zondag 15 oktober 2023

Verslag van de 19e Bergrun in Winterswijk

Mark te Brake

Te Brake en Te Molder snelst op Winterswijkse berg  

WINTERSWIJK - Mark te Brake en Lisa te Molder toonden zich zondag oppermachtig bij de 19e Bergrun van atletiekvereniging Archeus. Beide atleten van AVA’70 Aalten doken ondanks de mindere weersomstandigheden onder de winnende tijden van vorig jaar.  

Op de hoofdafstand over 7,6 km moesten de lopers de 23 meter hoge Winterswijkse Berg vijf keer beklimmen. Mark te Brake (28) maakte als winnaar van de vorige editie zijn favorietenrol direct waar door snel de koppositie te pakken. In de eerste omloop kon Herman Domhof uit Harreveld hem nog bijbenen, maar per ronde werd het gat steeds iets groter. Te Brake kon zijn winnende tijd van vorig jaar zelfs nog met een halve minuut aanscherpen. En dat was ditmaal precies het verschil met achtervolger Domhof, die uiteindelijk nog knap standhield. De derde podiumplaats werd bezet door Winterswijker Xander Lubbers, de talentvolle voetballer van Longa.  

Mark te Brake was na afloop tevreden over zijn prestatie: “Het ging wel lekker, maar ik had niet eens in de gaten dat ik nog sneller liep dan vorig jaar, want de omstandigheden waren nu wat minder. Je moest in de afdaling en bochtjes voorzichtig zijn omdat het daar soms modderig en glad was. Toch heb ik daar het verschil wel kunnen maken, denk ik.“ Voor Te Brake was de Bergrun "een prima training" voor de heuvelachtige najaarslopen de Montferlandrun in ‘s Heerenberg en de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. “Daar wil ik de 15 km beide onder de 50 minuten lopen“  

Lisa te Molder, voor het laatst in 2016 nog winnares, bewees dat ze op de weg terug is naar haar ‘oude tijden’. Ze is in de tussentijd moeder van drie kinderen geworden en werkt weer hard aan haar comeback. Met succes, want haar finishtijd was ditmaal zelfs zes tellen sneller dan die van zeven jaar geleden. “Ik ben hard bezig met het herstel van conditie en snelheid, maar ook van bekken- en buikspieren. Ik train nu twee keer in de week en zit op de 5 km alweer onder de 19 minuten. Vandaag liep het lekker, mede dankzij mijn tempomaker Luuk te Brake, die ook in de groep zit waar ik mee train. Ik probeer nu mijn afstanden uit te bouwen naar 10 en 15 km en ja, als alle kinderen eenmaal op school zitten wil ik weer naar drie trainingen in de week.”  

Op de korte run van 3,1 km was Aaltenaar Lars Meinen de snelste, twaalf tellen voor Winterswijker Dennis Teunissen, trainer van de AZSV-vrouwen. Wessel te Bokkel redde de eer voor Archeus met een mooie derde plaats. Bij de vrouwen ging de winst naar Wiebke Uenk uit Meddo, gevolgd door Minke Dost van Archeus en Evia Scholten van AVA’70.  

Winnaars van de jeugdruns werden Glenn Wassink, Juul ten Dolle en Cas Kooistra.  

De Bergrun werd dit jaar mede mogelijk gemaakt door medewerking en steun van Socorro EHBO, Koopman Rental, Obbink elektronica, DA+Mooi, Autohopper ASW, Leugemors Sport2000, Rolflex Gendringen en AVIA Wikkerink. 
Lisa te Molder

Geen opmerkingen: