zondag 13 februari 2022

Marijke Esselink (AVA'70) pakt zilver op NK meerkamp

Marijke springt naar 5.42 meter

Hoewel Marijke Esselink al enige maanden woont en traint in Heerenveen, kwam ze tijdens het onlangs gehouden NK Meerkamp gewoon uit voor AVA`70. In de Apeldoornse Omnisport accommodatie verscheen ze trots in de geelblauwe clubkleuren in de hardlooparena, waar ze een verdienstelijke zilveren medaille in de wacht sleepte.

Haar verhaal……

“Ik ging vol goede moed van start, omdat ik wist dat een medaille er zeker in zou zitten. Het was mijn debuut bij de Senioren en na een lange periode met veel lichamelijke klachten, kan ik al enige tijd weer goed trainen. Natuurlijk waren er ook wel de nodige twijfels. Hoe staat mijn lichaam er fysiek precies voor? Ik was verhuist van de vertrouwde Achterhoek naar het Hoge Noorden en er was bovendien een wisseling van coach. Factoren die zeker van invloed zijn geweest en alles bij elkaar helpt dit natuurlijk niet, om direct weer op het oude niveau te zitten. Toch had ik er vertrouwen in, zeker na de Meerkamp die ik begin dit jaar in Frankrijk heb afgewerkt en daar bemerkte dat de vorm groeiende was.

Het eerste wedstrijdonderdeel bij het NK, de 60 meter horden, ging gelijk al fantastisch en met een tijd van 8,43 seconde, kwam ik heel dichtbij mijn P.R. Een prima start, dus en dat geeft altijd een lekker gevoel. Daarna was het hoogspringen aan de beurt, maar helaas ging het inspringen beter dan de wedstrijd zelf. Ik weet niet precies waar het aan lag, maar ik strandde op een hoogte van 1,71 meter. Ook het kogelstoten ging veel minder dan verwacht. Mijn beste stoot kwam tot 12,97 meter en ik liet daarbij een flink aantal punten liggen. Het verspringen, dat daarna volgde, is niet mijn favoriete onderdeel, want ik vind dit fysiek en mentaal een zwaar onderdeel. Dit seizoen verloopt het verspringen ook zeker nog niet naar wens en dat bleek ook dit keer, want de afstand van 5,42 meter was teleurstellend. Het afsluitende onderdeel was de 800 meter. Ik wist van tevoren dat ik mijn trainingsmaatje Eva Tetteroo minimaal 2 seconden voor moest blijven om een tweede plek in de wacht te slepen. Gelukkig lukte dit, al had ik gehoopt om nog iets sneller te zijn.

Al met al was het een meerkamp met veel foutjes, maar ik weet dat er nog veel progressie in zit. Toch ben ik natuurlijk wel blij met mijn zilveren medaille, want het is immers mijn eerste podiumplek bij de Senioren tijdens de meerkamp. We gaan dan ook vol aan de bak om toe te werken naar het oude niveau. Een positieve uitdaging voor de komende periode. Er zit een mooi wedstrijdschema aan te komen voor dit jaar. Over enkele weken neem ik deel aan het NK Senioren, waarbij de onderdelen 60 meter horden, kogelstoten en hoogspringen op het programma staan. Daarna is er een hele mooie 7-kamp gepland in het Italiaanse Grossetto, waarna we bekijken of het EK in München mogelijk is. Al met al een mooie uitdaging voor de komende periode om naar toe te werken!”

De zilveren medaille van Marijke Esselink tijdens het NK Meerkamp is bij AVA`70 zeker niet onopgemerkt gebleven, gezien de vele reacties en felicitaties op social media. Daarnaast ontving ze een mooie bos bloemen, waarmee ze aangenaam verrast werd. We blijven onze nationale topper de komende tijd volgen in haar jacht op mooie resultaten en hopelijk nog een paar fraaie prijzen…..(FR)     

1 opmerking:

Jan Tijdink zei

Hoi Marijke,
Mooi nuchter verhaal, met een prachtige zilveren beloning voor al je werk na alle blessureleed.
Ga zo door, succes meid,
Groeten,
Jan