zaterdag 23 februari 2019

Vreden 50e Volkslauf - 21,1 km - 1:43:53 - 4e plaats M55

Voor de wedstrijd met Wim Brinkman

Volgend jaar april ga ik weer de Marathon van Rotterdam lopen en ik wil proberen om daar de komende maanden al iets naar toe te werken. Meestal heb ik in de afgelopen jaren aan de start gestaan bij wedstrijdjes van 5 kilometer tot 5 mijl en dit jaar wil ik toch enkele halve marathons gaan lopen. Vandaar dat ik me ingeschreven heb voor deze afstand bij onze oosterburen in Vreden. Ik heb hier in het verleden al eens vaker aan de start gestaan en ik weet dat het een recht toe recht aan parcours is met halverwege een 'wendepunkt' om daarna dezelfde route terug te lopen. Als je aan de start staat moet je eigenlijk niet teveel nadenken en gewoon mee gaan met de meute en dan maar zien waar het schip strandt.

Rond 11.30 uur haal ik Wim Brinkman thuis op en hij heeft vaak heel wat langere afstanden in de benen zitten dan ik en loopt zo'n afstand gewoon op routine. Nadat we ons ingeschreven hebben, gaan we bij de jeugdlopen kijken en rennen wat in het rond in de omgeving van het Widukind Stadion. Teveel moet ik dit ook niet doen want dan ben ik bang dat ik er last van zal krijgen. Precies om 13.05 uur is onze start en het is heerlijk weer om te lopen. De zon staat hoog aan de hemel en regelmatig schijnt het lekker in ons gezicht. Het lijkt wel voorjaar, terwijl we eigenlijk nog midden in de winter zitten.

De eerste kilometers gaan lekker en Wim laat achter me zelfs een gaatje vallen. Ik blijf mijn eigen tempo lopen en zie Wim later wel weer voorbij gaan. Mijn doel voor vandaag is om onder de 5 minuten per kilometer te blijven en dat lukt in het begin vrij aardig. Op het route kaartje staat dat er na een kilometer of zeven een drankpost moet staan maar als we daar in de buurt komen staat er niets en ik heb ontzettende dorst. Een paar kilometer later gaat Wim me met een groepje voorbij en ik kan een eindje met hem mee lopen. Het gaat me toch te hard en even later laat ik het groepje gaan. Onderweg heb ik het idee dat er misschien wel een tijd van onder de 1.40 uur inzit maar op de terugweg gaat het al snel minder met me. 

De eerste 12 kilometer kan ik netjes onder de 5 minuten per kilometer houden maar de laatste 9 kilometer zitten er allemaal boven. Het is werken en de kilometers aftellen. Het lijkt wel of de wegen steeds langer worden en op 5 kilometer van de finish kom ik gelukkig wat lopers achterop. Het zijn de laatste atleten van de 10 kilometer die ook net aan hun terugreis zijn begonnen. Vergeleken met hun lijkt het gelukkig of er nog een beetje snelheid bij me inzit, al voelt dat niet zo. Als ik weer in het Stadion kom, zit Wim al op een muurtje op me te wachten. Nog één ronde en ik ben er gelukkig ook. De eerste halve marathon van 2019 zit er op, al moet ik er nog niet aan denken dat ik volgend jaar nog zo'n ronde moet lopen.

Geen opmerkingen: