zondag 1 oktober 2023

10-jarige Loopgroep Zandloper overgegaan in stichting

De lopers van de Zandloper trainen samen in de natuur

“Samen trainen en waardering voor elkaars prestaties. Dat zijn denk ik wel de belangrijkste drijfveren binnen alle groepen van de Zandloper”. Aan het woord Henk Mengers. Hij startte in 2013 hardloopgroep de Zandloper. Er zijn inmiddels meerdere groepen die trainen op verschillende niveaus en op diverse locaties in de Achterhoek. Er zijn trainingsgroepen in Winterswijk, Aalten, Bredevoort, Veldhoek, Hengelo, Lichtenvoorde en Wolboom (tussen Aalten en Lichtenvoorde). Na de viering van het 10-jarig bestaan, in oktober, is de Zandloper overgegaan in een stichting.

Henk had jaren geleden een eigen bouwadviesbureau, maar door de bouwcrisis en de credietcrisis liepen de inkomsten sterk terug. “Ik kon er niet meer van leven. Maar ik wist alleen iets van bouwen en van hardlopen, daarom besloot ik looptrainer te worden en een eigen loopgroep te starten.” Henk had al een opleiding voor looptrainer gevolgd.

In 2000 ging het mis met Henk en hij kreeg een burnout. “ ‘Vermoeide helden’ noemen ze dat”, glimlacht Henk. “Onder andere hardlopen heeft me uit het diepe dal geholpen”, vertelt hij. Hardlopen, pillen en een psycholoog, waren er voor nodig om Henk weer op de been te krijgen. “Maar gelukkig kan ik zeggen dat het leven na mijn burnout zo veel beter is. De kwaliteit van leven is beter geworden”, verduidelijkt hij. De Aaltenaar wilde ook anderen laten merken wat hardlopen voor iemand kan doen. “Ik heb wel zendingsdrang”, lacht hij. “Ik wil graag met de Zandlopen mensen aan het lopen krijgen en houden. Hardlopen kan iedereen echt helpen.”

Na zijn opleiding ‘Running Therapeut’ was het in eerste instantie de bedoeling dat Henk binnen een atletiekvereniging running therapie zou gaan geven. Op dat moment werd ook in Lintelo een trainer gezocht voor een nieuwe loopgroep. “Ik heb voorgesteld dat Henk deze trainingen zou kunnen gaan geven”, vertelt Jan Rademaker, sinds oktober voorzitter van de stichting Zandloper. Zo kon Henk, samen met zijn zoon Tom bedrijfsmatig starten met Loopgroep Zandloper. “Ik kon hiermee inkomsten genereren die nodig waren om van te leven”, legt Henk uit. De loopgroep is sindsdien flink gegroeid en telt meer dan 200 leden die in verschillende groepen en op verschillende niveaus trainen. “In eerste instantie huurden we ook nog een trainer in, maar daarmee werd de sfeer anders. Meer gericht op prestatie, minder op ontspanning. Nu worden de trainers intern opgeleid, volgens de methode van ‘Running Therapie’. Daarbij is het belangrijk dat de lopers hun lichaam leren kennen. Er wordt gelet op de loophouding en techniek, ontspanning, ademhaling. Maar we vinden het ook belangrijk dat het voor iedereen haalbaar moet zijn om mee te lopen op hun eigen niveau”, legt Henk uit. “Vaak is de begeleiding bij ‘Running Therapie’ individueel, maar ik heb gemerkt dat de groepsdynamiek goed werkt voor de meeste deelnemers”.

“Ook wat betreft kosten vinden we dat iedereen mee moeten kunnen doen. Ontspanning en gezelligheid zijn de kernwoorden daarbij. De leden gaan meestal samen naar wedstrijden en hebben waardering voor ieders prestaties. We doen het samen. We trainen buiten in de natuur en na de training wordt er bij de meeste groepen samen koffie gedronken. Dat hoort er bij”, laat de trainer nadrukkelijk weten. Toch zijn er ook loopgroepen binnen de Zandloper die prestatiegericht trainen. “We werken op een ontspannen manier toe naar betere prestaties, bijvoorbeeld in de LAG, lange afstandsgroep, zoals de hele en halve marathon, en sinds kort ook een trailgroep. We kijken hierbij altijd naar iemands belastbaarheid.”

In 2023 kon Henk met pensioen. “Ik maakte me zorgen om hoe de Zandloper verder kon gaan. De energie mocht niet wegvallen. Ik wilde voortzetten wat we opgestart zijn”, aldus Henk. Zo kwam hij terecht bij zijn loopmaat en vriend Jan Rademaker. Jan: “Henk stelde voor om de Zandlopen onder te brengen in een stichting. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. We vinden het belangrijk om de huidige cultuur en sfeer van Loopgroep Zandloper te behouden. Sinds oktober is het dus officieel een stichting en we zijn nog de laatste plooien aan het gladstrijken.” Naast voorzitter Jan, vormen Evelien Schuurman (penningmeester) en Willy Doosje (secretaris) het bestuur van de stichting.

Iedereen kan kennis maken met de Zandloper en ‘Running Therapie’. Elke zaterdagochtend kunnen belangstellenden vrijblijvend aansluiten bij de groep in de Veldhoek (10 tot 11 uur) of op zondagochtend in de Wolboom (9.30 uur tot 10.30 uur), tot het eind van het jaar. Mensen die mee willen lopen krijgen gratis advies. Voor meer informatie kan men een kijkje nemen op de site www.loopgroep-zandloper.nl (bron)

Geen opmerkingen: