woensdag 7 augustus 2024

Wim Brinkmans eerste maanden in Zwolle - deel 2

Eén van de routes die Wim in Zwolle gelopen heeft!

Zo als velen van jullie weten, zijn we half mei verhuisd van het vertrouwde Aalten naar Zwolle. In het begin was ik erg druk met het verhuizen  en om alles een beetje naar onze zin te maken. Maar tussendoor heb ik ook wel geprobeerd om zo nu en dan een stukje te gaan hardlopen. Al viel dat best tegen om nu alleen te lopen, jaren lang heb ik minimaal 1 x per week samen met Dirk-Jan Robbe gelopen, soms in Aalten maar meestal in Groenlo. En dan gezellig na afloop wat drinken en even alle wereldproblemen onder een vergrootglas leggen. Gelukkig blijft het samen lopen zo nu en dan er nog steeds inzitten.

Maar het onbekende is meestal ook wel spannend en leuk, maar kan soms ook oer vervelend zijn. Via Google Maps en Komoot heb ik regelmatig gekeken naar mooie routes en deze ook wel gevonden. Maar er zijn hier wel een paar extra obstakels waar je als hardloper rekening mee moet houden. Zo wonen wij vrij dicht bij de IJssel maar wil je naar de overkant, bv richting Hattem, dan moet je wel eerst bij de brug komen en dat betekend dan dat je al zo 5 a 6 km verder bent. Dan over de IJssel nog een route lopen en dezelfde weg terug betekend al snel een duurloop van 20 km. Ook heb je hier te maken met de autosnelwegen A50 en A28, gemakkelijk als je ergens snel naar toe wilt, maar als hardloper soms een extra obstakel.

Maar gelukkig zijn er ook mooie voordelen hier. Zo is de stad Zwolle waarschijnlijk de meest fietsvriendelijke stad van Nederland. Overal de mooiste fietspaden en ook overal heb je voorrang op auto’s en iedereen houdt er zich ook netjes aan (zo ver ik tot nu toe heb gemerkt). Ook het lopen op de dijk langs de IJssel is gewoon heerlijk, altijd wel wat wind, prachtige vergezichten en heel veel vogelsoorten.

Ben er onder tussen wel achter wat mijn favoriete looprondjes zijn. Eén richting door de Engelse Werk en het Spoolderbos. Dit is een mooie bosgebied, met vele mooie bospaadjes aan de rand van Zwolle en aan de IJssel. Maar ook de route via de Hasselterdijk langs het Zwarte water richting het Westerveldsebos en dan langs de Wijde AA  is prachtig om te lopen. Soms is het echter ook wel leuk om dwars door de stad te lopen, langs de Peperbus onder de Sassenpoort door en dan via het museum de Fundatie door het park Wezenlanden langs De Librije (helaas nog dicht voor een kopje koffie) en dan via Poppodium Hedon weer richting huis. Wat dat betreft is Zwolle een mooie oude Hanzestad met mooie gebouwen en oude grachten. Ik kijk nu al uit naar de kerstbomen tocht door deze mooi stad. Maar die zal ik dan zelf maar moet regelen en lopen, het Glazenhuis staat hier dan ook komend jaar.

Wat betreft hardloopwedstrijden zijn er genoeg hier, alleen je moet op tijd inschrijven want ik ben er al wel achter dat ze snel vol zitten. Ik heb ondertussen de Halve Marathon van Zwolle gelopen, de Vechtdaltrail in Ommen en de Westerholterun. Deze laatste loop was naast ons huis en speciaal hier voor kwam mijn loopmaatje Dirk-Jan op deze vrijdagavond naar Zwolle. Voor de komende tijd staat de 4 EM van Staphorst nog op het programma, de Stadshagenrun, de Stoppelloop in Raalte en het Plinq loopfestijn in Dalfsen,wat  tevens het afscheid van Henk Borgmeijer als wedstrijd omroeper zal zijn. Allemaal loopjes die ik nog nooit heb gedaan, wat ook wel eens weer leuk is.

Ondertussen heb ik mij aangesloten bij een hardloopgroep in Zwolle. Want samen lopen is toch gezelliger, je ziet andere dingen en je leert weer andere trainings- ideeën. Maar gelukkig is de beleving bij iedereen het zelfde namelijk lekker bewegen.

Hardloopgroeten uit Zwolle

Wim Brinkman.

Geen opmerkingen: