij de Beukenlaan rechtsaf.
*Als je schuin omhoog kijkt richting de St. Maartenskliniek zie je tussen de bomen een waterzuiveringsinstallatie staan ("Pharmafilter"). Deze installatie is gebouwd om het afvalwater vanuit de Maartenskliniek te zuiveren van medicijnresten en andere schadelijke stoffen, waardoor het water schoon en herbruikbaar is voor deze mooie omgeving.
22.Op de Y-splitsing houd je links aan en volg je de weg naar beneden. Op de verharde weg ga je rechtsaf omhoog. Vervolgens loop je linksaf door de poort van het Geldersch Landschap. Je daalt daarna af in de richting van de bosrand. Hier sla je rechtsaf en wandel je door tot aan het boerderijtje ‘de Natte Beek’.
23.Wanneer je langs het boerderijtje ‘De Natte Beek’ wandelt, kom je al klimmend en dalend langs de bosrand met links een blijvend boeiend uitzicht. Vervolgens ga je linksaf door de Westerakker naar beneden en dan rechtsaf de trapjes op. Je loopt dan rechtsaf het eerste pad omhoog en klimt zo naar het topje van de Ravenberg. Daarna daal je af en ga je linksaf.
24.Het laantje brengt je naar het Kastanjedal met het heldere beekje waaraan het dorp Beek waarschijnlijk zijn naam ontleent. Voordat je tot in het Kastanjedal afdaalt, is er aan de rechterkant een uitzichtpunt over het brongebied.
25.Je daalt dan de trappen af en vervolgens steek je het beekje ‘de Oorsprong’ over en wandel je de trappen op langs het dal en de molenvijver richting de Rijksstraatweg. Voorbij het parkje ga je rechtsaf richting het startpunt.

Klik hier om de route te downloaden

Andre Bleumink zei

hele mooie route, misschien leuk om een keer met een groep vanuit AVA te lopen (met evt een extra lusje)

Unknown zei

Interessant: Als je tussen punt 21 en 22 schuin omhoog kijkt richting de St. Maartenskliniek zie je tussen de bomen een waterzuiveringsinstallatie staan ("Pharmafilter"). Deze installatie is gebouwd om het afvalwater vanuit de Maartenskliniek te zuiveren van medicijnresten en andere schadelijke stoffen, waardoor het water schoon en herbruikbaar is voor deze mooie omgeving.

Geert zei

Bedankt, ik heb het er even bij vermeld in de route omschrijving.