![]() |
| Gebruik wel je gezonde verstand! Het is weer die tijd van het
jaar waarin je hardlopers nogal eens hoort klagen over de warmte. De tijd
waarin er soms een evenement wordt afgelast vanwege de hitte, maar ook de tijd
waarin hele dunne mannetjes ongelooflijke duurprestaties leveren in vaak
bloedhete omstandigheden. Hoe kan het toch dat ook sporters uit landen met een
gematigd klimaat topprestaties kunnen leveren in de hitte? Voor een belangrijk
deel is dat te danken aan hittetraining. Door Klaas Boomsma Warmte went Je zult vast ook hebben
meegemaakt; op de eerste dag dat het kwik boven de 20 graden komt, voelt
hardlopen alsof je gehuld in een slaapzak met een zak cement op je rug door mul
zand loopt. Een paar weken later is het bij diezelfde temperatuur alweer een stuk
beter te doen. Warmte went. Je lichaam leert zich aanpassen aan het
functioneren in de warmte en daarnaast gebeurt er nog iets wat voor hardloper
heel interessant is. Mij staat nog helder voor de
geest dat ik in 2013 meedeed aan de Fish Potato Run tussen Urk en Emmeloord
ergens in september. Een kleine week voor die run was ik teruggekomen uit Tel
Aviv waar ik twee weken lang volop had hardgelopen in temperaturen boven de 30
graden. Ik vloog. Op mijn bescheiden niveau. Ik kon in die wedstrijd over 8
mijl (12,8 km) tot aan de finish een tempo van onder de 4 minuten per kilometer
volhouden. Dat was me over een afstand van 10 kilometer of meer nog nooit
gelukt. Zou dat iets te maken hebben gehad met het trainen in de hitte? The poor man’s altitude
training Dat zou heel goed kunnen.
Wanneer je traint in een hogere omgevingstemperatuur dan je gewend bent, stijgt
logischerwijs je lichaamstemperatuur. Gebeurt dat, dan daalt je centrale
bloedcirculatie, waardoor de aanmaak van het hormoon aldesteron toeneemt en dat
zorgt er weer voor dat het plasmavolume in je bloed toeneemt. Dit zorgt voor
een betere zuurstofvoorziening naar de spieren en daarmee een verhoogde VO2max.
Een verschil met hoogtetraining is dat bij dat type training de verbetering van
het zuurstoftransport wordt bereikt door een toename van het aantal rode
bloedcellen. Overigens is het effect van hoogtetraining wel wat spectaculairder
dan die van hittetraining. Hittetraining wordt dan ook
wel ‘the poor man’s altitude training’ genoemd. Want waar het voor de meeste
mensen niet betaalbaar of anderszins mogelijk is om drie weken op een berg te
bivakkeren om te trainen, kan je er wel vrij gemakkelijk zelf voor zorgen dat
je je lichaamstemperatuur extra verhoogt tijdens training. Bovendien heeft
hittetraining eerder effect dan hoogtetraining. Waar je bij hoogtetraining
minimaal drie weken op hoogte moet verblijven, zijn de effecten van
hittetraining na zes dagen al merkbaar. In de zomermaanden krijg je deze
‘extra’ training gratis. Zelf ga ik in de zomer regelmatig expres lopen op het
warmst van de dag. Verder kun je trainen met een extra jasje aan (liefst niet
ventilerend) of trainen op de loopband in een verwarmde omgeving. Gebruik je verstand Uiteraard geldt ook voor deze
vorm van training: gebruik je gezond verstand. Word je duizelig, krijg je
hoofdpijn of ervaar je coördinatieverlies (over de weg zwalken), stop dan met
hardlopen en zoek verkoeling. Je hoeft niet nog eens extra de grenzen van je
kunnen op te zoeken. Bij echt hoge temperaturen
kijk ik eigenlijk helemaal niet op mijn horloge naar mijn tempo, easy does it.
Toch mooi om te bedenken dat je in de hitte trainingswinst aan het boeken bent! (bron) |
dinsdag 23 juni 2026
Waarom hardlopen in de warmte helemaal zo slecht niet is
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten